Volvo S60: uitlaatgasreinigingssysteem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: b5244s2, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 140

wat kan de oorzaak zijn van dat het lampje van het uitlaatgasreiningssysteem brand en na een paar weken niet meer brand

patlin128

Geplaatst door patlin128 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

patlin128 (0), 4 jaar geleden

ook als het lampje brand bij starten gaat mijn toerental hoger anders niet.

kaleido 1 (1565) PRO, 4 jaar geleden

Er is maar één oplossing uit laten lezen om er achter te komen wat er mis is en van daar uit verder werken.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als je de foutcode(s) laat uitlezen dan weet je waarom de computer het lampje aan zet.
Er zijn zoveel (honderden) oorzaken dat gissen vrijwel altijd missen is, zeker met alleen deze gegevens.

N.B.: Doorrijden met de storing(en) kan dure gevolgschades tot gevolg hebben.
N.B.2: De storing kan zelfs in je automatische versnellingsbak zitten. Ook die kan dat lampje aanzetten.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

ja er zijn vele mogelijk heden de mapsensor is vervangen en toen bleef het lampje uit voor een week of 3 en dan ging het terug aan.na het uitlezen kan het ook aan de automaat zijn of krukkas of gasklep of uitlaatklep.of nog van alles maar je kan dat toch niet allemaal gaan vervangen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Nee, je hoeft niet alles te vervangen.
De bedoeling van uitlezen is dat de foutcode(s) helpen om te vinden wat het probleem nu echt is.

Als je hier de foutcode(s) plaatst (exacte tekst en nummer) kunnen we meedenken.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

ja maar aan die foutcodes kan ik niet aan geraken want dat is in de garage gebeurd.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je er al om gevraagd?
Als je garage de codes niet wil geven, dan andere dealer/garage zoeken die je wel die foutcodes wil geven.
Als je van te voren vertelt dat je dat wil, zijn er best dealers/garages die mee willen werken.

Uitlezen kan het beste gebeuren met dealer of gelijkwaardige apparatuur.
Dan kunnen ze vaak ook bij elke foutcode de Freeze Frame gegevens opvragen.
Freeze Frame gegevens bevatten de condities waaronder de fout voor kwam en kunnen een hoop verklaren.

Maar desnoods kan elk APK station de foutcodes uitlezen met een EOBD/OBD2 scanner.
Dat is hetzelfde apparaat dat ook bij de APK gebruikt wordt op auto's vanaf 2006.
Het nadeel is dat je daar slechts van 1 foutcode de Freeze Frame gegevens kunt uitlezen.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

ok zal het eens vragen of ik een copy kan krijgen van het uitlezen van de fouten.

Highway (115) PRO, 4 jaar geleden

Ik wil niet zeggen dat er geen defect is maar, heeft de motor en de automaat een SW update gehad? Veel kleine SW foutjes kunnen ook het motor lampje aan laten gaan. Ik weet van het vorige model je een foutmelding kreeg op de MAP sensor terwijl er niets defect was.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

kan het iets te maken hebben met we hebben weken gereden zonder dat het lampje aan ging .dan hebben we gereden toen het aan het regenen was en het lampje ging branden.we hebben het ook in de carwach gehad toen we buiten reden het lampje aan spron .heeft het soms ook te maken met vochtigheid kan dat ???.ik vind het wel raar.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, een algemeen probleem met elektronika is dat als je een vraag stelt die begint met "kan het veroorzaakt worden door" het antwoord in 99% van de gevallen Ja is. Ook hier, Ja vocht kan het lampje doen aangaan.
Maar wat je wil gaan doen? De hele kabelboom van de motor controleren of alleen de verdachte plekken?
In het laatste geval begin je met (laten) uitlezen van de foutcode(s). Dan heb je in ieder geval een idee waar je moet zoeken.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

ok ik zal hem nog eens laten uitlezen.maar moet even wachten want ze zijn in verlof.kan het kwaad als ik er me blijf rijden.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ja, het zou kwaad kunnen. Maar zonder de foutcode is dat niet met 100% zekerheid te zeggen.
Ik heb het al eerder geschreven: Doorrijden met de storing(en) kan dure gevolgschades tot gevolg hebben.
Bijvoorbeeld een defecte katalysator of een verbrande klep.
Maar ook kleinere financiële schades zijn mogelijk, zoals een verhoogd brandstof verbruik.

patlin128 (0), 4 jaar geleden

dank u voor de uitleg ik laat nog wel iets weten na het uitlezen wat de fout kan zijn.na verlof

patlin128 (0), 4 jaar geleden

heb auto laten uitlezen en de fout was klep van nokkeas vervangen en is nu opgelost.dank u voor de goede raad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.