auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V50: V50 2.0d regeneratie roetfilter gebeurt te vaak

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Sinds een maand ben ik in het bezit van mijn derde V50. Hij beschikt over een 2.0d motor.
De auto is uit 2006 maar de motor, koppeling en roetfilter zijn vervangen door een compleet nieuwe (dan wel gereviseerde).

Het probleem is dat de motor veel te vaak (soms 2-3 maal per 100 km) even kort inhoud, vervolgens loopt het brandstofverbruik kort sterk op om na enkele km weer terug te gaan naar het oude niveau.
Volgens de garage ligt dit aan het (te) vaak regeneren van het roetfilter. Zou een bekend probleem zijn bij Volvo Nederland waar aan gewerkt wordt.
Bij mijn twee vorige auto's heb ik dit probleem nooit gehad.

wie kent dit probleem? wat zou er aan de hand kunnen zijn? oplossing?

PS. In een ander probleembericht over te groot aantal l olie in de motor zag ik volgende reactie: De regeneratie werdt te vaak geactiveerd door het motormanagment waardoor er te vaak te veel brandstof werd ingespoten en deze liep dan langs de zuigerveren naar het carter in.
De oplossing hiervoor is een sw modificatie.

Zou dit ook in mijn situatie het geval kunnen zijn?

Geplaatst door

V50-FAN (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jazeker, als die software update al vrij gegeven is. Maar dan hebben we het alleen over stijgen van oliepeil door te veel diesel inspuiten.
Het is een design fout in de software en komt bij bijna ieder merk voor die met een roetfilter werkt.
Je vorige auto's hadden misschien niet zo'n roetfilter eronder zitten, dus had je er ook geen last van.

Overigens kun je beter de 2 problemen die je hebt samenvoegen of hier in ieder geval ook noemen.
Het is best mogelijk dat beide problemen met elkaar verband houden.

2 tot 3 maal regenereren per 100 kilometer is weer een apart probleem en dat zou de elektronika niet mogen doen.
Kennelijk is er een reden waarom de regeneratie iedere keer wordt afgebroken - fout signaal van een sensor, defecte sensor, zo iets.
Volgens mij zou je verkoper dit moeten (laten) onderzoeken en verhelpen als je garantie hebt.
Zeker gecombineerd met de klacht van te weinig vermogen onder de 2000 toeren.
Is de verkoper een volvo-dealer en heb je garantie?

Ken je iemand met een vergelijkbare auto (dus met roetfilter)? Vraag of je een stukje met die auto mag proefrijden.
Of ga kijken bij dealers of er eentje te koop staat en vraag om een proefrit. Wel je eigen auto uit het zicht zetten.

oldford 0
badge

14 jaar

ik heb een s60 uit 2001 ook met roetfilter en deze trekt op als speer zonder inhoudingen, geen nieuwe sw of stijgende oliepeil. (2.4 d5) maar had wel ongeveer het zelfde probleem als hierboven.
Ik weet niet of het heltzelfde is maar bij mij heeft de dealer een ander brandstoffilter erop gezet en tot nu toe is het gezeur van dan even kort inhouden weg gebleven.

sinterklaas 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.