Bij het afremmen op de motor schiet de 3e versnelling terug naar neutraal. Dit gebeurt enkel bij het afdalen van "bergwegen" vanaf 10-15 % (bergwegen in Ardennen/schotland/alpen).
Zodra ik een tijdje, ±500 -1000 meter, aan het afdalen ben in de 3e versnelling bij ongeveer 2500-3000 1/min schiet de pook terug vanuit 3 naar neutraal en blijft "stuiteren" tegen de 3 aan.
Als ik mijn hand op de pook houdt gebeurt er niets. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing.
Hier in Nederland is dit lastig te testen aangezien we niet zoveel heuvels hebben met dergelijk stijgingspercentage en van voldoende lengte.
Het enige dat ik wel kan doen is met ±80 km/h vanuit de 4 terug schakelen naar de 3 en dan aan de pook trekken. Op dat moment kan ik met heel lichte druk de pook uit z'n 3 trekken.
Dit heb ik bij andere versnellingen ook geprobeerd en er is een duidelijk verschil merkbaar.
Daarnaast was de auto op vakantie een stuk zwaarder dan hier in het dagelijks gebruik; 2 personen, gehele kampeeruitrusting, eten en kleren voor 3 weken.
Ik ben hier 2 maanden geleden mee terug geweest naar de garage (Volvo gespecialiseerde garage), maar de garagehouder zegt geen verschil te merken met andere v50's in het schakelen en probleem had hij nog nooit van gehoord. Ik heb in de tussentijd het internet en verschillende dealers geraadpleegd maar geen oplossing of zelfs vergelijkbaar probleem kunnen vinden.
Op dit moment heb ik nog 2 maanden Bovag garantie en indien dit probleem het reviseren of vervangen van de versnellingsbak betekent is dit natuurlijk iets dat binnen de garantie gedaan zou moeten worden.
Zit dit in de bak; synchromeshringen versleten, arretering van de selector, anders zaken versleten niet goed afgesteld?
Zit dit in de kabels en of pook; Afstellen van kabels of arretering in de pook?
Kan het te maken hebben met het kantelen van het motorblok (versleten motorsteunen) aangezien de krachten/ momenten andersom op de motor werken bij het afremmen?
Wie kan mij helpen met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi, U kunt dit testen door de wagen in 1ste versnelling redelijk grof te behandelen ( plots gas geven en terug bruut te lossen van het gaspedaal zonder de kopeling te bedienen) , hetzelfde in 3de versnelling, en hetzelfde in 5de versnelling. Springt hij niet uit 1ste of 5de, maar wel uit derde, dan is er iets mis in de versnellingsbak. Springt hij uit alle drie de versnellingen; ga dan zoeken in de motorsteunen en de rubbers voor bediening van de versnellingen , die vastzitten aan de kabels tegen de bak. Ik wens U geluk . mgv dirk
Hoi dirk,
Bedankt voor de reactie. Hij springt in elk geval niet vanzelf uit de 3 bij het rijden op een vlakke weg, enkel bij een flinke helling en dan eventueel ook met meer massa in de auto.
Ik heb de auto gisteren een een beetje misbruikt zoals je hebt aangegeven. Uit de 1 en de 5 moet ik hem er met redelijke kracht uit trekken en uit de 3 gaat dit met veel minder kracht. Zodra ik iets van een helling afrijd wordt dit nog minder. Ik zal binnenkort eens even met een aanhanger met wat stenen of zo gaan rijden om met wat meer massa berg af te duwen.
Als het probleem in de bak zit, valt dit dan binnen de bovag garantie? En zal de garagehouder de bak dan móéten wisselen of reviseren?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar