Ik heb afelopen maart een V40 met een G3 instalatie gekocht bij een volvo dealer met 188.000 km op de teller.
prima auto, maar had wat probleempjes Liep niet lekker op benzine en gas. Stotteren en schokken tijdens het rijden, en het af en toe inhouden.
Ben al een paar keer terug geweest, en er is ondertussen al het een en ander aan gebeurd.
Er bleef een klep hangen , en de cylinderkop is gereviseerd.
Nieuwe dynamo.
Luchtmassa meter vervangen
Software update
Electrisch systeem is helemaal nagekeken, en hier en daar zijn wat stekkers vervangen.
Voor en achter de lambda sondes vervangen
het rijdt nu allmeaal al een stuk beter dan in het begin, maar er blijven kleine probleempjes inzitten.
Starten lukt goed, maar de motor slaat niet echt enthousiast aan.
Schokt wanneer je op benzine wegrijdt.
Als de motor niet op temperatuur is, en je laat het gas los, ploft ie na in de uitlaat.
Als je de motor warm start op benzine gaat onmiddelijk het motormanagement lampje aan. schakelt ie op gas over, gaat het weer uit.
Al met al rijdt het nog steeds niet echt super, en ik heb ook niet het idee dat ik van de motor het vermogen krijg dat erbij hoort. voelt alsof ie inhoudt.
Hij heeft al met al een paar weken bij de dealer gestaan, maar ik heb het idee dat ze het daar ook niet helemaal meer weten.
Zelf denk ik dat de gascomputer de boel op een verkeerde mannier aanstuurt, zelfs als ie op benzine staat.
Er zit ook nog een rammel in de versnellingsbak waar ie nog voor terug moet. Zou een druklager kunnen zijn, maar wellicht dat er in de bak ook nog een sensor zit die zich met de toevoer van brandstof. of de ontsteking bemoeit, maar zo ver reikt mijn kennis niet.
Iemand enig idee in welke richting een dergelijk probleem gezocht zou moeten worden ??
Groet.
GK.
p.s. Het G# systeem is een OMVL millenium. Heb ik niet echt specificaties van, maar zou een "lambda geregeld systeem" zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ie op benzine wel goed loopt zit het in de gasinstallatie. Daarvoor zou ik even naar de gasspecialist gaan en niet naar Volvo.
Als ie op benzine ook niet goed loopt is het mechanisch of electrisch in de motor.
Als ik je verhaal zo lees doet ie het op beide niet best.
Lijkt mij een probleem met de ontsteking.
Iemand een idee?
Inderdaad, eeerst goed op benzine laten lopen. Als de auto veel op gas heeft gelopen zou het wel eens kunnen dat de injectors verstopt zitten. Laat die eens reiningen op de ultra sone manier
Injectors zijn er afgeweest, rail is zelfs al uitgewisseld met een ruil rail van een andere 2.0 die maar 80.000 gelopen had.
Er zijn er 2 uiteindelik vervangen.
Hij zal veel op gas gelopen neem ik aan. G3 is eringegaan na aflevering volgens het boekje.
De dealer onderkent ook dat ie op benzine goed moet lopen, en dan zal het op gas ook wel goed zijn.
Heb ook de indruk dat de symptomen op gas hetzelfde zijn als die op benzine, maar op gas wat minder heftig. schokje hier en daar.
Je zou denken dat er een hoop onverbrand mengsel de uitlaat ingaat als ie bij gas los begint te ploffen.
Ik vraag me overigens af of het gas mengsel via de benzine injectoren aan de motor gevoerd wordt. Ik kan op het inlaatspruitstuk nl. geen gasinjectoren vinden.
16 jaar
De vraag is dan welk merk gasinstallatie heb je?
Ploffen zou betekenen dat het niet goed afgesteld is.
De regeleenheid van de gasinstallatie reageerd misschien niet goed of heb je niet het idee dat je benzine tank meter ook langzaam zakt? Ik beedoel kan het niet zijn dat hij op 2 brandstoffen loopt.
