Volvo S40: Stationair nog maar 350 toeren na vervangen accu

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hallo mede autoklussers

Ik heb laatst de accu vervangen van mijn s40. Sinds dien loopt de auto stationair nog maar 350 toeren, ook bij het intrappen van de koppeling gaat het toerental drastisch omlaag naar 350 of nog lager. als ik langere tijd rijd en de motor warm is wordt het toerental bij koppelen zelfs zo laag dat ie afslaat. Meestal is er nogwel genoeg vaart om doormiddel van de koppeling op te laten komen de motor weer start. Maar bij het uitvallen van de motor valt ook de stuurbekrachting uit, en dat is toch best link als je net een bocht indraaid met wat snelheid.

Heeft iemand een idee waardoor het wisselen van de accu dit kan veroorzaken?

kPeter

Geplaatst door kPeter (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

ECU is ontregeld geraakt door wegvallen van de spannig.
Dit kan meerdere oorzaken hebben, meestal lost het probleem zichzelf op maar soms moet ie idd uitgelezen worden,
Miss dat een merkexpert hier op het forum iets weet over het autoresetten van deze wagen.
Heb je al met dealer gebeld? Dit komt met regelmaat voor .

kPeter (0), 12 jaar geleden

Dank voor de snelle reactie,

Ik hoopte zonder naar de dealer te hoeven een oplossing te vinden, maar was al bang dat het elektronisch was.
Ik vermoede juist dat door de afwezigheid van stroom alles wel gereset zou zijn, maar je kan dus ook nog op een andere manier resetten?

Bij mijn oldtimer is het gewoon een schroefje waarmee je het stationair toerental kan bijwerken, Nu met die elektronica wordt het steeds moeilijker om de kleinste dingen zelf te doen.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

maakt de gasklep eens schoon. Als je een GDI hebt is het een heel gedoe. Als je die hebt zal ik het je uitleggen laat maar weten.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet van vroegere Mitsubishi's dat je hem een paar minuten op 1500 toeren moest houden om de boel in te leren. Is de 1.8 geen Mitsubishi GDI blok dan kan je dat proberen.

Groet Paul

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ga er eens een stuk mee rijden je hebt kans dat hij na een rit weer normaal loopt, je moet tegenwoordig oppassen met een auto stroomloos te zetten je kunt beter bij een accu wissel de boel onder spanning houden met een hulp accu

kPeter (0), 12 jaar geleden

Ik heb er denk ik inmiddels al wel 500km mee gereden en gaat niet van zelf weg. Zaterdag toch maar even naar dealer om advies te vragen.

Ik heb niet het idee dat het iets motorisch is, maar meer iets elektronisch. Net of ie de basis instellingen kwijt is
Misschien morgen nog is proberen om is continue op een bepaald aantal toeren te houden zo als door paulmichel geopperd werd, is het daarvoor verstandig om de accu eerst weer even los te koppelen?

kPeter (0), 12 jaar geleden

Nou bij de dealer geweest, konden eigenlijk niks vinden. Ze hebben de boel maar gereset in de hoop dat het zich oplost. 75,- armer voor het uitlezen en resetten, maar ze geven geen garantie dat het helpt. Moest er nu maar weer een paar 100 kilometer mee gaan rijden, en niet te vroeg schakkelen. Ik moest voorlopig het "nieuwe rijden" maar vergeten, en lekker doortrekken tot de 4000-4500 toeren. Net of ik normaal zo rustig rij ;)

Nu maar hopen van de week dat het zich oplost.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat ik je het antwoord al kan geven. Het is niet opgelost, want anders was er al verbetering geweest. Je hebt al diverse km gemaakt.
Ik vroeg je welke motor je hebt een GDI of een Volvo motor de 1800. Het is heel simpel te zien als je de motorkap openmaakt zie je of volvo staan of een grote motordeksel met GDI er op.
In beide gevallen moet je de gasklepschoonmaken en vooral bij een GDI is de procudere lastig.

kPeter (0), 12 jaar geleden

Even op internet een plaatje er bij gezocht

http://www.werkspot.nl/uploads/order/153...
(niet een foto van mijn motor maar wel de zelfde kap)
dus volgens mij geen gdi

Maar waarom zou de gasklep er mee te maken hebben als ie 10 minuten eerder met de oude accu nog prima liep en dat na het van de stroom af zijn en het vervangen van de accu opeens anders loopt?

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Het is inderdaad geen GDI. Onder het zwarte dekseltje zit de gasklep en de stationair regelklep tik daar eens op met een schroevendraaier.
Mogelijk zit die vast of defect.

kPeter (0), 12 jaar geleden

Ga ik morgen is proberen als het licht is.

Al lijkt het me wel toevallig dat het op dat moment iets heel anders is.

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

de uitvoeringen veranderen zo vaak dat je soms niet meer weet wat er op zit.

kPeter (0), 12 jaar geleden

Met een vriend die er wat meer verstand van heeft de gasklep is schoongemaakt en de werking getest, helaas helpt dit ook niet.

Morgen gaat ie terug naar de garage in de hoop dat ze iets kunnen vinden. Want mijn kennis schiet te kort om het op te lossen.

kPeter (0), 12 jaar geleden

Update:

Wat ik helemaal vergeten was is dat ik tegelijk met het vervangen van de accu ook even wat olie bijgevuld had.
En bij de laatste grote beurt heeft de garage ipv mijn gebruikelijke 10w40 half synth ververst met 5w40 hc-synth en ik had daar gewoon een half litertje 10w40 half synth bij gegooid. Blijkt dat dat elkaar niet zo goed verdraagt.

Nu de olie helemaal ververst en het lijkt opgelost te zijn!

Dikke eigenschuld dus, altijd even op de bon checken wat er nou in zat!

Toch iedereen bedankt voor de tips hier

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

olie de oorzaak van te laag toerental?? de wonderen zijn de wereld niet uit, maar ik geloof er niet in

kPeter (0), 12 jaar geleden

Ik had ook nooit verwacht dat dat de oplossing zou zijn. Maar nu 150 km gereden en geen last meer gehad.
Stottert niet meer, stationair nu weer boven de 500 toeren, en slaat niet meer af in zijn vrij.

Ik ben allang blij dat het niks "ernstigs" was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.