Als ik stil sta voor bijvoorbeeld een stoplicht in de Drive stand van mijn Volvo S60 automaat, blijft de toerenteller niet stabiel. Hij zakt naar 700 toeren en op het moment dat je denkt dat de motor gaat uitvallen (auto schokt) gaat de toerenteller weer omhoog naar 1000 toeren. De toerenteller blijft dan de hele tijd heen en weer schommelen tot je weer gaat rijden. Ook merk ik dat de motor weinig vermogen heeft. De luchtmassameter is vorige maand vervangen en het gasklephuis is vorige week vernieuwd, dit heeft niet geholpen. Ook bij het uitlezen van de auto wordt niks gevonden. Heeft iemand een idee wat voor probleem dit is?????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Normaal wijst dit op een vervuilt gasklephuis of vervuilde stationklepairmotor.
Beste Ruud, Bedankt voor je reactie wat moet ik vervangen bij een vervuilde stationklepairmotor?
Groet, Kamal
12 jaar
Stationairklepmotor schoonmaken met remreiniger. Zit onder de zwarte kunstof afdekkap boven het inlaatspruitstuk.
Dank, volgende week zal er een monteur naar kijken. Vandaag reed ik trouwens 80 op de cruise control en ging de toerenteller van 1800 naar 2200 en zakte toen naar 1200 toeren en ging toen weer terug naar 1800, terwijl de snelheid constant 80 was. Hoort dat ook bij dat probleem?
12 jaar
Is er een nieuw gasklep op gekomen of een gerepareerde?
Laat eens naar de nokkenasversteller kijken en meet dan als het toerental niet goed is ook de uitlaat gassen?
Kans is dat de nokkenasversteller door vervuiling blijft hangen.
@ ruud het is een S60 en geen 850 of V70 classic stationair regelklep zit er niet op.
Als er een probleem is met de nokkenasversteller horen de volgende zaken daar ook bij:
- toerenteller blijft op 800 toeren stabiel in stand D bij stilstand wanneer de airco aan staat.
- één keer ging de auto schokken in de P stand (bijna uitvallen) en toen rook ik een verbrande plastic lucht bij de uitlaat, daarna rook het naar een riool, maar nu ruikt hij niet meer.
Zelf denk ik dat het probleem bij de katalysator zit.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar