Volvo 245: Stationair toerental B200F en Lambda Sonde (LPG)

Bouwjaar: 1993, Brandstof: LPG, Motorcode: B200F

Misschien ben ik niet de enige. Daarom smijt ik het nogmaals in de groep.
Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo 240GLT 'break' er staan momenteel zo'n 401000km's op.
Geweldige wagen, allee ben ik over één ding niet tevreden en dat is de manier waarop de motor draait.
Ten eerste draait hij zowel warm en koud slecht op stationair toerental. De pook gaat heen en weer.
Ten tweede heeft hij de neiging af te slaan als je hem na een rit terug wilt starten. Je moet hem dan echt aan de praat houden. En dat heeft hij vooral op LPG. Rij ik er echt een lange afstand mee dan gaat plots het lampje van de Lamba Sonde branden.

Zou het iets te maken kunnen hebben met de ontsteking of de verbranding? Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben met hun Volvo?
Ik zou het graag weten.

Groetjes
Dennis

Yorvick

Geplaatst door Yorvick (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 245? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat bij deze auto's belangrijk is, zeer regelmatig kleppen stellen/controleren (iedere 20.000 a 30.000 km).
Zijn de kleppen nog te stellen op de juiste speling, of is de kop al "uitgesteld" ?
Gasklephuis grondig reinigen (demonteren, 3 moeren).
En controleren of brandstofdrukregelaar niet doorlekt in het vacuumslangetje !!

Wat is trouwens de foutcode die gevormt word als het lambdasonde lampje aan gaat ??

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Bij een auto met een dergelijke km-stand zijn er veel foutoorzaken mogelijk.

Als je niet de onderhoudstoestand kent, zou ik allereerst beginnen met een groot onderhoud : kleppen stellen, bougies, luchtfilter, oliefilter, ...

Vervolgens even op benzine rijden en misschien eens 1 of 2 keer een bak leegrijden, zodat er geen oude benzine meer inzit. De wagen zou dan op benzine goed moeten lopen, zonder haperingen en foutcodes. Indien niet, dit eerst oplossen.

Tenslotte ga je op LPG aan het werk. Welke systeem ligt er in. In het beste geval zal dit volgens mij een venturi systeem zijn met regeling via stappenmotor. In dat geval moet misschien ook de basisafstelling eens gecontroleerd worden. De regeling kan slechts kleine afwijkingen goed oplossen. Als de verdamper al oud is en veel km erin zit, kan het zijn dat er een nieuwe nodig is.

En in ieder geval, als er een storingslampje gaat branden, heb je de foutcode nodig.

Succes ermee.

Yorvick (0), 13 jaar geleden

bedankt voor de tips. Ik ga die zeker nakijken. Ik heb me wel laten vertellen dat je de kleppen nie zo maar kunt stellen maar dat je een speciaal gereedschap nodig hebt en dat je dat dan beter laat doen bij een Volvo Specialist?
Op benzine loopt hij vrij normaal zonder horten en stoten (ook op LPG). Ik heb al menig 'bak' leeg gereden dus oudere benzine zal er zeker niet inzitten. Doch licht het controle lampje van de Lambda ook op na een aantal km's op benzine te rijden.
Het LPG systeem is een Smith(s?)

Alvast bedankt voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.