Hallo allemaal,
Sinds een poosje begint de auto te schokken bij optrekken als de motor koud is. Het is alleen bij het wegrijden, dus slippen van de koppeling. De hele auto staat dan wat te schudden. Zodra de motor warm is (na 5 km) is het over en doet het zich niet meer voor tot de volgende ochtend. Zelfs als de auto 6 uur heeft stilgestaan, en de motor dus afgekoeld is doet het probleem zich niet voor.
De bovenste motorsteun heb ik al vervangen, de onderste lijkt goed, maar is moeilijker te controleren.
De koppeling plus vliegwiel is 30.000 km geleden vervangen, dus lijkt me niet de schuldige.
Ik heb het idee dat de injectoren het problem zijn, al zijn er verder geen symptomen. Ik heb de retour gemeten over drie minuten, en geeft het volgende weer (in gram):
inj 1: 29
inj 2: 14
inj 3: 40
inj 4: 22
inj 5: 17
Injector 3 lijkt dus wat uit de pas te lopen, maar zou dit de klachten kunnen veroorzaken? De auto heeft 220.000 km gelopen en is van 2002.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Ed2457]Het is alleen bij het wegrijden, dus slippen van de koppeling. De hele auto staat dan wat te schudden.
De koppeling plus vliegwiel is 30.000 km geleden vervangen, dus lijkt me niet de schuldige.[/quote]
Als het alleen bij het slippen van de koppeling is dan lijkt het mij dus WEL de koppeling !!!!
Waarom is toen (al) de koppeling vernieuwd
Dat is inderdaad wel wat je zou denken. De koppeling is toen vervangen omdat hij begon te slippen. Dat was gekomen omdat het druklager de koppeling niet helemaal meer vrij gaf. Daardoor was de koppeling zover versleten dat hij bij veel vermogen begon te slippen. Na een lange rit op de snelweg gaf hij ineens de geest. Toen is de koppeling en vliegwiel vervangen bij de dealer.
Maar waarom doet hij het dan niet als de motor koud is (na 6 uur afkoelen!)? De koppeling is dan supersmooth, net als altijd. Alleen als de auto 's morgens gestart wordt treedt het probleem op. Zou het niet iets te maken kunnen hebben met de inspuiting die wordt aangepast als de auto steenkoud is? Vandaar mijn verwijzing naar de injectoren.
16 jaar
Niemand verder een idee??
16 jaar
Mijn opel had het zelfde en volgens mij kwam het door condens op de koppelingsplaat.Met de auto heb ik nieuws af aan gereden en bij 350dkm met de zelfde koppelingsplaat verkocht. De motor was ook een diesel. Een koude diesel loopt natuurlijk wel onéénparig, Hij had het weliswaar de eerste 10 miniuten. Als het heel droog was in de zomer dan was het niet aanwezig.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar