Sinds enige tijd heeft de volvo v40 1.9td 285.000 km van m`n vader een probleem met het koelsysteem.
Toen ze de auto hadden gekocht bleek op een gegeven moment dat de auto niet meer harder kon dan 60km/uur en was het koelwater temperatuur veel te hoog.
Dit zal noodloop/beveiliging geweest zijn.. het systeem was te leeg.
Nu blijkt dat als hij onder de 100km/uur blijft rijden hij het koelwater aardig binnen kan houden maar zodra hij erboven komt met een 120 a 140km/uur is het koelwater zo weg.
Stel, hij heeft gister gereden met de auto en vandaag open je de dop van het expansievat staat deze onder hoge druk en komt het water gewoon omhoog en blijkt aardig onder pijl te zijn.
Hij heeft laatst even doorgetrokken naar de 130km per uur en toen hield de auto ook tot 2x toe een beetje in.. Igg is het zo dat na iedere rit er wel koelvloeistof bij mag.
De uitlaat gassen zijn verder normaal..
Wat zou dit kunnen zijn? Kacheltemperatuur werd meestal wel warm en thermostaat is uit voorzorg ook al vervangen..scheurtjes in de kop of waterpomp?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
naar universele garage en koelsysteem afpersen
dan kun je wachten en controleren of de druk omlaag gaat
als er een uitwendige lek is kun je deze zien
als deze inwendig is dan koppaking of haarscheurtje
je zegt dat je geen verkeerde rook uit de uitlaat ziet komen dus zal er waarschijnlijk een uitwendige lekkage zijn
bij te hoge druk in het koelsysteem zal je koelvloeistof dop open schieten en zal de druk wegvallen
bij te lage druk schiet hij ook open en zal er lucht in kunnen komen.
dit is in beide gevallen goed
echter de druk is de vraag
bij twijfel kan deze worden vv
dus systeem eerst laten afpersen voor we iets meer kunnen zeggen
zie je wel de druk terug lopen en geen lekkage nergens niet dan zou in het ergste geval koelvloeistof in de motor zitten
maar dan zou je al hebben gemerkt bij het starten (ivm water dan de klep krom duuwt)
Het hele systeem onder druk te laten is misschien wel de beste oplossingen om te kijken of het systeem igg dicht is..
weet iemand of er buiten de waterpomp en thermostaat om er nog andere kleppen of pompjes tussen zitten?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar