Volvo V40: V40 1.8 GDI 2001 slaat regelmatig af

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hulp gevraagd aan een ieder die er verstand van heeft. Een korte opsomming van waar mijn 12 jaar oude V40 last van had/heeft:

1. Uitvallen radio, bij aanzetten richtingaanwijzer en/of groot licht. Ook knippert de dashboardverlichting een beetje mee met de richtingaanwijzers.
2. Blower blaast onregelmatig. Begint soms uit zichzelf op stand 6 te blazen.
3. E.e.a. leek te verergeren na een lekke voorruit (bijrijdersstoel). Had dit vrij laat door, hele vloer was drijfnat. Inmiddels dicht gekit en droog.
4. Airbag-lampje bleef branden.

Eigen monteur dacht aan een massaprobleem. Daarop de massakabels van de accu (motorblok en carrosserie) losgedraaid, opgeschuurd, ingevet en weer teruggeplaatst. Dit gisteren gedaan, dus de komende tijd moet gaan blijken of dit het inderdaad was.

Echter, sinds ik de accu los heb gehad loopt de V40 stationair zeer slecht. Slaat regelmatig af, vaak al bij het starten in z'n vrij. Is dan niet in staat om de motor draaiende te houden, tenzij ik gas geef. Hetzelfde gebeurt bij uitrijden (zowel in versnelling als ontkoppeld), slaat tijdens het uitrijden af. Heb dit voorheen (anderhalf jaar) nooit gehad, dus 'moet' iets te maken hebben met mijn accu-actie. Maar wat?

Vandaag bij de dealer laten uitlezen, enkel oude storingen (op oranje). Allen zijn verwijderd. Oliepeil bleek ook zeer laag (schaamte!), bijgevuld. Mogelijke verklaring van de dealer wat betreft het slechte starten is dat de kleppen door de tijd heen zijn aangepast aan mijn rijstijl (zeer rustig). Nu de accu eraf is geweest zijn de kleppen terug naar de oorspronkelijke positie. Motor zal vervuild zijn, omdat ik niet hard genoeg heb gereden om hem schoon te blazen. Advies: motorreiniger in de brandstof en hopen dat de kleppen zich weer zullen aanpassen. Mijn eigen monteur had hier nog nooit van gehoord.

Ik weet niets, behalve dan dat ik erg tevreden ben over de auto tot nu toe en 'em graag nog een aantal jaar zou blijven rijden. Heeft iemand enig idee wat de oorza(k)(en) kan/kunnen zijn en wat tips over hoe nu te handelen?

SjoerdAE

Geplaatst door SjoerdAE (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Highway (140) PRO, 10 jaar geleden

je probleem zit hem in de accupoolklem. bijna 100% zeker de massa kabel. Als de storing zich voordoet voel aan de kabel vooral waar de klem om de kabel gefelst is. Hij zal daar erg heet zijn.

Doordat je de massakabel hebt losgemaakt is de basisinstelling van je gasklep verdwenen. Dit is lastig om terug te krijgen en is een hele procedure voor.
Ik weet het niet meer zo uit mijn hoofd maar in ieder geval de gasklep schoonmaken. Dan de auto stationair laten lopen zonder verbruikers (ligt op stadslicht zetten). 10 min laten lopen dan af zetten en daarna weer starten met verbruikers aan, dus blower, verlichting achteruitrijverwarming en wie weet heb je nog iets. Dit is alleen bij een GDI motor.

SjoerdAE (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga mijn best doen om de gasklep schoon te maken. Lees verschillende methoden, met als minst omslachtige enkel de luchtslangfilter verwijderen en de klep reinigen zonder hem los te halen. Is dit wijs? Of is demonteren verstandiger? Ben zelf een noob op dit gebied.

Is het daarnaast raadzaam om de massakabel (blauw) ook te vervangen?
Het viel me op dat het jasje van de + kabel (rood) open is gebarsten vlak onder de klem. Ik zie de kern duidelijk zitten, lijkt wat roestig. Kan dit meespelen?

Highway (140) PRO, 10 jaar geleden

Ja, zet maar eens zoveel mogelijk verbruikers aan. probeer eens je storing te simuleren. Als het probleem zich gaat voordoen dan voelen.


Gasklep schoonmaken door wat open te drukken en met een doekje de zwarte aanslag weghalen.

SjoerdAE (0), 10 jaar geleden

Afgelopen zaterdag onverwachts erg weinig tijd gehad. Toen ik eraan toe kwam, was het alweer donker. Nog even geprobeerd met een bouwlamp erop, maar ik zag het toch niet zitten om de gasklep te bereiken. Heb zoiets nog nooit eerder gedaan en zag veel slangetjes zitten. Bestaat er een duidelijk stap voor stap beschrijving voor mijn type Volvo? Of is het überhaupt niet raadzaam om hieraan te beginnen als leek?

Het massaprobleem heeft zich sinds mijn vorige werkzaamheden niet meer voorgedaan. Ben nog niet overtuigd, maar het lijkt er goed uit te zien!

Het afslaan gebeurt aanzienlijk minder (nu nog eenmaal per rit ongeveer). Sinds gisteren brandt het lampje van de motorelektronica, direct nadat de auto even erg schokkend reed in de derde versnelling. In het boekje lees ik enkel over mogelijk inefficiënt brandstofgebruik. Dit lijkt dus niet direct problematisch. Hij zal wel opnieuw uitgelezen moeten worden, vermoed ik? Bij de dealer kost me dit opnieuw € 35,00 (ex). Via deze site zag ik een aanbieding voor een uitleesapparaat, zodat je dit zelf kan doen en storingen ook kan wissen. Kost zo'n € 70,00 waardoor ik 'em er bij twee keer uit zou hebben. Is het wijs om dit aan te schaffen, of blijf ik hoe dan ook op de dealer/onderhoudsmonteur aangewezen, waardoor dit uiteindelijk enkel extra kosten gaan blijken te zijn.

Ik heb Full system cleaner en Super charge van Wynn's gekocht. Is het zinvol om deze beiden nu te gebruiken? Of hoe dan ook eerst de gasklep reinigen? In het laatste geval ga ik op zoek naar iemand die me hierbij zou kunnen helpen.

Heb me ingeschreven voor een thuiscursus Autotechniek (voor kleine reparaties en onderhoud). Toch wel erg handig om dit soort dingetjes gewoon zelf te kunnen doen. En nog leuk ook! Het is een heel verhaal, met veel vragen. Ik hoop dat iemand me er verder mee kan helpen.

Highway (140) PRO, 10 jaar geleden

Je moet alleen de grote dikke slang losmaken en niet de kleine vacuüm slangetjes. Dan met je vinger en een doekje met remmen reiniger of iets dat wat aan slag kan verwijderen de gasklep schoonmaken.

Als hij nu maar 1 keer afslaat niets aan doen en eerst de motor laten uitlezen. De gasklep leert ook zijn nieuwe basis stand weer in alleen soms kan dat behoorlijk lang duren wat bij u niet het geval ,lijkt. Zelf een apparaatje kopen kan, maar Volvo is vaak moeilijk om uit te lezen en je kunt verders nog niets.
Het is vaak een code(mits het goed vertaald is de juiste) en je kunt wissen. Data uitlezen of zo kun je niet. Ik zou dan kijken of een andere garage het goedkoper doet.

De producten zou ik op de site van Wynn's kijken of op de verpakking.


Je moet wel rekening houden dat de GDI bij de meeste garage's erg onbekend is. Ik heb 9 jaar bij Volvo gewerkt en we hadden een huurauto met een GDI en geen in onderhoud van een klant. Bij Mitsubishi hebben ze meer ervaring met deze motoren al zal ook daar niet erg bekend zijn bij alle dealers.

SjoerdAE (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je trouwen reacties, Highway. Wordt zeer gewaardeerd! Hopelijk zit er nog meer in het vat... Ik ga morgen of overmorgen proberen om de gasklep te reinigen (afh. van het weer).

Vandaag twee DTC's ontdekt (met een scantool a € 32,50):

P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
P0420 P Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1) - de P wijst op een Pending Code

Zijn dit DTC's waar ik direct iets mee moet?

Tevens heb ik gisteren ontdekt dat mijn distributieriem z.s.m. moet worden vervangen. Ik ging uit van 160k, maar vanwege mijn motortype ben ik al na 90k aan de beurt... Twijfel nu sterk of ik deze investering moet gaan doen (me realiserend dat er ook een paar banden, een multiriem en remschijven aan zitten te komen. Wellicht kan ik dat geld beter investeren in een jonger model V40 (2003/2004) met wat meer op de teller. (200k+). Dat is de investering dan wellicht meer waard?

Afslaan gebeurt niet meer. De kleppen lijken zich inderdaad hersteld te hebben.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Zijn dit DTC's waar ik direct iets mee moet? Volgens mij wel.
Misfires zijn rot fouten die kunnen leiden tot beschadiging van de katalysator.
Kennelijk is dat bij jou al gebeurd gezien de aanwezigheid van foutcode P0420.

Misfires kunnen veroorzaakt worden door b.v. een slechte bougie/bobine, een mengsel probleem of een mechanisch probleem (lekke klep, te einig compressie).

Kun je live data uitlezen met jouw scanner? Kijk dan eens naar de waarde van de Long Term Fuel Trim.
Die moet rond de 0% zitten. Bij grotere afwijkingen heb je een mengsel probleem.

SjoerdAE (0), 10 jaar geleden

Kan helaas geen live data uitlezen. Morgen ga ik naar de gasklep kijken.

Klopt het dat de DTC vanzelf terugkomen wanneer ze aktueel blijven? Ik heb ze gisteren namelijk verwijderd...

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Tja, heb je helaas een tester aangeschaft die bijna geen enkele waarde heeft.
En ja, DTC's komen terug zo gauw de ecu ze weer constateerd.

SjoerdAE (0), 10 jaar geleden

Toch wel wat waarde, want ik kan blijven checken of DTC's terugkomen zonder de dealer te hoeven betalen. Ook bij het aanschaffen van een andere auto gaat-ie mee. Die hang ik er zeker even aan tijdens de testrit.

Het topic kan worden gesloten. Al met al lijkt het erop dat Highway gelijk had wat de gasklepstelling betreft. Ik heb het geluk gehad dat dit snel is hersteld. Hij slaat nu hooguit nog een keer af, wanneer de motor koud is en ik moet stoppen voor een stoplicht. DTC's zijn vooralsnog (+/- 500 km gereden) niet meer teruggekomen.

Bedankt voor de hulp!

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor de feedback..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.