Volvo V50 2005: testen verstuivers

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

Betreft: testen verstuivers

Beste forumleden,

Een paar weken terug kreeg ik van mijn Volvo 1.6D Kinetic uit 2005 de melding "anti-skid service vereist". Bij de dealer is de schuldige sensor vervangen, samen met de multiriem welke uitgedroogd was. Tevens constateerde de dealer dat er lekkage was bij de verstuivers.

Eind vorige week de Volvo hiervoor naar de dealer gebracht. Na een paar nieuwe brandplaatjes en €391,00 lichter is de lekkage opgelost. Alles prima tot na nog geen 50km rijden de Volvo bij stationair toerental begon te stotteren. Na het weekend meteen teruggegaan naar de dealer. Daar vertelde men dat ofwel er enige vervuiling is van een verstuiver ofwel dat een verstuiver stuk is. Ze hebben een reinigingsmiddel toegevoegd met het advies om 2 a 3 weken door te rijden. Men verzekerde mij ervan dat het niets te maken had met de werkzaamheden van voor het weekend en dat ik gewoon met de auto kan rijden.

Dezelfde dag (gisteren) werd het stotteren alsmaar erger en ook voelbaar onder de 1500 toeren. Wegrijden en optrekken gaat nu samen met heftig schokken en vermogensverlies. Vanaf de 2000 toeren loopt de motor wel goed. Vandaag dus opnieuw naar de dealer gegaan. Daar heeft dezelfde monteur die de brandplaatjes heeft vervangen ernaar gekeken. Bij het afhalen heeft hij een "toelichting" gegeven op het probleem. Volgens hem is het mogelijk dat bij zijn werkzaamheden van een paar dagen terug enige schade is aangericht aan een verstuiver, wel is dit niet volledig te wijten aan zijn werkzaamheden gezien de hoge kilometerstand van de auto (285.000km). Hij verklaart het stotteren vanuit een combinatie van slijtage en werkzaamheden. Advies luidde om de verstuivers te laten testen om zo de bewuste verstuiver te vinden en te vervangen. Ook is het niet verstandig om te lang door te rijden (in tegenstelling tot eerder advies).

Uiteraard baal ik hier flink van. Ik vind het opmerkelijk dat je bij een reparatie nieuwe schade veroorzaakt. En ja, op zich snap ik zijn punt ergens ook wel weer, maar begrijp niet waarom dit dan niet van te voren is gecommuniceerd, indien het zo'n groot risico is zoals hij nu beweert. Kortom, ik voel me toch wel een beetje voor de gek gehouden.

Ik ben nu aan het kijken voor een dieselspecialist die me verder kan helpen met het testen van de verstuivers en het plaatsen van een (liefst) gereviseerde verstuiver.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie van bovenstaand verhaal vinden. Aanbevelingen voor een goede specialist/vakman waar ik terecht kan zijn ZEER welkom! (omgeving Zutphen/Gelderland)

B_Nijkamp

Geplaatst door B_Nijkamp , lid sinds 1 week geleden

1 Reactie

Moderator Problemcar PRO, 1 week geleden

Dag B_Nijkamp, welkom op problemcar.nl
Een goede specialist/vakman kan je vinden onder het kopje Bedrijvengids, bovenaan de pagina.
Verder is het zo dat wij geen uitspraken doen over de werkzaamheden uitgevoerd door garages/dealers.

mvg.
Moderator Problemcar

    Fijn, bedankt! - B_Nijkamp, 6 dagen geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.