auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V50: V50 2.0D gaat in noodloop max. 3200rpm door drukverschil roetfil

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Soms gaat deze auto in noodloop maar geeft geen melding weer.

bij het uitlezen komt de storing verschildruk roetfilter te hoog.

Na het wissen van de foutcode kan het weer 2 weken goed gaan waarna de zelfde foutmelding zich weer
voordoet.

Als de fout niet aanwezig is loopt de auto ook goed en geeft hij niet het gevoel dat het roetfilter echt dicht zit.

Iemand enig idee wat hiervoor de oplossing is en max. verschil druk mag zijn voordat hij noodloop gaat.

Geplaatst door

autobedrijf Kakkenberg (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoeveel heeft de auto gelopen en is het roetfilter vernieuwd bij 120.000 km ??
Is er tijdig additief bijgevuld en is het motormanagement storingvrij ??

Als er foutcodes in het motormanagement zitten dan word het roetfilter NIET geregenereerd waardoor de storing BLIJFT terugkomen.

Als het foutcode "verschildrukte hoog" blijft terugkomen moet deze verder worden onderzocht in de mate waarin het roetfilter is verstopt en OF het roetfilter nog wel geregenereerd KAN worden !!!!
Als de "roetwaarde" boven een bepaalde waarde is gestegen dan kan de auto niet zelf meer regenereren en moet dit met VIDA aan de gang gezet worden (BUITEN !!!)
Als men nog langer wacht en de "roetwaarde" nog hoger word kan (mag) ook VIDA niet meer regenereren en moet het roetfilter VERNIEUWD WORDEN !!!!

drukverschil sensor gaat ook regelmatig de fout in.
die kun je resetten met vida,is het verschil dan nog te groot,vervang de verschil druksensor(motor uit en nog drukverschil nog te hoog)

bormie 0
badge

15 jaar

[quote=Volvo-Specialist]Hoeveel heeft de auto gelopen en is het roetfilter vernieuwd bij 120.000 km ??
Is er tijdig additief bijgevuld en is het motormanagement storingvrij ??

Als er foutcodes in het motormanagement zitten dan word het roetfilter NIET geregenereerd waardoor de storing BLIJFT terugkomen.

Als het foutcode "verschildrukte hoog" blijft terugkomen moet deze verder worden onderzocht in de mate waarin het roetfilter is verstopt en OF het roetfilter nog wel geregenereerd KAN worden !!!!
Als de "roetwaarde" boven een bepaalde waarde is gestegen dan kan de auto niet zelf meer regenereren en moet dit met VIDA aan de gang gezet worden (BUITEN !!!)
Als men nog langer wacht en de "roetwaarde" nog hoger word kan (mag) ook VIDA niet meer regenereren en moet het roetfilter VERNIEUWD WORDEN !!!![/quote]
De auto heeft nog geen 120.000 gelopen +/-75.000km.
Additief is onlangs bijgevuld en gereset.
verder geen storingscodes aanwezig (uitgelezen met TEXA-diagnose).

regenereren met VIDA dus alleen bij de dealer?!!

[quote=bormie]drukverschil sensor gaat ook regelmatig de fout in.
die kun je resetten met vida,is het verschil dan nog te groot,vervang de verschil druksensor(motor uit en nog drukverschil nog te hoog)[/quote]
Jan,

bij stationair en rijden bij normaal(laag) toerental blijft de verschildruk op 0 staan.

bij hoger toerental >3500rpm zie je de verschildruk stijgen.

Mijn conclusie hieruit was dat de sensor wel reageert en dus ook werkt.

Het drukverschil moet (uitgelezen) met VIDA tussen de 3 en de 20 zijn (stationair lopend)
De nieuwere software is aangepast om te voorkomen dat er een foutcode word aangemaakt als de druk onder de 3 zakt ( het minimum is nu 0 )
De praktijk is dat de druk (stationair lopend) bijna altijd 3 is of een klein beetje hoger !!

Volgens mij is de druksensor defect of een van de slangen (bijna) dicht.
Is toevallig niet een van de slangen KAPOT ???

De slangen zijn heel en open.

Ik heb de doorgeblazen en op lekkage gecontroleerd.

Als ik de foutcode wis komt hij weer terug als het drukverschil boven de 40Hpa komt.
Terwijl volgens mij het roetfilter niet dicht zit --> geen rook onder het rijden en geen vermogensverlies als
de foutcode niet aanwezig is.

Zou het kunnen zijn dat de sensor een hogere druk aangeeft dan dat hij meet? Mij lijkt het bij zo'n sensor. Hij doet het wel of hij doet het niet.

Iemand nog een andere optie?

Toevallig laatst hetzelfde probleem gehad druksensor gaf wel een waarde aan maar bleek uiteindelijk een verkeerde waarde aan de ecm door te geven . druksensor vervangen en probleem was over.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.