Volvo S40: Tik/ingelopen nokkenas 1.6D HDI/PSA (incl foto's)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6D HDI/PSA DV6

Hallo Forummers.

Ik hoorde een ratelend geluid in de buurt van de kettingspanner. Kapotte kettingspanner komt vaak voor las ik, dus ik dacht een kapotte spanner aan te treffen (hoe controleer je deze? ziet er gewoon goed uit).

Echter trof ik ook een ingesleten nok aan, zou deze het geluid kunnen veroorzaken?

Zie afbeelding:



[url=http://postimage.org/image/8ozd4webz/][img]http://s3.postimage.org/8ozd4webz/201302...[/img][/url]


http://imageshack.us/photo/my-images/5/2...

En hoe zou ik dit op een goedkope manier kunnen oplossen? Ik wil de auto verkopen, maar wel in orde.

S&A

Geplaatst door S&A (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Jazeker en dat komt zo te zien door gebrek aan smerig, dus ook even kijken wat dit heeft veroorzaakt,oplossen door de nokkkenas te vervangen en smerig in orde te maken

S&A (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord Jan,

Zou er een oliekanaal verstopt zitten?
Hoeft alleen de nokkenas vervangen te worden?

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Zo te zien wel weet natuurlijk niet hoe de lagering is, dat zie je pas na demontage van de nokkenas , is er maar 1 nok aangetast ,zal inderdaad een oliekanaal kunnen zijn

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Of te lang gewacht met olie verversen , in combinatie met een slechte nokkenas ?
De nok die er naast zit begint zo te zien ook al putjes te vertonen.
Zou in iedergeval de stoter ook even bekijken , deze zal er ook niet best uit zien.

S&A (0), 11 jaar geleden

Ik ben bij een revisie bedrijf geweest, en deze vertelde mij dat deze nokkenas in principe geen extra geluid moet veroorzaken.

Vanavond de rollers controleren (naaldlagers willen er wel eens uitlopen). Tevens laat ik de verstuivers testen. Ik houd jullie op de hoogte!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Je ziet na die top een drempeltje .!! De druk is hier zo hoog geweest dat de harde laag afgebrokkelod is .
Vervangen is de enige oplossing .
Succes.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp , ben je bij een revisie bedrijf geweest , en die beweren dat deze opgevreten nokkenas geen lawaai gaat maken ?
GROTE onzin , zeker hetzelfde bedrijf die een golf motor gereviseerd heeft .
Nokkenas vervangen , rollers en aanverwante artikelen goed controleren , en bij geringste twijfel/beschadiging vervangen.

S&A (0), 11 jaar geleden

Dat klopt, Hij vertelde me dat het niet erg is omdat er een roller overheen gaat. Maar ik begin nu ook te twijfelen.

Rollers zien er allemaal goed uit.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Waarop rolt een band beter , minder lawaai , op een asfalt weg of op een klinker weg ?
De nok is niet meer rond , dus de rol zal deze niet meer goed volgen , dus gaan stuiteren , met als gevolg een ratelend/tikkend geluid.

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Controleer ook maar de olietoevoer van de turbo.
Veel kans dat het filtertje in de banjobout verstopt is door slijtagedeeltjes waardoor de turbo ook naar zijn grootje gaat.

S&A (0), 11 jaar geleden

Het was toch de ketting,

De ketting is zover gerekt dat ie nu de kleppendeksel raakt.
Nu nog een ketting vinden in Friesland... Peugeot had ze niet op voorraad.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Nokkenas niet vervangen ? , zou dit bij verkoop anders wel vermelden .

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik zou dit zeker vermelden bij verkoop.

S&A (0), 11 jaar geleden

De nokkenas wordt ook vervangen. Maar dit was niet wat het geluid veroorzaakte.

S&A (0), 11 jaar geleden

Na het monteren van de nieuwe nokkenasketting en spanner wil de auto niet meer starten.
Hij gaat wel rond maar slaat niet aan. Met remreiniger in het inlaat slaat ie bijna aan, maar net niet helemaal.

Distributie en nokkenastiming staan goed. Echter had ik wel het idee dat de nokkenassen wat zwaar draaiden bij het monteren, maar ik dacht dat dit aan de nieuwe spanner lag die mogelijk sterker is, maar ik begin hier nu wel aan te twijfelen.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van het niet starten?

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Nokkenas sensor , indien aanwezig er wel op ?
Brandstofsysteem los gehad en nu lucht in het systeem ?

S&A (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord ferrie,
Nokkenas sensor zit erop met juiste afstand (9,5mm).
Ik heb alleen de verstuivers eruit gehad, er komt wel diesel uit de retour leidingen van de verstuivers, dus ik neem aan dat er geen lucht meer in het systeem zit?

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Verstuivers zijn toevallig niet plaatst gebonden , dus 1e cilinder is weer terug gekomen op zijn eigen plek enz.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Als die niet wil starten met snelstart dan zou ik niet aan het brandstofsysteem denken.

Ik verdenk toch iets met de timing wat net niet goed is.

S&A (0), 11 jaar geleden

met snelstart bedoel je remreiniger? of moet ik daadwerkelijk snelstart halen?

Verstuivers zijn getest en niet plaats gebonden bij dit blok is mij beloofd.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Remreiniger werkt ook wel, snelstart werkt beter. Als het niet op remreiniger wil starten is er wel degelijk iets aan de hand.

Ik zou toch zeer nauwgezet weer door de proceduren lopen voor het stellen van de BDP.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.