Volvo 240: km teller opgeblazen?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: b230f

Onlangs kachelventilator en karchelradiator laten vervangen, dus heel de bekabeling beneden en bij dashbord los geweest.
Vrij snel hierna: klein wolkje in dashbordklok achter glas boven de snelheidsmeter, de snelheidsmeter ging even heen en weer alle controlelampjes gingen aan en de auto viel stil, er was geen reactie op gaspedaal. Later wilde de auto weer starten.
Naderhand bleek dat de km teller niet meer werkte, de snelheidsmeter wel. Na demontage telwerk stinkt de kmteller, is iets ervan opgeblazen? (vandaar rook ) Nu hoop ik binnenkort de kmteller te vervangen. Echter kan het probleem zich straks opnieuw voordoen.
Wie herkent het probleem , oorzaak? en kan ik herhaling probleem voorkomen.

roel1950

Geplaatst door roel1950 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt er op dat er veel te veel spanning op heeft gestaan, deze is overduidelijk verbrand en kun je weggooien.
Km teller is analoog of digitaal? anoloog is niet elektrisch namelijk.
En de rest van de meters? die doen het nornmaal?

roel1950 (0), 13 jaar geleden

Oplossing probleem: kortsluiting door fout montage:

Achterop het instrumentenpaneel zit een dubbele AMP steker van 6,3mm bijna altijd zit hier een stukje gele tuinslang overheen.

Deze aansluiting wordt slechts zelden gebruikt en heeft een uitgaande impuls voor de cruise control / taximeter.

En ook zijn heel weinig 240 uitgerust met een toerenteller, maar de bekabeling voorziet daar wel in: er is een rood/witte kabel met een vrouwtje AMP steker die loos achter het dashboard los hangt.

Wie het instrumentenpaneel opnieuw aansluit houdt dus een kabeltje over na een reparatie aan het dashboard, dit gemene draadje zit aan de bobineaansluiting, daar staat dus een stevig pulserende spanning op en die wordt per abuis op de cruise control uitgang gezet.

Gevolg is dat het IC in de kilometerteller/snelheidsmeter overlijdt en dit met een kort rooksignaal kenbaar maakt, bovendien sluit hij even de stroom naar massa kort en valt de motor daardoor stil.

Deze oplossing ontving ik van Frans Erich in Oosterhout bekend van het repareren van kmtellers (http://www.ets1.nl/pageID_6126631.html)

Helaas is dit mij overkomen

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Waren alle oplossingen maar zo duidelijk !
Super..

Nou in ieder geval succes met de reparatie en je tuinslang :P

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.