Volvo 240: start koud slecht, warme motor goed

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: BT21

Beste mensen,
kamp al lange tijd met startproblemen, ongeacht het weer.
Bij koude motor slaat hij wel aan, maar als ik gas geef dan gaat het nog slechter en als ik niks doe, valt de motor alsnog stil.
Bij warme motor is het starten en rijden.
Trouwens slurpt hij er aardig op los (plusminus 1:5) wat normaal rond de 1 op 9 hoort te zitten.

Pas na meerdere malen starten en proberen om hem stationair te laten draaien loopt ie normaal. (omdat ie dan warmer is waarschijnlijk)

Kan dit samenhangen?

De motor is een 2.1 liter Turbo met K-jettronic injectie systeem.

Moet ik kijken naar injectoren? Brandstoffilter is nieuw, maar pas na meerdere weken kwam dit plotseling voor.

Jermaniac

Geplaatst door Jermaniac (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Op het inlaatspruitstuk zit de 5 e sproeier. Demonteer deze en zie of er tijdens het starten benzine spuit. De sproeier wordt met een warmte element geregeld i.v.m. de tijd. Ik meen te weten dat de inspuit tijd +- 10 sec. is . Bij lang starten stopt de inspuiting. Laat door een kundige de motor warm op co waarde afstellen. (luchtmeethuis) inbus 3 mm.Injectoren kan je controleren ,moeten een mooi sproeibeeld geven en allemaal even veel. Is de luchtmeetvaan goed gangbaar (goed gecentreerd )??? Maak studie van het systeem het is op de temp .regeling na geheel mechanisch en werd in veel merken gebruikt. Op google staat een beschrijving . Succes.

Jermaniac (0), 12 jaar geleden

Onder de motorkap heb ik zitten zoeken naar een 5e sproeier maar kan door de bomen het bos niet meer zien.
Wel heb ik een filmpje gemaakt van het gedrag van stationairloop met koude motor. Dan zie je ook naarmate de motor langer heeft gelopen dat hij dan beter loopt.
Helemaal warm wordt hij niet, dus daarom loopt hij dan alsnog nog niet 100% zoals hij eerder wel deed.

www.youtube.com/watch?v=clDuoUpDRY4&feature=youtu.be

Reageren mag zowel op de video als hier.
Misschien is het zo iets duidelijker?
Let vooral op de toerenteller.
Op een gegeven moment gaatie "springen"

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Alle vacuümslangen vervangen. Het slechte lopen en afslaan komt gewoonweg door valse lucht.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Van valse lucht gaat het gebruik niet omhoog . Motor loop nu knap stationair ??? Bij lage temperatuur duurt de verrijking veel langer. Termostaat goed ??? M.v.g

Jermaniac (0), 12 jaar geleden

Motor loopt alleen als hij eenmaal warm is fatsoenlijk. De vacuumslangen vervangen lijkt me een hels karwei aangezien er zo'n honders opzitten naar wat het lijkt.
Zou het misschien de auto-choke kunnen zijn? Als ik probeer gas te geven als hij bijna weer uitvalt gaat hij juist slechter lopen, dus misschien ook niet.

Over de 5e sproeier, waar kan ik die vinden? Er zit een heleboel aangesloten op dat inlaatspruitstuk.

Een luchtmeetvaan zegt mij niets...

Ik zal morgen proberen weer te starten, zou het kunnen misschien dat ik wat vaker moet rijden/starten?
Dit is eigenlijk niet erg aantrekkelijk aangezien hij nu enorm veel verbruikt.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Heb je op wikepedia al het werkschema van het systeem bekeken ? De choke is eigenlijk een drukverhogine centraal op de "spinnekop" of verdeelhuis van de benzineleidingen. Maak er studie van ..! De windvaan zit in dat zelfde verdeelhuis . Deze mag onder geen beding de rand raken . Als het wel zo is is er een backfire geweest . Centraal boutje even lossen en de schijf centreren en boutje weer vast . Ook in datzelfde huis is een gaatje bovenop waarin je de ingespoten hoeveelheid bij kan regelen.3mm inbus lang. Doe dit wel met een COmeter aan de uitlaat omdat het voor een niet kenner bijna niet te horen is of de afstelling goed is. Wel alles met WARME motor. De drukverhoger die naast het blok is gemonteerd is heb ik nooit vervangen . Kijk of er op dat stekkertje spanning staat. Het blok wordt ook warm dus die drukverlaging is er ook zonder de elektrische verwarming , alleen het duurt wat langer. Succes.

Mausx (0), 12 jaar geleden

Wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld?

Jermaniac (0), 12 jaar geleden

Voordat ik de verkeerde dingen lostrek wil ik even zeker weten wat ik moet hebben.
Ik heb een plaatje (fotootje van de motor) gemaakt: http://img808.imageshack.us/img808/6688/...

De groene cirkel zal wel de spinnekop zijn? Onder het zwarte stuk buis zit het verdeelhuis als ik je goed begrijp.
Is het object in het gele rechthoekje de zgn 5e sproeier?

@Mausx:
Kleppen zullen nog wel in Zweden zijn gesteld, inmiddels meer dan een jaar geleden.

Mausx (0), 12 jaar geleden

Volgens mij kan het geen kwaad om ze te laten stellen, daar komen dit soort problemen ook vaak vandaan.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Die klepspeling was naar ik meen 0,45 mm . Wij hadden de mogelijk ook om te stellen maar alleen bij wagens op gas was het wel eens nodig. De stoters liggen iets verends dus die voelermaat moet strak passen. Succes.

Jermaniac (0), 12 jaar geleden

Heb bij de laatste tankbeurt een half flesje minny's of milly's injectorreiniger erin gedaan. na een paar kilometers merkte ik gek genoeg verbetering!
Heb nog een half flesje over, en die gaat er zeker ook in, want hij start nog wel met moeite en de eerste 20 seconden looptie op 3 cilinders, ook als ik gas geef.
Vrijdag ga ik sowieso naar een volvospecialist, zal even vragen of hij nog tijd over heeft om de kleppen meteen af te stellen.

Misschien is het ook wel verstandig om de bougiekabels te vervangen, kan nooit kwaad en ik weet sowieso niet hoe oud ze zijn.
Als er aanzienlijke verbetering is zal ik het meldden!

Sowieso bedankt voor de feedback en de suggesties, het is tenslotte zoeken naar een naald in een hooiberg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.