close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50: V50 2.0d zodra motor warm plotseling naar een extreem verbruik

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0d

Beste Volvo vrienden,

sinds een jaar heb ik een V50 2.0d uit 2006, 90.000km. Momenteel zit ik met een mankementje waar de garage geen raad mee weet.....

De eerste 8 maanden na aankoop van deze mooie 2ehands, geen enkele problemen gehad. (Toevallig?) na een standaard service beurt zonder bijzonderheden in september, begon me op te vallen dat het gemiddeld verbruik nogal toenam, van zo'n 5,7 l/100km naar zo'n 7 l/100km, met zelfde rijstijl en nog weinig kou, dus daar kwam het niet door. Volgens de Volvo dealer was dit niet vreemd gezien de kilometerstand...

Vervolgens viel me op dat het vermogen afnam, bij hoge toeren de motor inhield en er zichtbaar veel rook uit de uitlaat kwam. Snel naar de (officiele) Volvo garage, waar ze de na een hele snelle analyse de EGR klep vervangen hebben. Alles zou nu weer in orde zijn. Nog geen 5 kilometer van de garage vandaan kon ik constateren dat de problemen helemaal niet voorbij waren...

Bij reparatie 2, waar ik maar even zelf bij bleef, constateerden we dat het oliepeil in korte tijd tot 4 cm boven het maximum niveau was gestegen! Reparatie bestond uit het reviseren van de brandstofpomp, die bleek namelijk diesel te lekken in het carter. Vervanging van de EGR klep bleek, naar mijn mening, achteraf dan ook overbodig, maar daar doe je weinig meer aan. De injectoren zijn ook gecontroleerd, nog in orde bevonden maar op het randje, dus advies van de garage om die in de komende 10.000 km toch te vervangen.

Nu is inmiddels het vermogen terug, kan ik toeren maken, is de rook afwezig, maar voor het huidige (nieuwe) probleem, heeft de garage naar mijn mening geen goede oplossing. Bij een koude start is het verbruik bij constante snelheid zoals ik gewend ben, tussen 5,5 en 6,5 l/100km. Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, en schiet het verbruik naar 8,5 tot 10 l/100km!! Hier blijft het verbruik ook op, tot de volgende koude start. Heel af en toe (1 op de 5 ritten) kan onverwacht het verbruik ook weer naar het gezonde niveau terugkomen (vaak weer na een kleine hapering in de motor), maar dit blijft meestal niet langer dan een paar minuten.

De garage stelt nu dat de boordcomputer misschien incorrecte weergave geeft, maar even rekenen na een tankbeurt ontkracht dit. Als nieuwste voorstel geven ze nu aan de injectoren te vervangen (die een week geleden door dezelfde garage na controle nog als goed bestempeld waren). Al met al ben ik inmiddels 2000 euro verder aan reparaties, en heb ik nog steeds een onacceptabel verbruik.

Herkent iemand dit probleem, kort eenmalig stotteren met vervolgens hoog verbruik, of weet iemand misschien zelfs de oplossing?

Alle suggesties zijn welkom!

Geplaatst door

v50lekker (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er een roetfilter op deze auto? En dan niet een katalysator maar een filter dat geregenereert moet worden.
Lijkt erop dat de auto alleen nog maar aan het regenereren is.

Kontroleer het oliepijl regelmatig. Dit kan stijgen door vermenging met diesel.
Dat kan in extreme gevallen leiden tot een op hol geslagen en totaal kapotte motor.

oldford 0
badge

14 jaar

beste Oldford,

Er zit inderdaad een roetfilter op dat regenereert. Goed idee, dat zou het zomaar kunnen zijn. Kan het zijn dat de regeneratie blijft aangaan omdat ik al 2 weken geen lange rit heb gemaakt (max 15 km) waardoor de regeneratie niet volledig afgemaakt wordt? Enig idee hoe lang (tijd/km) een volledige regeneratie zou mogen duren??

Oliepeil controleer ik inmiddels om de dag. Een nog minder gelukkige V50 eigenaar bij de garage was iets langer doorgereden dan ik met ook een (bleek) lekkende brandstofpomp: hele motor moet vernieuwd worden.

Groet, Chris

v50lekker 0

14 jaar

Geeft het instruktieboekje geen tips? Of even aan de dealer vragen.
Geforceerde regeneraties (bij stilstaande auto) kunnen tot wel een half uur duren, dus misschien een flinke rit maken?

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt voor alle tips!
Inmiddels heb ik wat meer nieuws over het euvel, hopelijk nuttig voor diegenen die een oplossing weten:

- verbruik stijgt (verdubbeld) na een koude start zodra de motor (bijna) de bedrijfstemperatuur bereikt heeft, direct na een kleine stotter/schokje in de motor. Verbuik 100km/u constant normaal/koud gemiddeld 5l/100km, nu 9l/100km
- oliepeil lijkt (tot nu toe, gedurende 350km) niet te stijgen
- EGR klep (kabeltje) loshalen lijkt geen effect op het gestegen verbruik te hebben
- vandaag 2 x 40km rit gereden, hoofdzakelijk snelweg 100km/u, dat zou toch genoeg moeten zijn voor volledige regeneratie van het roetfilter (of niet?), maar verbruik blijft hoog. Wel was er na 30km een paar km normaal verbruik, waar het begin en einde weer met een kleine stotter van de motor te voelen was.

Welke problemen kunnen een hoog verbruik veroorzaken, en (kunnen) worden geactiveerd zodra de motor warm is?
1) regeneratie roetfilter
2) verkeerde afstelling choke?
3) ??? nog ideeen???

Wie heeft nog een tip, ik weiger nog steeds de injectoren te vervangen zoals de garage aangeeft, omdat ik niet denk dat het daar in zit/

Alvast bedankt, Chris

v50lekker 0

14 jaar

Chris

Je kunt de injectoren een test laten ondergaan. Je hoeft dan nog niets te vervangen, wel is er dan iets uitgesloten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Andere dealer om een second opinion vragen?

Instruktieboekje al bekeken? Wat staat daar in m.b.t. regenereren?

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.