Het is een instalatie met een OMVL MILLENIUM computer eraan
Ingebouwd door een erkend instalateur, keurige ringtank. Verdamper kan ik onder de kap niet vinden, en als ik naar het inlaatspuitstuk kijk, zie ik maar 1 set injectoren.
Er zit wel wat variatie in de benzinestand, maar ik rij em ook eerst warm om gewone benzine, en dan gaat de lpg er pas op.
Moet iik wel met het handje doen, maar ik heb er een beter gevoel bij.
Enige fluctuatie in de brandstofmeterstand werd door de dealer uitgelegd buitentemperatuur, en de tank schijnt onder druk gezet te worden .
Het zou kunnen dat ie op 2 brandstoffen rijdt, maar als ik van Benzine naar LPG schakel, gaat toch ook de spanning van de brandstofpomp af ??
en omgekeerd als je van LPG naar benzine schakelt, gaat de stroom van de LPG pomp af.
Ik neem aan dat er nog iets met een electronische klep geregeld wordt ergens om de twee stromen te scheiden, maar ik heb geen schema van de LPG instalatie, dus dat kan ik niet bevestigen.
16 jaar
als je ploffen in de uitlaat hoort denk ik toch dat er iets met de ontsteking aan de hand is...
bougies al een geprobeerd te vernieuwen?
als het motorlampje gaat branden zou hij een storing op moeten slaan die ze bij de dealer uit kunne lezen, misschien dat er dan wat uit komt.
storingscode is telkens hetzelfde. Te arm mengsel.
is ook al een paar keer ge reset, maar als je dan weer met een warme motor start, floept ie weer aan.
Ik neem aan dat de bougies vervangen zijn bij de cylinderkop revisie, maar ik zal het eens navragen.
Ik weet overigens niet of het mijn ilusie is, maar het lijkt er af en toe op dat wanneer je het gas losllat, of de koppeling intrapt, en je laat dan de koppeling weer opkomen of geeft gas bij, dat ie dan niet gelijk weer oppakt, net of ie weer even moet opstarten..
en omdat je op alle kleine dingetjes gaat letten vraag ik me af of het normaal is dat ie al na een paar honderd meter op temperatuur is. ook al is de buitentemperatur een graadje of 18, en om 6 uur sóchtens heeft ie ook niet in de volle zon gestaan.
Mijn "ouwe" S70 was ook wel redelijk vlot op temperatuur, maar deze lukt het een stuk rapper ( en ik kom niet boven de 3500 toeren uit )
16 jaar
Staat de riem nog wel op tijd?
Het lijkt wel of ie een tandje verkeerd staat.
16 jaar
Ik herken dit probleem een beetje! Bij mij had het te maken met de timing van het blok(2.0i 16V Turbo benzine), deze motor sloeg helemaal niet goed aan en liep ook erg beroerd. Ook had ik een probleem met de brandstofmanagement, het bleek uiteindelijk de brandstofpomp te zijn in combinatie met de onjuiste timing. Dit alles zorge ervoor dat het vermogen niet maximaal bereikt werd, de motor stotterde ook etc. etc.
Ik denk dat ook jij het moet zoeken in de hoek van de timing en de bijbehorende brandstofmanagement. ALs het systeem verder geen problemen detecteerd dan zal dat ook we goed zijn (electrotechnisch welliswaar)
Er zit onder de kap van de motor een aluminium buis welke verbonden is aan het blok dmv de injectoren, je zult aan de linkerkant een ventiel vinden, als je bij een lopende motor het pinnetje indrukt van de ventiel en er komt lucht i.p.v. brandstof dan kan dit duiden op een probleem in de benzine toevoer voor het blok tot en met de tank want de pomp zit daar in. Zo niet dan heeft het denk ik met de timing te maken.
Ik hoop je geholpen te hebben!
Groet,
Dennis.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar