Volvo 850: te weinig vermogen

Bouwjaar: 1996

Mijn 850 20v 170 pk (10-96) op LPG3 (290000 km) trekt zich sinds een paar maanden nauwelijks naar de 140/150 km/uur. Alsof de auto 3 ton weegt. Op benzine idem dito. Stationair geen rare geluiden. Sprak laatst iemand die zei dat het aan de katalysator kan liggen. Hoe check ik dat? Ik heb geen tot weinig verstand van autotechniek, wie helpt mij?

jankov111

Geplaatst door jankov111 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

John-omega (0), 18 jaar geleden

Misschien luchtmassameter kapot / labdameter

Volgens mij lezen ze hem bij de volvo dealer gratis voor je uit.
Katalysator heb ik ook wel eens gehoord maar nog nooit bij een volvo 850.

marissentom (0), 18 jaar geleden

EEn kort vraagje: ik heb een 440 1.8(juli92) en hoorde onder het rijden wel eens wat rammelen ter hoogte vande voorstoelen, alles wijst er nu op dat mijn katalysator verstopt zit. DEzelfde verschijnselen als hierboven beschreven.

Nu de vraag: hoe haal ik een katalysator leeg?

p.s. @ javanSok: hoe bevalt het jou? een volvo op lpg? veel kosten aan gehad of volledig vlekkeloos?

jankov111 (0), 18 jaar geleden

Dit is mijn tweede Volvo op LPG. De eerste (440) had problemen op gas, viel bij warm weer tijdens het rijden af en toe uit. Ondanks verschillende bezoeken aan de dealer geen oplossing. Mijn huidige 850 heeft onlangs een lekke koppakking te verwerken gehad. Duur grapje, en een rechtstreeks resultaat van het rijden op gas (veel warmer). Al met al twijfel ik of ik een volgende Volvo (want liefhebber blijf ik) nog wel op gas rijd. Aan de andere kant, een vriend van me rijdt al jaren Volvo's op gas, en heeft daar nooit problemen mee. Bovendien is het veel milieuvriendelijker dan diesel of benzine, en dat is voor mij ook een overweging. Een katalysator kun je niet leeghalen, voor zover ik weet. Dat wordt even langs de garage voor een nieuwe...

marissentom (0), 18 jaar geleden

even langs de garage :) Probleem is dat je dan een dikke portemonnaie mee moet. Op zich niet erg, maar ik hou m wel graag dik..

Een volvo op gas, er is ook iets wat mij tegen houdt.
Ik heb in de afgelopen maand 5000km gereden (op benzine) dus daar moet toch maar wat anders voor. Hoeveel kilometer rijd/reed je op gas. Misschien vallen die problemen relatief wel mee?

ps. als ik zo hier verder lees kan je katalysator wel leeg halen. vraag me alleen af of het ook nog invloed op je verbruik heeft...

jankov111 (0), 18 jaar geleden

De 850 heb ik nu 3 jaar. De eerste twee reed ik 40000 per jaar, nu 20000. Maar daar komt binnenkort weer verandering in, als ik een andere baan krijg. Ik heb de rekenmachine er wel eens bijgehaald, en of ik nu op benzine of gas had gereden, de kosten waren ongeveer hetzelfde geweest (bij benzine bijv. kleinere kans op lekke koppakking). Echt veel goedkoper is het dus nog niet gebleken. Maar dat kan ook stomme pech zijn, dat weet je niet. Voorlopig houdt LPG het voordeel van de twijfel (al is de prijs van een liter het afgelopen jaar met 40 procent gestegen). Ben benieuwd of je je katalysator leeg haalt, en welke gevolgen dit heeft voor je verbruik.

marissentom (0), 18 jaar geleden

Ik heb m er inmiddels onderweg en hij rijdt weer als een zonnetje. :) Moeilijk te zeggen of hij nu beter loopt. Je gaat je dan toch altijd weer dingen verbeelden. Wat mij een beetje lijkt als ik er mee rij, is dat het lijkt alsof ie iets meer over heeft in iedere versnelling. Het ook sneller oppakt.

Dat voor de APK is inderdaad een goeie tip! Zal ik doen! Was so wie so al eens van plan om een keertje een tankje V-power te rijden. Kijken wat dat doet met het verbruik...

Twijfel alleen nog of ik er mee door wil rijden. Hij roest namelijk behoorlijk bij m'n achterwielkast links. Ik weet ook niet of dit makkelijk te verhelpen is...

Voor de rest is het zo'n ongelooflijk fijn autootje (inmiddels 230.000km) echt heel fijn!

Bedankt voor de tip!

marissentom (0), 18 jaar geleden

Ik heb mn kat dus leeg gehaald. Was niet veel werk.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik hoop voor je dat je dan nog door de APK keuring komt. De auto is van NA 1/1/93 en moet dus een 4-gas test ondergaan. Stationair moet het CO onder de 0,5% zijn (dat lukt misschien nog) en bij 3000 toeren moet het CO onder de 0,3% zijn (dat lukt meestal niet).

marissentom (0), 18 jaar geleden

m´n auto is van juni 92.

Ik hoop het ook. Maar goed, dan moet er dan meer andere kat onder. Ik kan nu even vooruit.

marissentom (0), 18 jaar geleden

interessant!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.