Ik had gisteren wat winter plezier in de sneeuw en heb daarbij zeer veel de handrem gebruikt en af en toe ook de gewone rem (soms misschien ook een combinatie ik weet het niet), tot plots het ABS waarschuwingslampje aanging.
Ik vond dit raar en heb dus meteen even hard geremd in de sneeuw om te testen of het inderdaad zo was en ja hoor ik schoof gewoon rechtdoor zonder enige reactie in de rempedaal.
Maar nu ik vandaag (zondag eigenlijk) de auto opnieuw starten bleef het ABS lampje even aan maar toen ging het uit en heb ik de ABS nog eens getest en hij werkte inderdaad weer.
Ik heb hem vandaag meerdere keren gestart en telkens had ik ABS dus het lijkt mij of ik de ABS had overbelast.
Mijn vraag is dus: Is het mogelijk om een ABS te overbelasten?
Ik rij in dit weer liever met ABS aangezien dat een beetje te hard remmen kan zorgen dat de motor stilvalt en ik gewoon stuurloos doorrijd door de geblokkeerde voorwielen als ik niet tijdig ontkoppel (wat afremmen op de motor bijna onmogelijk maakt).
Of zou het kunnen dat het systeem werd verstoord door de grote hoeveelheid sneeuw waarin de wielen en dus remschijven hebben gezeten.
Vandaag was het trouwens ook aan het dooien, zou het kunnen dat de vrieskoude hier iets mee te maken had?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk is door het spelen de regeleenheid de draad kwijt geraakt en heeft het abs tijdelijk uit geschakeld.
Je remt niet met je voet en de wielen blokkeren met de handrem. De regeleenheid snapt het dan even niet.
Probeert ABS dan ook te werken als je de handrem gebruikt? Ik weet wel dat de handrem de achterste remschijven bediend, maar ik dacht dat dit een onafhankelijk systeem was van het remsysteem.
13 jaar
Nee, het ABS doet niets alleen de sensoren meten dat de wielen slippen of stil staan bij gebruik van de handrem en de voorwielen draaien gewoon of ook met een rare snelheid. De regeleenheid snapt er niets van en zal een foutcode op slaan, waarschijnlijk van de achterste sensoren. De auto heeft snelheid en de achterste wielen draaien niet, dus hij denkt dat de sensoren onderbroken zijn. De regeleenheid schakelt dan uit, omdat hij geen goede werking meer kan garanderen.
Ok ik denk dat ik heb begrijp alleen vraag ik me af waarom het zolang duurde eer de ABS uitging. Ik heb zeker een half uur gedrift voordat de ABS uitging.
Kan het zijn dat de regeleenheid niet meteen een foutcode geeft?
Ik had namelijk toen ik zag dat het lampje aan was heel lang met geblokeerde achterwielen heen en weer zitten slingeren.
Aangezien het voorwielaandrijving is was het dus mogelijk om een snelheid te behouden door gas te blijven geven.
13 jaar
Tja....het lijkt wel of het met opzet gesloopt moet worden...heel apart dit.
Vind je het gek dat de boel in de hobbel raakt?
Straks een probleem met de achteras?
ludolf.
13 jaar
Het is maar in sneeuw dus heel veel belasting komt er niet op de auto lijkt mij.
Met gewoon weer op het wegdek dit doen is natuurlijk vragen om problemen, maar sneeuw verzacht de omstandigheden toch wel aanzienlijk.
En ja ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom het nog zolang duurde eer ik een melding kreeg.
Het is namelijk heel leuk om 100 meter met handrem op heen en weer te slingeren en mooi een balans te zoeken met het gaspedaal.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar