Volvo 240 1993: tankvlotter aansluitpijpjes compleet verroest

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Heeft iemand een goede tip wat te doen met de tankvlotter in mijn volvo 240, waarvan de aansluitpijpjes behoorlijk verroest zijn? Het blokje met de bedrading voor de bezinemeter (doet het al jaren niet meer) is er al compleet afgeroest en maakt geen verbinding meer bij mij. Alhoewel de pijpjes (nog) niet lekken, ziet er niet echt betrouwbaar meer uit. Ik ben bang dat het vervangen van de vlotter een lastig karwei zal geworden gezien al die roest, ook aan de bevestigingsring. Zie de foto hoe het eruit ziet ongeveer. Zijn de pijpjes misschien in te smeren met vloeibaar metaal of een soort van polyester/kunstofhars o.i.d.? Een nieuwe vlotter kost eur 145. Zijn ze gebruikt te verkrijgen?

[url=http://img684.imageshack.us/i/vlotter.jp...][img]http://img684.imageshack.us/img684/7668/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

leonie

Geplaatst door leonie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Tank vervangen door ééntje van de sloop een optie? die slangen zijn het probleem niet, de vlotter en de roest er om heen weer wel. Grote kans dat bij het loshalen de bevestigingsranden van de tank afbreken en er geen juiste afdichting meer is. Persoonlijk zou ik geen 145 euro aan een experiment uitgeven waarvan de goede afloop niet zeker is.

leonie (0), 12 jaar geleden

Zoiets had ik zelf ook al bedacht, een nieuwe tank met vlotter. Heb jij enig idee wat dat kost? Maar vooral ook een nieuwe tank inbouwen, hoeveel werk is dat en hoe lastig? Het lijkt mij geen makkelijk karwei. Daarom zat ik zelf meer te denken aan zoiets als instrijken met antiroestmiddel en vervolgens inspuiten met vloeibaar rubber of iets dergelijks. Of pijpjes verstevigen met een soort polyester met hars. Heb je daar ervaring mee of advies/tips?

Hans4040 (315) PRO, 12 jaar geleden

Koen, je hoeft jezelf niet te citeren...gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg,
Moderator problemcar.

leonie (0), 12 jaar geleden

Hans, okay dan ;-)

mvg, Koen

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Hoi Koen, wat zo'n tank gaat kosten durf ik niet te zeggen maar een sloperij maakt overal geld van, een beetje goede sloperij geeft ook nog tips. Bel eens rond voor de prijzen die kunnen nog wel eens meevallen. Dé en monteren zullen het werk niet zijn, zorg wel dat de oude tank zo goed als leeg is. Deze tank krijg je nooit meer 100% veilig.

Hans4040 (315) PRO, 12 jaar geleden

een nieuwe tank (60ltr.) kost €91,70 incl.BTW en verzend. ex. montage

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Hans geeft de beste optie al aan, met goed kijken moet het vervangen gewoon lukken.

mauri edlund (0) PRO, 12 jaar geleden

Tank vervangen is prima zelf te doen. Kijk wel even naar de conditie van de tankbanden, die willen nog wel eens flink roesten. Ook gelijk even de vulpijp goed bekijken. Het materiaal is niet duur en makkelijk te vervangen als je de tank er toch uit hebt.
De tank kun je demonteren en monteren met de vulpijp eraan. Succes

leonie (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor alle adviezen! Ben ik nog benieuwd wat jullie mening is over verstevigen van de buisjes/aansluitingen met vloeibaar metaal of iets vergelijkbaars. En daarna nog eens de gehele bovenzijde van de vlotter afdichten met vloeibaar rubber tegen reostvorming. Dat moet voor de komende 2-3 jaar toch afdoende zijn? Zoals gezegd, de pijpjes lekken nu nog helemaal niet. Overigens adviseerde mijn garage om het gewoon te laten zitten. Ze hebben even gevoeld aan de buisjes of ze nog stevig genoeg waren en dat was kennelijk zo. De garage heeft ze met wat vet ingespoten. Dat is alles. Ik vertrouw dat eigenlijk niet helemaal. Je wilt toch de kans op lekkage tot een minimum beperken en de buisjes zijn echt wel behoorlijk verroest.

Hans4040 (315) PRO, 12 jaar geleden

Als de garage ze niet met vet had ingespoten, had je er nog iets mee kunnen doen...nu niet meer want er hecht niets meer op.
Wat je nog kunt proberen is goed ontvetten en inspuiten met Brunox roestomvormer http://www.werkenmetmerken.nl/nl/brunox_...

Anders gewoon laten zitten, want je hebt kans dat de zaak afbreekt als je er te ruw mee omgaat...

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Leonie, wat jij wil zijn lapmiddeltjes dat moet je gewoon niet willen, haal een tank van de sloop en dan werkt je brandstof meter ook weer. Mauri geeft ook al aan dat het makkelijk zelf te doen is.

Taunusatmocossie (0), 12 jaar geleden

Nieuwe tank en vlotter monteren is de enige en goede oplossing, strijkmiddeltjes en meer van die zooi stoppen de roest niet, enige wat echt werkt is vervangen, en snap niet dat jij zo wilt doorrijden met een tank die ieder moment kan gaan lekken??, ben je niet bang voor brand of zo??

leonie (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reacties weer. Intussen heb ik een gebruikte tank met vlotter gevonden bij de sloperij in Noordscharwoude voor euro 65. Die ga ik vanmiddag bekijken en als ie er nog goed uitziet monteren. Zie er wel wat tegenop, maar krijg hier de indruk dat het niet ingewikkeld is. Hoop dat de bouten niet al te vastgeroest zitten. Nog tips waar speciaal op te letten?

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Voor het loshalen van de tank alle aansluitingen los maken, de bevestigings- bouten zullen wel gangbaar zijn. Nieuwe klemmen voor de toe en afvoerslangen zou niet verkeerd zijn, vergeet ook de steker voor de benzine meter niet want die moet ook weer werkend worden.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Voor 3 tientjes meer heb je het nieuw.
Dan ga je toch niet meet die tweedehands meuk zitten rommelen.
Waarschijnlijk ziet dat er net zo uit.
Ík begrijp dat nooit zo goed.

leonie (0), 12 jaar geleden

Nieuw kom ik uit op € 140 voor de vlotter en € 150 voor de tank, totaal € 290 en dan nog de vulslang. Dat zijn geen paar tientjes toch? Dat adresje zou ik graag te weten komen. :-)

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als dat ook vervangen moet worden,dan komt er idd wel wat bij.
Maar ik zou het gewoon weer goed willen hebben en niet over twee jaar de boel weer los moeten halen omdat er weer wat mee is.
Maar dat is een keuze.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Ik vraag me af of het opgelost is. Zo ja, dan kunnen we het geneuzel van nieuwe of gebruikt en de prijs vergeten. Wij gaan over het technische gedeelte en als het opgelost is zijn we er klaar mee.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Nieuw of gebruikt is ook advies geven,Highway.
Dat valt onder reparatie advies,dat kan jij geneuzel vinden,bij mij valt dat onder iets verder kijken dan je neus lang is.
Bougies kun je ook tweedehands monteren,maar of het verstandig is.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Wij kunnen niet in de knip van de klant kijken. Het is zijn of haar beslissing, maar je hebt je punt gemaakt.
De TS kiest voor gebruikt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.