close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50 2005: Thermostaat ?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2435, Vermogen (kw): 103

L.S.,
De temperatuurmeter van deze auto fluctueert enkele graden. Niet veel maar wel goed zichtbaar voor een geoefende oog.
Dit ben ik bij Volvo's niet gewend.
Is dit normaal voor deze motor ?
En is het wel een Volvo motor of een Ford motor? De thermostaat ligt op een heel andere plek dan bij andere vergelijkbare 4 en 5 cilinders motoren.
Vast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Okapi (50)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is een B5244S5, Volvo motor.
Motortemperatuur is nooit strak op 1 waarde, bij geen auto.
Thermostaat gaat open en dicht, fan slaat aan en uit, enz.
Ik denk dat je het geoefend oog beter op de weg kan houden...

Hans4040 1285
badge vip badge

3 jaar

Hallo Hans4040, dank voor de toch enigzins aanmatigend antwoord.
To the point: in mijn 440 (2x), 850, S80, S70 klasiek, V70 klassiek, V90 (1997), V70 type II, zat de naald van de temperatuurmeter altijd rock solid stil wanneer de motor op temperatuur was. Behalve die ene keer dat het peifje van de expansievat van de S80 boven op de Gothard afbrak.
Met goed kijken, bedoelde ik als je er maar goed in de gaten houdt, een beweging van 2 mm hoger tot 2 mm onder dan en schommelend valt goed te zien als je er maar op let.
Dus toch mijn vraag: wat is er afwijkend aan deze motor?
De thermostaat is nl niet zo gemakkelijk te vervangen als op de andere 4 en 5 Volvo 4 en 5 cilinders. Is het misschien een Ford motor?

Okapi 50

3 jaar

1. Een ervaren niet-Volvo monteur herkende de motor niet.
2. De thermostaat zit op een heel andere plaats dan in de bekende white block van Volvo.
3. Het is ook geen Renault motor.
Mijn conclusie is dat het een Ford motor betreft. Vanuit deze conclusie, neem ik aan dat het thermisch gedrag van deze (Ford-) motor anders is dan bij een originele motor. En ik heb me voorgenomen om me hier niet druk om te maken.

Okapi 50

3 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.