Volvo 440: start niet bij hete moter

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine

bij een koude moter start hij heel goed, maar als ik hem warm heb gereden en wil hem weer starten draait de startmoter niet...als ik hem weer goed laat afkoelen doet ie het weer perfect
wie o wie kan mij helpen

frans1964

Geplaatst door frans1964 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

theboz (0) PRO, 17 jaar geleden

accu spanning meten tijdens warm starten moet min 10volt zijn anders accu stuk
spanning tijden warmstarten op startmotor moet ongeveer dezelfde zijn als accu zoniet weerstand in kabel naar startmotor
spanning meten op startmotor (maasa) mag niet niet meer zijn dan .5 volt zoniet massa probleem
spanning op dunne sterker van de startmotor moet ongeveer 11 volt zijn anders contactslot of bedrading
als dit als goed is startmoter
ps ik ga er van uit dat de motor niet vast staat tijden starten
the boz

wpee (0), 17 jaar geleden

Standaard, heb ik ook, probleem is dat de carb warm wordt omdat deze boven het uitlaat spruitstuk zit.
Na 17 jaar ervaring met deze outo kan ik zeggen dat je het beste met behoorlijk was gas kan starten. Looptie, dan looptie, maar als je te lang wacht met starten en de 440 met een warme motor wegzet krijg je een VAPOURLOCK in je carb, kan je alleen wegspoelen met veel lucht dus je gasklep open zetten.
er is een wijziging gekomen in laatste maanden van 1989 waardoor dit ietsje is tegen gegaan, er zit vanaf toen een beluchtingspompje op de carb. Dit pompje zit tegen het schutbord tussen de carb en de ontsteking in. Ziet eruit als een klien tonnetje met een slang eraan en 2 draden voor de stroom.


groeten Wim

Volvo-Specialist (0) PRO, 17 jaar geleden

@ wpee, de startmotor draait dan niet !!!

@ frans1964, door tussen de startmotor en de accu een extra relais te plaatsen kun je de zaak (een beetje) rekken.

Dus de dunne kabel die nu aan de startmotor zit het relais laten bedienen en een 2,5mm2 kabel vanaf de accu via het relais naar de startmotor.

Ik heb vroeger ook een auto gehad met dat probleem en zo toch weer lang probleemloos kunnen rijden.

Het eigenlijke probleem is voornamelijk de startmotor maar ook de conditie van de accu, het contactslot en de diverse overgangsweerstanden spelen een rol.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Weet niet hoor, maar is je accu niet gewoon overleden? Koud slaat ie direct aan, maar warm moet ie een paar keer langer in de rondte, en dat kan dan niet omdat je accu dat niet trekt. Meet um eens op, of test hem zelf eens door voordat je hem koud start eerst eens met de lampen aan 5 minuten laat staan, en dan te starten. Start ie dan amper meer, vervang dan maar de accu.

Sytze

wpee (0), 17 jaar geleden

Oeps ja , niet gezien dat hij niet draaide.

Als het alleen bij warm voorkomt: Leg gewoon eerst nieuwe accukabel van accu naar het relais van je startmotor en pak gelijk een dikke. In de kabel die er nu zit zit een AMP POSLOCK stekker en de kabel is wel erg dun. Dus gewoon parallel leggen of vernieuwen.
Verder moet je kijken als je auto loopt, dat de lichten ook even in sterkte varieren als je een dotje gas geeft, dan laadt de dynamo tenminste. Dat zie je maar zwakjes hoor! Doe dit in het donker met de lichten tegen garagedeur laten schijnen. Het kan zijn dat tijdens de loopt de accu alleen wordt ontladen en dat hij snachts weer enigszins hersteld. Bij 2000tpm moet je echte wel meer dan 13V spanning over de accu kunnen meten.
Verder kun je ook eens warm proberen te starten met een hulpaccu van een andere auto. Gaat het dan wel goed -> accu zwaar verdacht. T



Komt het toch bij koud voor -> startmotor zwaar verdacht


Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.