auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V70: Tikkende klep - koelwater weg ?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: VW 2500CC

Hallo,

Ik heb sinds kort een V70 2500cc gekocht van 2002 afkomstig van 1e eigenaar en originele km stand van 200.000km's.

Distri riem is vervangen bij een Volvo dealer op 178.000km,plakkertje is aanwezig.

Het eerste wat ik gedaan heb,omdat ik vorige technici hun werk niet vertrouw is deftige olie erop en alle filters vervangen en nagekeken op mogelijke gebreken.

Ik ben vrij zeker dat de gebruikte olie voorheen van slechte kwaliteit was en de wagen amper om de 15.000km
een oliewissel gekregen heeft,kwaliteit was minderwaardig,zoals overal bijna. (denk ik)

De wagen op zich rijd zeer goed,heb een verbruik van 6,7L op 100km hetgeen overeenstemd met een goede 1000km aan een volle tank,vrij zuinig denk ik voor zulks een motor of vergis ik mij hier ?

Sinds kort,na 5000 km te hebben gereden valt het mij op ik een tikkende klep heb op stationair,éénmaal 2000tr/min verdwijnt het geluid.....soms hoor je ze niet op stationair en soms wel.....tik tik tik tik,klak,klak.

Zou dit verdwijnen na bepaalde tijd of is een interventie hier nodig ? Ik zou zowiezo de olie en filter hetgeen ik 4000km geleden vervangde terug vervangen omdat deze vermoedelijk al veel vuil door slechte onderhoud vroeger heeft losgemaakt.Ik vermoed dat dit euvel komt door slechte onderhoud vroeger alsook olie.

Bijkomend had ik onlangs het waterbakje dat 4cm gezakt was en ik melding koelwater te laag kreeg,meteen bijgevuld en blijft op peil.Heb niet meteen gevonden waar dit water naartoe is,vals alarm ?
Water is niet bij de olie terecht gekomen,olie pijl blijft normaal,bij warme motor staat er geen druk op het watervat.

Olie verbruik is normaal,zeer weinig eigenlijk en motor rookt alleen wanneer je hem fors,alles eruit halen dus naar 4000tr/min laat trekken. Gewoon stationair tot 4000/tr jagen eigenlijk geen rookuitstoot en moet zeggen dat hij goed voorruit gaat,turbo doet mijn inziens zijn werk heel goed,gaat als een speer voorruit.

Moet ik me zorgen maken over de tikkende klep en het beetje verdwenen koelwater of een afwachtende houding nemen hier ?


Graag iemand zijn advies.

Geplaatst door

MatraBagheera (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die tikkende klep die jij bedoeld is waarschijnlijk je vacuumpomp die dat geluid maakt.
als je hem stationair nou weer hoort tikken moet je een aantal malen op je rempedaal trappen en zal je merken
dat het geluid weg gaat.
wat betreft koelvloeistofpeil eerst afvullen tot maximum en een aantal weken in de gaten houden blijft het niveau goed niks aan doen
en anders een keer op druk laten zetten bij dealer om uitwendige lekkages uit te stellen.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Beste Herman,

Alvast dank voor de reply....voorlopig heb ik het tikkend geluid niet meer gehoord,moet wel zeggen er inmiddels 1000 autostrade km's bij opstaan.

Wel vraag ik me af hoe een vacuumpomp dit geluid kan maken en hoe is dit te verhelpen indien het terugkomt?
(zou zweren het een klep was,vlak boven de motor in het kleppendeksel hoorde ik dit geluid)

Bijkomend zit ik met volgend vervelend probleem en zou dit raar vinden als ik de enige ben is hetvolgende :

motor management bij onderhoud melding......deze komt en gaat zomaar zonder reden,soms blijft ze 2000km's
weg en dan plots staat deze melding er terug.

wat wil deze melding bedoelen,slaat dit op de computer doos of wat bedoelen ze hiermee ?

op ruitewissers na heeft deze wagen alle mogelijke normale onderhouden gekregen.

Alvast bedankt.

MatraBagheera 0

15 jaar

de vacuumpomp word aangedreven via een stang/as vanaf je nokkenas vandaar dat je het bovenin hoort want de vacuumpomp zit ongeveer in het midden gezien op de cilinderkop van je kleppendeksel. verhelpen kan eigenlijk alleen door vervangen. je hoort wel vaker om een andere olie specificatie/dikte te gebruiken maar helpt niet hoor.
wat betreft die motor management melding kan heel goed je turboregelklep zijn die af en toe storing geeft dat is een klepje die zit bij je luchtmassameter of luchthoeveelheidsmeter ligt eraan welke type motor je hebt.
waarschijnlijk de nieuwere met luchtmassameter. er kan zich ook storingen voordoen op je EGR omvormerklep maar dan blijft de storing er meestal in.
voor de zekerheid anders een keer uit laten lezen.
laat dan ook je dynamische brandstofpomp afstelling controleren.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Herman,

Ben jij werkzaam in een Volvo garage en kan ik voor het uitlezen wachten ipv de wagen achter te laten ?

