close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S70: Stuurbekrachtigingprobleem

Bouwjaar: 2000

Wie kan mij helpen met het volgende probleem: Ik rijd nu twee jaar een S70 die ik bij Volvo in onderhoud heb. Twee maanden geleden begon mijn stuurbekrachtiging mee te janken. Vloeistofpeil was in orde en er was geen sprake van lekage. Bij de dealer dachten ze dat het de servo was. Ik heb een nieuwe servo laten monteren voor de som van 600 Euro. Jammer genoeg was het probleem niet opgelost. Bij de Volvo-dealer weten ze eigenlijk ook niet wat het probleem is, maar hun idee is om het stuurhuis te vervangen. Maar waarom dan? Kosten +/- 1500 Euro. Dit is toch wel een bedrag waarbij je zelf ook naar een oplossing gaat zoeken, temeer omdat ze geen concrete oorzaken kunnen opnoemen voor het probleem. Toen ik het peil controleerde viel mij op dat de vloeistof erg vuil was. De vloeistof bleek zo zwart als oude motorolie, compleet met dik bezinksel. Het verversen van servo-olie is niet nodig, maar als je een nieuwe servo monteerd zou je toch ook de olie even vervangen. Dat heb ik dus zelf gedaan, en ik hoopte dat dit het probleem verholpen had, maar het gejank blijft.
Dit zijn de feiten: De goede olie zit erin, het peil is goed en er is geen lekage. Bij koude motor is er niets aan de hand. Na +/- 15 km rijden, dus als alles op temperatuur komt begint de servo-olie te schuimen. Ontluchten hebben ze bij de dealer gedaan, en ik heb zelf ook tot in den treuren ontlucht. Dan lijkt het even alsof het over is. De olie is vrijwel zonder schuim, en de servo is stil. Toch na verloop van rijden begint zich weer schuim te vormen en begint de servo weer mee te janken, ook op het rechte stuk zonder grote stuurbewegingen. Ik heb het hele proces al vaak herhaald, maar het is steeds hetzelfde patroon. Ik vraag me steeds weer af: waar komt dat schuim vandaan! Is de druk van de pomp soms te hoog, maar dan nog...
Wie kan mij hier iets over vertellen of heeft nog suggesties?
Alvast bedankt.

Geplaatst door

Tim11449 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat komt meestal door een te laag olie peil.
Als het goed is is je stuurbekrachtingsolie groen en niet rood.
Rood is atf en groen is stuurbekrachtingsolie die gebruikt volvo voor lichter sturen tijdens koudere tempraturen. De olie is ook dunner. Vul het reservoir af tot net onder max bij warme olie. Te veel is niet erg want dat komt er via de dop wel uit het is alleen slordig om dat het vetig wordt. Het schuimen zal dan verdwijnen en het geluid denk ik ook. Dat je olie zwart was kan ik niet verklaren. je geeft zelf al een beetje de oplossing want als het schuimt jankt de pomp. Je zult het merken als je olie bijvult tijdens een draaiende motor dat het geluid weg gaat en dat het schuim ook minder wordt. Ik hoor graag of het de oplossing is geweest.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Allereerst bedankt voor je reactie. Een laag peil was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Maar het peil is goed, en blijft ook goed. Er zit inderdaad groene olie in, van het goede type. Het janken begint inderdaad op het moment dat de olie schuimd. Bij langdurig ontluchten stopt het schuimen en blijft het geluid even weg. Alleen na verloop van rijden vormt zich toch weer schuim, en begint de servo weer te janken. Echt een raadsel.

Tim11449 0

19 jaar

Probeer toch eens bij te vullen als hij jankt.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Ik heb deze week bijgevuld toen hij jankte. Inderdaad verdwijnt het schuim en wordt het geluid minder, het ging niet over. Vandaag heb ik bij het janken weer naar de olie gekeken en daar stond weer schuim op. Ik heb een deel van de olie afgetapt, ben gaan rijden tot alles echt goed op temperatuur was, waarbij het gejank ook weer terug is, en heb weer met nieuwe olie bijgevuld. Het schuim verdween weer, het gejank werd minder, maar na korte tijd(10 minuten rijden)weer hetzelfde verschijnsel.... Het begint ook al bij kleine stuurbewegingen naar links en rechts. Je kunt het opbouwen: hoe meer kleine stuurbewegingen je maakt, hoe sterker het geluid wordt. Nog steeds bij koude start niks aan de hand.

Tim11449 0

19 jaar

Het lijkt er op dat je pomp weer kapot is. Hoe dat gekomen is kan ik geen antwoord opgeven. Het schuimen komt van een te laag peil als je het bijvuld gaat het weg. Nu kan het zijn dat het in het begin daar door schade heeft opgelopen. Ik zou het probleem bij je dealer neerleggen want je hebt immers een nieuwe pomp laten monteren en daar zit garantie op. Het idee van een nieuwe stuurhuis lijkt mijn wel heel raar want hoe verklaren ze dan dat tijdens bijvullen het gejank minder wordt. Zeker als er niet aan het stuur gedraaid wordt. Als ze zeker weten dat het afkomstig is van een stuurhuis zou ik zeggen oke, maar als het geluid er dan binnen 1 jaar er nog is of terug is gekomen met voldoende olie en geen lekkage of ze het dan weer gratis oplossen. Ontluchten van een stuurhuis is bij volvo geen probleem zeker als je alleen een pomp hebt vervangen.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

het lijkt erop dat er een lek is aan de aanzuigkant van de pomp. Hierdoor zuigt de pomp lucht aan en mengt dit met olie, zodat er schuim ontstaat. Door de lucht krijg je cavitatie in de pomp en gaat de pomp kapot. Dit is ook het gejank van de pomp. (het feit dat er geen olie lekkage is wil niet zeggen dat er geen lekkage is. Olie is dikker dan lucht en kan niet door het gat, maar de lucht kan er wel doorheen (zeker als er vacuum achter is.))

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Bedankt voor jullie reacties... Het zou vreemd zijn als de pomp kapot zou zijn want toen deze nieuw gemonteerd was, stak het geluid al met +/- 10km de kop op. Het is niet erger geworden in de periode daarna. Met de oude pomp maakte hij hetzelfde geluid, dus mijn vermoeden is dat het nooit aan de pomp gelegen heeft... En zeker weten dat het dan het stuurhuis is weet de dealer niet, ze redeneren als volgt: Het is een simpel systeem. Pomp, slangen en stuurhuis. De slangen zijn goed, de pomp is nieuw dus vervangen we nu het stuurhuis. Maar wat er nu mis kan zijn met het stuurhuis konden ze niet duidelijk uitleggen. En ze kunnen ook niet garanderen dat wanneer het stuurhuis vervangen is, het probleem opgelost is. Maar tot in hoeverre kan het dan het stuurhuis zijn? Wat zit er in het stuurhuis wat defect kan zijn?
Sjaak, je spreekt over aanzuigen van lucht aan de aanzuigkant van de pomp. Dit past naar mijn gevoel goed in het beeld van het probleem. Hoe vertaal ik dat in de praktijk? Is dat een slangen-kwestie, of iets wat met pakkingen te maken heeft? Heb je al eens met een soortgelijk geval te maken gehad? Het klinkt mij namelijk heel aannemelijk in de oren...

Tim11449 0

19 jaar

Stuurhuis is simpel gezegd een zuiger of je zet aan de ene kant druk op of aan de andere kant druk op en dat helpt bij het naar links of rechts draaien. Het idee van sjaak zal ik niet bestrijden maar aan de pomp zit een persleiding en zit het reservouir direct op de pomp als ik me niet vergis. Waar haalt hij dan de lucht vandaan? Tussen het reservouir met de pomp? Als dat zo is zal het de eerste pomp ook zijn die geen olie lekt. Als je tijdens het bijvullen het geluid en schuimen weg ging en later terug kwam was dan het peil ook weer gezakt?

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Dus als je een mankement aan het stuurhuis hebt, is de zuiger niet in orde als ik het goed begrijp...Het reservoir zit overigens met een voorgevormde slang van +-/ 50 cm verbonden met de pomp. Dit zou dan het gedeelte moeten zijn waar hij eventueel lucht aan zou zuigen?.... Het peil veranderde niet tussen het bijvullen en het weer opnieuw schuimen en janken van de pomp.

Tim11449 0

19 jaar

Nee, wat het stuurhuis betreft is een simpele uitleg hoe het werkt maar in werkelijkheid is iets ingewikkelder. Ik wil er mee zeggen dat ik me moeilijk voor kan stellen dat het aan het stuurhuis ligt. Wat wel kan en dan zou je toch op een stuurhuis uit kunnen komen dat het stuurhuis zelf lekt.
Dit hoeft nog niet zichtbaar te zijn het is goed mogelijk dat de stuurhoezen langzaam vol olie aan het lopen zijn. Ook dan snap ik het geluid nog niet want als om welke reden dan ook lucht in je systeem komt (via het stuurhuis) zou je het in je stuur moeten voelen en lijkt het mijn onwaarschijnlijk dat de lucht naar boven gepompt wordt en daar de pomp weer laat janken.
Je hebt gelijk het reservoir zit rechts onder de kap. De slang van het reservoir zuigt geen lucht aan want dan moet hij ook lekken. Lucht kan dan wel dunner zijn dan olie maar draai de slangklem maar een klein stukje los dan weet ik zeker dat het meteen vettig wordt zeker als je de motor nog laat draaien want dan loopt het er uit. Ik heb op dit moment geen idee meer wat het kan zijn en kan het ook niet verklaren. Mijn gedachten is nog steeds dat het de pomp veroorzaakt. Dat je zegt dat de olie zwart was is ook vreemd? verkeerde olie in gedaan per ongeluk? opf toch laten lopen met te weining olie en daar door een tik gekregen? Weet je zeker dat er geen lek zit? Ga eens naar een andere dealer en vraag die eens na te kijken en wat zij denken wat het is. Hou me op de hoogte.

volvoxc90 0
badge

19 jaar

Dag Tim,
ik rij zelf met een V70 van 1999 en heb hetzelfde meegemaakt. Via een collega heb ik gehoord dat het servocontainertje moest overgevuld worden tot boven het maximum en dat heb ik dan ik stelselmatig gedaan. Het geluid is volledig weg. Blijkbaar is het niveauaanduidingsstreepje niet op de juiste plaats of zoiets.

Joske5972 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S70 of stel zelf een nieuwe vraag.