Volvo 440: Temperatuurmeter werkt niet juist

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i automaat

Sinds enkele weken in het bezit van een Volvo 440 2.0 i, (4-traps) automaat. 72.000 km op de teller.

Echter de temperatuurmeter werkt niet juist.
Het wijzertje blijft onderin hangen, of gaat helemaal niet omhoog.
Soms als de moter warm is, en ik de auto opnieuw start (bijv. na even een boodschap gedaan te hebben), gaat de wijzer een heel klein stukje omhoog.
Daarom een nieuwe sensor laten plaatsen.
Het probleem bleef.

Vervolgens tot 3 keer toe zie ik de temperatuurmeter helemaal oplopen (bij stoplicht), het rode lampje gaat even branden, ik ga weer rijden en de temperatuur daalt weer. Wijzer gaat in het midden staan, wat volgens mij normaal zou moeten zijn.

Vervolgens werd in de garage een andere sensor óók vernieuwd.
Maar het wijzertje blijft weer helemaal onderin staan, soms gaat hij een héél klein stukje omhoog. Meestal helemaal niet.
Ventilator werkt in elk geval.

De 'klok' werkt dus, blijkbaar wordt er een verkeerd signaal gegeven.

Wie weet wat er aan de hand is? Of is er nog een andere sensor (thermostaat radiateur?) die niet goed werkt?

Graag reacties.
Bij voorbaat dank,

Twan Stemkens

Twan Stemkens

Geplaatst door Twan Stemkens (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

De temperatuur(aanduiding) van de 400 serie was inderdaad niet het sterkste punt !!

Bij een 400 met temperatuurproblemen (aanwijzing) begin ik altijd met het demonteren, reinigen en terugplaatsen van de massakabel (en aansluitpunten) tussen accu, carrosserie en versnellingsbak (nieuwe M6 boutjes en ringen monteren) !!
Bij 80% van de gevallen is het probleem dan voorbij.

Een lage temperatuuraanwijzing is meestal (lees altijd) een defecte termostaat.
Het vervelende is dat IN de dashbordklok, achter de temp.- en benzinemeter ook nog een printplaat zit die defect kan zijn !!

De "normale" temp. aanwijzing onder het rijden is ongeveer het midden van de schaalverdeling, de temperatuuraanwijzing bij het inslaan van de koelvin is +/- 2 a 3 mm hoger.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.