Volvo S60: Turbolaaddruk valt weg.Motormanagement Service Vereist. Roetfilt

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 D5

Na 3,5 dag stilstand en lichte tot matige vorst in zuid frankrijk geeft auto met draaien van contact melding "MOTOR MANAGEMENT SERVICE VEREIST"
Eerste 200 mtr doet turbo het WEL .......... daarna niet meer.
Melding verdwijnt met iets hoger toerental maar wanneer wordt teruggeschakeld en de toeren wegvallen komt melding weer tevoorschijn.
Na 50 a 60 km komt turbofunctie (laaddruk en dus vermogen) weer terug.
Na ongeveer 120 km wordt 1 malig de melding "ROETFILTER VOL ZIE HANDLEIDING" weergegeven en verdwijnt evenlater weer.

Volgende morgen weer starten met melding "MOTOR MANAGEMENT SERVICE VEREIST" met zelfde verschijnselen en ook dan turbofunctie na 50km terug. De volgende 700 km geen enkele melding of probleem weer.

Vandaag zelfde, lijkt erop wanneer motor goed warm is dat het probleem is verdwenen.

Wie kan helpen?

hans61

Geplaatst door hans61 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Chris en Pat (0) PRO, 13 jaar geleden

Je prbleem met turbo en roetfilter kan een combinatie zijn. Als het roetfilter te weinig doorstroming heeft kan ie z'n uitlaat gassen niet kwijt en zal dit resulteren in een noodloop situatie wat voelt alsof de turbo ineens niets meer doet.

Kijk eens in je boekje of je door middel van een bepaalde procedure (regenereren) je roetfilter schoon kan krijgen. Dit kan bij de DPF roetfilters van VAG modellen maar weet zo niet of dat bij Volvo ook zo werkt.

Verder zul je toch de wagen uit moeten laten lezen om verder te komen.


Succes

hans61 (0), 13 jaar geleden

Regeneratie bij de S60 gaat normaal gesproken automatisch elke 300 tot 900 km, instructie boekje geeft aan dat ongeveer 20 minuten op bepaalde snelheid gereden moet worden. Dit helpt niet.....
Het vreemde in dit geval is dat steeds na 50 a 60 km rijden het probleem over lijkt te zijn en pas weer opnieuw komt met een koude start.
Komende week zal ik uiteraard uit laten lezen, maar hoopte hier misschien al enkele aanwijzingen te krijgen.
Dank voor je reactie.

Mikesurf (0), 13 jaar geleden

Beste Hans,
Somige volvo's zijn uitgerust met een special reservoir voor de Eolys of PAT fluid, om het roetfilter te helpen met het regereren. Dit is het geval bij die volvo's die PSA (peugeot groep) motoren gebruiken. Wellicht zaak om het niveau van deze vloeistof te laten checken door je garage?

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij deze motoren heb je geen reservoir om bij te vullen het regenereren gebeurd door het aanpassen van je inspuiting door je ECM.
Je kan eventueel bij de dealer je roetfilter laten regenereren.
Controleer de waarde van je druksensor van het roetfilter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.