close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: trillen bij accelereren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

hallo,

ik heb een volvo S60 D5 (163 pk) geheel origineel met ongeveer 195000 km op de teller.
In de gehele koets voel ik een vibratie op het moment dat je accelereert, het is ook voelbaar in het stuur.
Het lijkt erop alsof de auto schud links naar rechts v.v.).
Het trillen gebeurd in iedere versnelling en tussen de 1800 en 3000 omw/m

bovenste motorsteun en versn.bak steun zijn nieuw, deze waren gescheurd.

Draagarmrubbers zijn ook aan de beurt maar dat lijkt mij niet de oorzaak.


Sinds gisteren hoor ik een bink op het moment dat je het gas loslaat en ook weer gas geeft.

Zelf denk ik aan de overige motorsteunen maar ik kan hier niks aan zien. de voorste werkt op vacuum en de achterste schijnt een hydrolager te zijn.
ik heb de vacuum steun gecontroleerd door te kijken of de druk wegvalt als je op het slangetje ernaar toe zuigt, de achterste is niet vettig o.i.d.
beide rubbers zijn niet nieuw maar zien er niet beschadigd uit.

overigens draait de motor heel mooi stationair en hoor ik verder geen rammels, ik weet niet of dit type een 2 massa vliegwiel heeft maar ik denk het wel.

Ik kan verder aan de auto, behalve de draagarmrubbers, geen rare dingen zien of voelen. wielen zijn op een balanceerapparaat gebalanceerd en nagenoeg 0.


Zie ik iets over het hoofd?

alvast bedankt

Geplaatst door

lennard6489 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer je rechter aandrijfas maar eens. Komt meer voor.

rensk001 0
badge

13 jaar

[quote=rensk001]Controleer je rechter aandrijfas maar eens. Komt meer voor.[/quote]
Hallo,

Bedankt, ik heb de as al eens gecontroleerd en zie er weinig bijzonders aan, het steunlager ziet er ook wel goed uit. Is er een speciale manier om deze as en het lager te controleren. Als ik aan de as trek en duw dan voel ik geen noemenswaardige speling.

Overigens heb ik beide aandrijfassen al in de naaf dik ingevet om de bekende klik te dempen.
De linkeras was in de spiebanen erg roestig, de metaalachtige klik is sindsdien ook weg.
Echter hoor ik nu een andere (doffere) bonk zodra je het gas helemaal loslaat en dan weer gas geeft. dit hoor je in iedere versnelling.

alvast bedankt.

lennard6489 0

13 jaar

Hoe kun je bij deze auto's de motorsteunen goed controleren? ze zien er onbeschadigd uit en lijken goed.


ik lees veel over de motorsteunen van dit type auto, is dit een veel voorkomend probleem?

Alvast bedankt.

lennard6489 0

13 jaar

de bonk is gevonden.
De bout waarmee de aandrijfas vast hoort te zitten was er compleet inclusief naafdop uitgelopen (linkerzijde).
De rechter bout kon ik met de hand losdraaien.

Ik weet dat volvo meer problemen heeft gehad met deze bouten en er schijnt een modificatie op geweest te zijn. Wat is er precies aan veranderd? de nieuwe welke ik vandaag bij svala auto (volvo dealer) gehaald heb ziet er exact hetzelfde als de oude uit...

De bonk is dus weg, nu de trilling nog. ik heb verder alle bevestigingspunten onder de auto goed bekeken en waar mogelijk met een breekijzer de speling gevoeld. ik voel geen rare dingen, de motorsteunen zien er ook goed uit, staalkabeltjes zitten er voor en achter nog op.

Het tussenlager van de rechter aandrijfas zit ook goed vast, hier heb ik aan lopen duwen en trekken maar er zit geen beweging in.

subframerubbers zien er goed uit en zitten ook goed vast.

Over een paar weken worden de draagarmrubbers vervangen omdat deze gescheurd zijn (voorste). Zou dit het probleem kunnen zijn van het trillen bij het accelereren?

lennard6489 0

13 jaar

Binnenste homokineten versleten en of versleten differentieellagers.Ik weet niet of er een massavliegwiel opzit.

claxon 0

13 jaar

[quote=claxon]Binnenste homokineten versleten en of versleten differentieellagers.Ik weet niet of er een massavliegwiel opzit.[/quote]
Bedankt voor je reactie.
als de differentieel lagers versleten zijn, moet je dit dan kunnen voelen door aan de as te trekken en te duwen? (as omhoog en omlaag bewegen)?

volgens mij hebben alle s60's een duo-massa vliegwiel (helaas).

lennard6489 0

13 jaar

Ik zou (zoals rensk001 al schrijft) beginnen met de aandrijfassen !!
Helaas zie je en voel je er zo meestal niets aan.

het probleem lijkt voorlopig opgelost.

ik heb beide draagarmen vervangen omdat de voorste rubbers slecht waren. om er zeker van te zijn dat de draagarmrubbers heel zijn en dat de draagarmen recht zijn heb ik er simpelweg 2 nieuwe op gezet.

tijdens de werkzaamheden viel de binnenste homokineet van de linker aandijfas uit elkaar.
Na een beetje knutselen en 2 nieuwe asklemmen is het geheel weer in elkaar gezet en doet hij het weer.
aangezien ik een handje met 6 kogels had, wist ik niet meer waar en hoe hij in elkaar zat, ik heb alles gewoon weer in elkaar gezet en hoop dat hij weer goed is.

de auto moet nog uitgelijnd worden maar het trillen is nu weg, ik hoor de homokineet ook niet dus ik denk dat ik mazzel heb gehad.

hope dat hij na het uitlijnen ook nog goed is (zal wel).

lennard6489 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.