Hallo allemaal,
Ik heb sinds 2-3 weken een S40 1.9TD uit 1998. Geweldige auto,ziet er mooi uit en rijd geweldig. Het enige nadeel was dat de auto 295000 km gelopen heeft. Maar is altijd dealer onderhouden en heeft elke keer netjes zijn beurten gehad. Distributieriem is ook vervangen bij 231000 km.
Maar nu begint het weer wat vochtiger te worden en dan start hij niet altijd. Hij gooit hem wel rond maar blijft niet lopen.Ik gloei 2-3 keer voor en met wat gas erbij kan ik hem lopende houden. Dit moet ik dan een paar minuten doen en het probleem is weg, de auto loopt dan weer helemaal goed! Als het weer gewoon droog is start hij zonder problemen. Toen ik de wagen kocht is er een nieuwe apk opgezet en gelijk met die apk heeft hij een beurt gehad waarbij ook de gloeispiralen vervangen zijn. Ik heb hem afgelopen week naar de garage gebracht met het oog op de winter, want dan moet ik er toch op kunnen vertrouwen. Vandaag heb ik garage aan de telefoon gehad en wat ik daar hoorde...daar schrok ik van. Precies het verhaal snap ik niet maar ik probeer het uit te leggen en hoop ik dat iemand weet en begrijpt wat ik bedoel en of het ook KAN.
De monteur zegt dat de kop te strak is.Normaal moet er een speling tussen de 20-40 zitten maar nu zit er helemaal geen speling op. Als het vochtig weer is moet de kop wat uitzetten en dat kan hij dus niet en daardoor start hij moeilijk. Dit zou me een nieuwe kop gaan kosten, kosten tussen de 800 en 1000 euro.
Maar wat ik zo vreemd vind,als de auto s'morgens slecht gestart heeft, dan rij ik ermee naar mijn werk. Dat is ongeveer 11 kilometer rijden. De auto blijft dan 9 uur stil staan. Als ik dan start loopt hij meteen. Dan zou ik toch ook last van de kop en vocht moeten hebben? Het probleem doet zich nu alleen s'morgens voor.
Weet iemand wat ik hiermee moet doen? Ik baal er zo verschrikkelijk van, ik heb hem pas 2-3 weken....
Alvast bedankt!
groetjes Angela
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de klepspeling is inderdaad 20-40 het kan zijn dat de kop is uitgesteld en dat Volvo geen dunere plaatjes meer levert.
Het is een renault motor misschien dat renault het wel levert.
Weet je gelijk waarom de vorige eigenaar de auto weggedaan heeft.
Als de klepspeling niet meer te stellen is zal de kop gereviseerd moeten worden,hoeft geen nieuwe kop op.
Reken maar op 1500 a 2000 euro als dat het is.
Ook niet zo gek met deze km stand.
Een auto met deze km stand is eigenlijk vragen om hoge onderhoudskosten,is eigenlijk gewoon afgereden.
Als je daar nu nog 2000 euro in moet steken moet de rest wel tip top in orde zijn en dat denk ik niet gezien het feit dat dit geen topper was uit de volvo reeks.
Niet de kwaliteit van de grotere volvo's.
13 jaar
Tja, daar ben ik nu ook achter waarom de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan maar dat neemt niet weg dat ik er nu mee zit. De rest van de auto ziet er gewoon goed uit. Normaal gesproken-dat is dan wat ik weet- kunnen dieselmotoren best een aantal kilometers aan, vandaar dat ik hem ook gekocht heb. Als het nu een auto was geweest die er van binnen en van buiten helemaal afgereden uit had gezien dan had ik hem niet eens gekocht met deze kilometers, maar ik heb ook gekeken naar de rest van de auto..
13 jaar
Stukje van de klepstelen af laten slijpen? Misschien zijn er nog andere stoterbussen leverbaar. Hoe dan ook, kop moet los. Gelijk de wervelkamers vast laten zetten, die zitten toch wel los met een dergelijke km. stand. Even buurten bij Mitsubishi, de Carisma's TD gebruiken dezelfde motor.
13 jaar
Ga alsjeblieft er niet mee prutsen,zoals hierboven.
Als je het laat doen doe het dan gewoon goed.
Angela,buiten de motor om heeft de rest ook 300.000km gedaan en dat vergeten de meeste.
Er kan nog zat meer aan kapot.
Als je de auto zelf vanaf km 1 naar de 3 ton stuurt dan kan je een aardige inschatting van de auto maken en heb je een kosten overzicht.
Nu koop je een auto met deze km stand en word er 99 van de 100 keer verteld dat een diesel wel het dubbele aan kan.
Alleen de rest niet en kost ook meer dan genoeg.
het blok is van peugeot en is buiten wat akkefietjes om oersterk,maar aan alles komt een eind,en bij de ene is dat bij 3 ton en de ander bij 4,5 ton.
Mocht de rest er echt nog goed uitzien en je hebt er vertrouwen in zou ik de auto bij een universele garage laten maken,er is kennis genoeg van dit blok.
Maar of je gevrijwaard blijft van kosten,ik denk het niet.
Je koopt ook een diesel om er geen 5000 per jaar mee te rijden,maar om er ook weer flink km mee te gaan maken.
13 jaar
Ik ga er absoluut niet mee prutsen, ik heb er zelf geen verstand van hoe ik het moet maken. Ik ben nu ook bij een universele garage geweest, ik ga daar ook weer terug naar toe. Tuurlijk weet ik dat de rest ook 3 ton gelopen heeft, maar de auto ziet er gewoon niet afgereden uit. Motor is netjes, buitenkant is netjes, interieur is netjes. Nu weet ik wel dat dat geen meter is maar als de rest er behoorlijk gebruikt uit had gezien had ik de wagen nooit gekocht. De auto is ook altijd bij de volvo onderhouden geweest, boekjes en papieren zitten erbij. Kilometers zijn NAP, dus ik had er gewoon vertrouwen in dat het goed was. De bedoeling is ook om er echt geen duizenden kilometers mee te maken, ik rij wel genoeg voor een diesel maar los daarvan vind ik een diesel gewoon fijner om mee te rijden.Maarrre..ik dacht dat het een renaultmotor was en geen peugeot?
Volgens de garage was het een renault motor.
Ik vind alleen het hele verhaal zo vreemd omdat ik er geen last van heb als het geen vochtig weer is, en als het vochtig weer is alleen s'morgens. De rest van de dag loopt hij meteen. Kan het niks met het gloeicircuit te maken hebben?
13 jaar
Nee,dit is de 1.9td van peugeot.
De benzine motor is van renault.
13 jaar
[quote=primera p11]Nee,dit is de 1.9td van peugeot.
De benzine motor is van renault.[/quote]
De diesel is een F8Q uit de Renault stal. Heb zelf 2 Mitsubishi Carisma's met bovengenoemde motor gehad. Voor onderdelen regelmatig bij Renault en Volvo gewinkeld. Wat m'n suggesties betreft: Dit zijn praktijkgerichte oplossingen zoals die destijds aan m'n auto's zijn uitgevoerd. Kleppen te strak, lekke koppakking en losse wervelkamers 'horen' bij de F8Q diesel. Deze wordt door Volvo overigens D4192T genoemd.
13 jaar
Klopt het is een renault motor en de eerste versies (D4192T) hebben klepstelplaatjes en de latere met motorcode D4192T2 hebben klepstoterkommen met een bepaalde maat voor het afstellen van je klepspeling en nog later krijg je de D4192T3 en T4 de zogenaamde DCI met commonrail.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar