Goedendag,
Ik heb de vraag of jullie mee willen denken bij dit probleem. Een V40 automaat welke trilt in wanneer de auto belast wordt, gevoelsmatig komt het van de rechterzijde in de auto. Het beste is het te merken bij hoge snelheden 110+ maar langzaam is het ook merkbaar als je er goed op let.
- Wiellagers, kogels e.d. zijn goed.
- De aandrijfas R.V. is er één zonder tussenlager.
-Geen lekkage op de aandrijfaskeringen
-De auto heeft geen schade gehad
-Probleem word in de loop der tijd steeds ietjes erger (periode na aanschaf +- 1.5 jaar)
Ik heb de as gedemonteerd en bekeken of deze slijtagesporen had maar dat is niet het geval. Op de ingang van de bak waar de binnenste homokineet het differentieel ingaat heeft redelijk speling, maar wat is speling teveel? er is altijd een redelijke speling op deze aansluiting na mijn weten. De speling is niet merkbaar in de homokineet zelf, ook niet in gedemonteerde toestand.
Wel heb ik gezien toen ik de rechter aandrijfas eruit haalde dat het lijkt alsof er speling op het linker lager zat (inwendig in het differentieel).
De aandrijfas 'danst' ook iets wanneer je hem op de brug laat draaien.
Hoe kan ik dit het beste oplossen of heeft iemand tips voor controle. Het is ook wat om te zeggen dat de baklagers eruit liggen als het een aandrijfas achteraf blijkt te zijn.
Met vriendelijke groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lars ,dat die as op en neer hobbelt komt door die driepootconstructie aan het eind van die as binnenzijde. Je schreef dat je de oorzaak niet zag, maar als je die koppeling er weer uit haalt dan voel je de slijtagebaan duidelijk zitten met aan het einde een drempeltje. Het is allemaal renaulttechniek en is al vaak de reveu gepasseerd.
Linkerzijde is een bus in de bak,dus alleen de as vernieuwen heeft weinig zin. Succes.
Hallo Punt,
Zou je jouw vorige post willen verduidelijken?
Ik heb wel vaker aandrijfassen kapot gezien. Dus ook met een slijtagebaan e.d. erin, alleen is het bij deze auto niet het geval. De vertoont geen enkel speling in de homokineet en er is geen slijtage voelbaar en of te zien.
En over die bus in de bak. Ik heb het ook gevraagd aan een kennis bedrijf, deze had het ook over maar dat het goed zichtbaar zou zijn want dan zou er een grote hoes op moeten zitten met bouten e.d. dat is hier niet het geval. Het zijn gewoon 2 assen die de bak in gaan zoals bijvoorbeeld een honda, niks geen speciaal systeem.
Ik heb de auto nu op de brug en zal proberen wat meer gegevens te verzamelen.
Alle tips zijn welkom.
Mvg,
Bij kracht zetten richt de auto zich open die 3 rollen stoten tegen het eind van de slijtagebaan.Als de as een binnenhomokineet heeft met 6 kogels geldt dit niet. Hoe groter de hoek die de as maakt hoe meer trilling.Groeten.
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]
Uitleg: Een foto van de homokineet koppeling bakzijde links voor bestuurderskant. en een foto van de ingang bak.
Er zitten in deze bak echt geen bussen welke versleten zouden kunnen zijn. Of zit ik totaal op het verkeerde spoor?
Bijde assen voelen perfect aan gedemonteerd. Gemonteerd zit er speling op de assen waar ze de bak ingaan.
Haal die binnenkoppeling eens uit elkaar, begin met rechts!
Klemband los en vang het vet wat mee komt op. Als het een echte homokineet is met 6 kogels ( als ik het model zo zie is het geen tripoide).Let goed op hoe om alles in elkaar zit en kijk naar eventele beschadigingen.Vooral het deel wat op de as geschoven zit. Succes.
De assen zijn gedemonteerd, hoezen verwijderd, nagekeken --> geen speling en/of slijtage. Gemonteerd, nieuw vet en verder netjes gemonteerd (Oude vet was mooi vloeibaar en niet hard). Na montage weer speling op de assen vanuit het differentieel.
Enige wat me opvalt is dat rechts voor buiten de homokineet iets meer speling heeft als je hem vastpakt en draait tov de as. Maar bij een volledige stuuruitslag wegrijden is er geen bijgeluid dus dit lijkt me niet het geval. Mij is het ook niet bekend dat een auto kan gaan trillen bij accelereren als een buitenste homokineet kapot is.
De bussen zijn niet aanwezig in de bak, er is een ander type as voor een handbak ik weet niet of je deze bij de geest hebt? En de binnenste homokineet heeft 3 lagerroller erin.
Mvg,
Die binnenkoppelingen Tripoide zijn toch de boosdoener,Omdat de buitenkant rond is begon ik te twijfelen.De constructie van as in de bak heeft altijd enige tot nogal wat speling.
Dus jij zegt vervangen en alles zal weer trillingsvrij zijn?
Ik heb al eerder een auto de assen vervangen welke trilden bij het accelereren alleen vond ik toen ook dat er veel speling aan de bijkzijde zat (difrentieel), na montage andere assen was het nog steeds aanwezig.
Misschien weet iemand een antwoord op de vraag of je hetzelfde effect krijgt als wanneer de differentieel lagers kapot zijn of krijg je dan een ander kwaal?
Mvg,
Eerst kijken of je drempels ziet in de slijtagebanen.!!!!!!!!!!!!
die zijn niet aanwezig zoals ik vermelde.
Ik heb de auto al weggestuurd met de diagnose dat de differentieellagers defect zijn. Ik en de klant durven het niet aan op de gok de assen te vervangen aangezien ik alles gedetailleerd nagekeken heb en op geen enkele conclusie kan komen dan dat het de lagers zijn. (komt overigens wel vaker voor) ook even andere topic bekeken op Problemcar en daar komt dit verhaal ook nog wel is naarboven.
Als iemand een idee heeft is het altijd welkom anders is dit verhaal voor mij hiermee afgesloten.
Bedankt en een vriendelijke groet,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar