Op mijn Volvo V40 uit 2006 zit een tank deksel
met slot dat bediend wordt via het knopje op het dashboard.
Sinds kort wil het dekseltje niet meer op slot wanneer ik
het voorzichtig dicht druk na het tanken.
De deksel blijft nu geopend staan.
Waar ik een slot met een click geluidje verwacht wanneer ik op het desksel druk en even vasthoud, gebeurt nu niets, de deksel komt weer naar buiten toe. Niet fraai om te zien. Ook niet praktisch.
Vraag:
1. Wat is de ervaring hier? Moet ik zoeken in een zekering? Of gaat het hier om een slot dat niet functioneert?
2.Met de techniek van na het jaar 2000 kunnen de gekste problemen een oorzaak hebben in board computers en of sensors waar je totaal niet aan zou denken. Zou dat hier het geval zijn?
Wie heeft ervaring met dit euvel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens achter de bekleding in de kofferbak daar zit bij het klepje een stukje electronika die de stift bediend dan de dee en blokkering van het klepje , deze kan defect zijn of vervuild , kun je meteen meten of de voeding en massa in orde zijn.
Dank je Kaleido voor je snelle hulp! Vandaag had ik pas tijd om te kijken.
Het was even lastig om de stekker los te krijgen, die zat nogal vast.
Eenmaal los heb ik spanning gemeten. Op dit cicrcuit lijkt het dat er een continue
spanning is van ongeveer 11 Volt. Wanneer iemand op de benzine klep knop drukt
(links naast het stuur op het dashboard) stijgt de spanning naar 12 volt en zakt weer terug naar 11 Volt.
Is dit wat de spanning daar moet doen? Het lijkt me dat wanneer de zekering kapot is, er helemaal
niets te meten is. Dan zal ik die tank klep schakelaar maar bestellen.
1 jaar
Als de motor loopt wat meet je dan ?
Meet je over de stekker of meet je per pen naar massa ?
Massa wordt geschakeld .
Hoi Kaleido. Door ziekte tussendoor kon ik niet eerder reageren met uitslagen.
Wanneer ik je zin "per pen over naar massa" goed begreep heb ik met motor aan
gemeten tussen 1 pen en de min aan het chassis van de auto. Per pen met ik dan
continue 13 volt ongeacht druk op de schakelaar die reageert dan niet.
Met motor af hetzelfde.
Daarna gewoon weer tussen de 2 pennen gemeten met moto aan:
-Steeds 13 Volt.
Motor af:
Continue 3 Volt en bij een druk op de schakelaar schiet het voltage tussen de 2 pennen
naar 13 Volt (inklap spanning moet er in de praktijk af.)
Wel anders dan de vorige keer. I weet het ook niet. Ik heb nu meer tijd genomen.
Hiermee is getest dat er spanning op het circuit staat en dat het systeem bij druk op de knop
13 volt korte tijd afgeeft. Lijkt me goed om het slot te bedienen.
Dan ga ik er toch vanuit dat het elektronisch slotje na 17 jaar toch kapot is.
1 jaar
ps. Wanneer ik de stekker op het slotje plaats en dezelfde handeling doe gebeurt er niets. Dus....
1 jaar
Denk dat inderdaad het schakelaartje dan defect is.
Beetje laat, maar bij deze:
Bedankt Kaleido! Het slot was inderdaad kapot. Na vervangen voor een ander, sloot de deskel meteen weer na aandrukken. Mijn idee: de 3 volt continue is om het slot te laten "voelen". Wanneer het sluiting penntje in het slot valt wordt er bij een puls gesloten. Anderzijds, bij een druk op de tank knop op het dashboard, verschiet de spanning kort naar 12 V en wordt het slot ontsloten, de deksel schiet naar buiten.
Zoiets. In ieder geval bedankt! De tank is weer afgesloten.
1 jaar
Mooi bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar