Mijn auto is een zgn LPT met Vialle LPI, heeft een compressieverhouding van 8,7:1 , sodium gevulde uitlaatkleppen, intercooler, oliegekoelde zuigerbodems en dezelfde injectoren als de B230FT (hogedruk turbo versie) en de LPT moet dus ook met een hogere turbo-druk kunnen rijden.
Ik ben daarom voorzichtig de turbo-druk aan het verhogen. (met een kogel/veerklep in de stuurleiding van de wastegateactuator.)
Ik heb als voorzorgsmaatregel een lambda-indicator in het dashboard gebouwd. Ik kan dus tijdens het rijden real-time het lambda voltage zien (arm<
Inmiddels rijd ik met 0,85bar (standaard is 0,35bar, 0,85bar schijnt de waarde te zijn voor de overboostregeling van de turbo+kit op de 760-turbo en moet dus kunnen), bougies zijn NGK BPR-8-ES afgesteld op 0,6mm, de lambda-waardes blijven mooi aan de rijke kant dus dat blijft wel heel.
Echter nu loop ik tegen een probleem aan:
Als ik bijv rijdend in 3de versnelling vanaf 2000rpm volgas geef trekt de auto goed weg maar gaat de motor vanaf 3000tpm (bij maximale boost) ineens een trilling geven, zonder dat het vermogen inzakt, boven de 3500tpm is het weg en is de auto erg snel. De trilling is in heel de auto voelbaar, steeds vanaf 3000tpm bij volgas, laat ik gas los of neem ik terug, is de trilling ook weg.
het gaat niet gepaard met een metalig bijgeluid dus voorontsteking lijkt mij onwaarschijnlijk (er zit ook een anti-pingel regeling/sensor op de motor, deze zou voorontsteking moeten kunnen voorkomen)
het vermogen zakt niet in dus het 'uitblazen' van de vonk lijkt mij ook niet aan de orde.
Heb ik last van DETONATIE...??? (ik heb geen idee hoe dat voelt...maar weet wel dat het schadelijk is)
Hoe zit het met LPG vs RON98 benzine? Welke brandstof detoneert eerder?
grt
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk aan High Speed Knock, of te wel Detonatie. Deze kun je in tegenstelling tot Low Speed Knock (pingelen) NIET horen.
Komt waarschijnlijk omdat het ontstekingstijdstip niet berekent is op deze turbo-drukken. Waarschijnlijk is dat afgesteld tot zo'n 0,3 of 0,4 bar overdruk, omdat deze auto normaliter nooit hoger in druk komt. Wil je de motor heel houden laat dan de turbo druk zover zakken dat de motor niet meer trilt.
Beste Jan,
LPG heeft RON waarde van ca 102, super benzine is (ca) 98.
Dus met LPG haal je meer rendement agv "gunstiger"ontstekings timing die de ECU regelt, dus in theorie ligt de pingelgrens verder. Maar wees idd voorzichtig, wat Old Ford reeds aangeeft.
Heb je geen driveline trilling? Bijv. doordat je met een groter koppel te maken krijgt kan het zijn dat door het reactiekoppel de driveline aan kan liggen tegen een of ander aanslag rubber. Kijk eens naar de achteras ophanging.
Succes met jouw speeltje,
Thieu
18 jaar
RON102 > super!
OK, stap 1 dus controleren of er iets in de aandrijving trilt
De auto zakt bij accelereren inderdaad erg diep in de achterveren)
als stap 1 niet aan de orde is ga ik eens een ontstekings-ECU van een B230FT (hoge druk turbo) proberen. (ik verwacht dat daar de vervroegingscurve wat minder vroeg staat vanwege de hogere turbodruk die de FT standaard al heeft (0,55-0,65bar)
Als ook dat niet helpt neem ik turbodruk terug.
Dank voor de input!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar