Volvo S60 2002: Trillen voorwielen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5

Hallo allemaal,


Mijn S60 geeft trillingen op de vooras en daveringen in stuur.Toen ik de wagen aangeschaft heb had hij dit probleem al, ik heb toen nieuwe banden vooraan laten opleggen (continental) en alle 4 laten uitbalanceren plus uitgelijnd. ik heb ondertussen al nieuwe inserts van het stuurhuis gemonteerd, nieuwe motorsteunen voor en achter, rubbers op schokdempers l en r. Het geeft een onprettig gevoel, het trillen komt op vanaf 120 km/h en wordt erger.Ik zie dan ook het glaasje daveren in de zijspiegel r,dit doet hij links niet.Ik kan echter geen onrondheid zien als ik het wiel rond draai. Wat ik nog gemerkt heb is als ik iemand aan het stuur laat draaien dat het lager van de rechter schokdemper soms met schokjes draait?Kan dit te maken hebben met de motorsteun onder de krukas poly.Af en toe geeft het vliegwiel het gekend licht rammelend geluid,maar ik voel hier verder geen hinder van?Het trillen daveren veranderd ook niet bij het belasten van een van de wielen.

Wie kan mij verder helpen?

DBV

Peter Sch

Geplaatst door Peter Sch (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

controleer even de speling op de korte stabilisatiestangen.
en tegelijk ook die op de fuseekogel.
uitlijnen heeft geen zin als hier sleet op zit.

je kan proberen om het voorwiel op te krikken, en (met veel macht) te proberen of je horizontale of vertikale speling merkt door aan 't wiel te wringen. maar meestal voel je 't niet gewoon met de hand.

de onderdelen kosten amper enkele tientallen euro's en je haalt het er uit aan bandenslijtage!

Peter Sch (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, ik heb alles nagekeken wat de trillingen kan veroorzaken en heb de 4 wielen nogmaals laten uitbalanceren,is iets verminderd maar nog steeds nok.Ik heb al meerdere malen gelezen over het vastlijmen vd steekassen, kan dit iets te maken hebben met dit gedrag vd wagen? Ik heb wel geen tik bij vooruit-achteruit maar wel een tikkend geluid bij zacht acceleren??

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

Bedoel je dat je gewoon de 4 banden laten uitbalanceren hebt op de wielen (dus wiel eraf, ronddraaien op zo'n machine, en dan kloppen ze er loodjes op tot 't wiel uitgebalanceerd is)?
Want dat is absoluut niet 't zelfde als de geometrie laten corrigeren, ofte 'uitlijnen'.

Edit: Sry had niet goed gelezen; je hebt ze uitgebalanceerd EN uitgelijnd toen je de auto kocht.
Toch hou ik 't op speling in bvb fuseekogel, draagarmlagerbussen, ,... kortom de ophanging vooraan.

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Advies probeer eens een hele andere set wielen om te kijken wat er dan gebeurt. (heb je nu originele velgen?)
Zo niet dan kan het zijn dat je velg niet precies op je naaf gecentreerd zit. Daar heb je pasbussen voor.
Helpt dit niet dat zou 1 van je aandrijfassen de boosdoener kunnen zijn.
Auto op de brug zetten en iemand in de auto 120km/h laten rijden en slingering controleren.

Peter Sch (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo allemaal, ik zal de winterbanden er eens onder leggen en testen, daarna eens steekas testen. De wielen zijn wel degelijk recent gebalanceerd en de wagen is uitgelijnd. De wielen zijn inderdaad niet origin maar er zitten platieken ringen in en deze hebben volgens mij geen speling op de naaf.Ik moet wel zeggen dat ik nogal (volgens mij) nogal veel trillingen op stuur terwijl alle motorsteunen vervangen zijn, trillingen zijn tevens voelbaar in vloerplaat als je je voet op de vloermat zet tijdens rijden.
Ik hou jullie op de hoogte.
DBV

Peter Sch (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo allemaal, na nog een diepere analyse toch het probleem opgelost! De steekas was de boosdoener nl:de kineet tegen het tussenlager van de lange aandrijfas; Ik heb deze vervangen door eentje vd sloop en de wagen bolt zoals ik hem nog nooit heb gehad.
Dank allemaal voor de hulp.

lennard6489 (0), 12 jaar geleden

[quote=Peter Sch]Hallo allemaal, na nog een diepere analyse toch het probleem opgelost! De steekas was de boosdoener nl:de kineet tegen het tussenlager van de lange aandrijfas; Ik heb deze vervangen door eentje vd sloop en de wagen bolt zoals ik hem nog nooit heb gehad.
Dank allemaal voor de hulp.[/quote]
Peter,


Wat kon je precies aan de steekas voelen? zat er speling op het lager?

alvast bedankt.



Lennard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.