Anders zou ik hem binnenbrengen daar waar jij werkt,jij geeft goede raad dus voor wat hoort vind ik,het ene plezier is het andere waard. Ik heb het nl. nogal moeilijk met vertrouwen te hebben in een goede mechanieker,vandaar.......

Egr klep schoonmaken enz moet ik wel kunnen,ben iets of wat technisch maar van de specifieke v70 problemen ben ik niet op de hoogte gezien geen ervaring hiermee.

De motor die er in ligt is een VW 2500CC.

MatraBagheera 0

15 jaar

Ik werk zelf inderdaad bij een volvo garage in Tiel.
maar wat betreft de egr je hebt een elektrische regelklep waar vacuumslangen aan verbonden zijn en in totaal 3.
1 ervan gaat naar je mechanische egr klep die dan via vacuum geopend word. schoonmaken is bij deze types geen optie. deze gaan bijna nooit dicht zitten door roetdelen.
ik weet over welke motor u het heeft een 5 cilinder met 2 tandriemen. zit ook in en transporter of lt.
uitlezen kunt u gewoon op wachten.
als u wilt dat er naar u auto gekeken word kan u het beste een afspraak maken bij ons of iemand anders.
ik ga maar geen namen noemen maar mijn inlognaam zegt al genoeg van bij welk bedrijf ik werk.
telefoonnummer kan je zo googlen.

gr. herman

Herman BMW 0
badge

15 jaar

herman,

kom net tot de vaststelling dat de garage in Nederland is,wat dom van mij...ben van belgie dus langskomen is meteen geen optie.

Kan ikzelf al iets reinigen of demonteren dat jij specifiek zegt van.....kijk dat zeker eens na of doe dat al zeker ?

Hetgeen ikzelf kan doen is werk uitgespaard alsook geld en technisch ben ik vrij bekwaam.

De motor is inderdaad degene die je beschrijft,klassieke betrouwbare VW.

Nogmaals dank.

MatraBagheera 0

15 jaar

je kan eventueel zelf controleren of je egr omvormerklep signaal krijgt.
je kan het mechanische gedeelte van je egrklep controleren d.m.v. een vacuumpomp of inderdaad het membraam wel beweegt en dus niet kapot is.
en anders kom je toch bij een garage uit ben ik bang voor

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Dag Herman,

Problemen blijken inmiddels opgelost,geeft geen enkele melding meer en dit nu al 4 dagen terwijl hij voordien
meteen de melding op het display toonde.

Heb de egr klep eraf gehaald en gekuist,was niet echt vuil maar het zekere voor onzekere genomen,vervolgens nagekeken op vacuumlekken waar ik er ééntje van gevonden heb en ook nog een lek op de intercooler.
Turbo druk darm heb ik ook gecontroleerd maar is nog goed.

Nu inmiddels 1000km verder blijft alles normaal,maar.........

Weer een nieuw probleem opgedoken en hoop dat dit het laatste word of heb m'n bedenkingen bij de betrouwbaarheid van een V70.

Servo stuur of pomp maakt soms een lawaai dat het lijkt op moeite....zo'n geforceerd geluid,onlangs olie bijgevuld omdat deze te laag stond maar nog altijd.
Nu daarstraks weer dat hmmmm lawaai wanneer ik aan het stuur draai tijdens het parkeren,motor stil gelegd en wou het pijl controleren en hier stond echt veel druk op,het schuim stond erop en de olie kwam eruit,alleszinds toch een beetje.....zit nog wel altijd genoeg op.

Wat raad jij aan of wat is hier de oorzaak van ?

Niet goed ontlucht,viscositeit niet goed of iets dat ik liever niet hoor zoals stuurhuis ?

Alvast bedankt.

MatraBagheera 0

15 jaar

Nieuw reservoir monteren. Was in die tijd een bekend probleem.

rensk001 0
badge

15 jaar

Inderdaad, IN het reservoir is een pijpje afgebroken waardoor de olie veel te veel te keer gaat in het reservoir en hierdoor lucht meeneemt waardoor het schuim ontstaat en dus ook het bijgeluid !!!

ik lees nu weer pas je probleem en inderdaad wat rensk en de volvo-specialist zeggen dat is waar.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

heb stuk vandaag besteld,morgen is het binnen en ga ik het meteen vervangen.

allen enorm dank voor de reeds geboden hulp,meldingen motormanagement zijn nog steeds weg dus zijn opgelost,servo straks hersteld...kortom...pracht van een auto en rijd zo zalig !
zulke problemen vind ik trouwens wel vrij normaal,er zijn andere merken waar je veel meer prob's hebt.

Hoop jullie niet meer te moeten lastig vallen.

Thx !

MatraBagheera 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.