Mijn V50 2.4 Geartronic (benzine, 140 PK Momentum, juli 2005) begon gistermidag bij het stoplicht opeens te stotteren, liep niet netjes stationair, daarna ging in mijn dashboard het lampje 'storing uitlaatgassysteem' branden (opgezocht in handleiding). Ik ben na het stoplicht nog ca. 1,5 km doorgereden naar mijn huis, en gelijk de garage gebeld, die zeiden dat ik gelijk maar langs moest komen om e.e.a. uit te lezen.
Toen ik weer in mijn auto stapte om naar de garage te rijden en startte, wilde de motor amper starten en niet blijven draaien, en viel helemaal uit zodra ik de auto in "D(rive)" zette. Daarna startte de auto helemaal niet meer. Vervolgens is mijn auto naar de garage gesleept.
Voor de volledigheid: ik heb nog niet eerder (heb de auto 3,5 jaar geleden bij dealer gekocht) klachten gehad, dit was volkomen nieuw & plotseling.
Het enige wat ik kan vermelden is dat ik vond dat mijn auto als ik 'm startte (in "P") altijd wat meer toeren maakte dan dan wanneer ik 'm in "D" zette, maar dat was echt minimaal en ik had er totaal geen last van. De auto wordt keurig onderhouden; heeft net ruim 2 maanden geleden nog de laatste grote beurt gehad, ca. 150.000 km op de teller.
Mijn (ongetwijfeld domme) vraag: enig idee waar ik op moet letten of kan verwachten? Ben absoluut geen expert (integendeel) maar houd mijn hart een beetje vast namelijk...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rustig afwachten,kan van alles zijn.
Ik denk dat dit je lamba sensor zal zijn, moeilijk om vanaf hier te beoordelen.
Maar de kosten van een nieuwe lambda kan wel eens duur zijn rond de 200 euro gok ik.
Gr. Jesse Succes ermee
Goedemorgen, ten eerste allemaal bedankt voor de reacties & het meedenken!
Net uitsluitsel gekregen: de brandstofpomp is kapot ('volledig vastgelopen"). Schijnt van het ene op het andere moment te kunnen gebeuren (dat blijkt...) en volgens mijn garage klopt het dat ik dat niet heb gezien / gemerkt / gevoeld. Inschatting van de kosten: EUR 320, - voor de pomp + uiteraard de montagewerkzaamheden.
Overigens gaf de garage aan dat dit ook een berucht kritiekpunt is op Volvo (je kunt mij natuurlijk alles wijsmaken, maar goed): naar het schijnt werkt Volvo met het principe van filterloze brandstofpompen, wat vaak leidt tot motorproblemen (iets met vervuiling). Zou dus vaker voorkomen!
Nogmaals bedankt, zal nog even laten weten wat de 'eindscore' wordt!
10 jaar
Beetje rare uitspraak van de garage. Ik heb 9 jaar bij volvo gewerkt en kan de benzine pompen op een hand tellen. Ik moet wel er bij zeggen de S/40 V/50 maar enkele jaren. Er zit altijd een soort van zeef aan de pomp. De uitspraak filterloos begrijp ik niet. Er zit een filter onder de auto en aan de pomp volgens mijn ook, maar dat weer ik niet heb nooit een pomp van een V50 gedemonteerd.
Aan Highway. Een V50 benzine heeft idd geen apart brandstoffilter.
Aan rensk001
Ok, dat weet ik niet meer. ik ben in 2006 bij volvo weg gegaan en veel benzine uitvoeringen hadden we niet verkocht. Meestal de 4 cilinder met de ford motor. Is dat de reden dat er veel pompen defect gaan zo als de garage beweert?
Nee pompen gaan niet vaak defect. Bij de 5 cilinders heb je een PEM. Die regelt de brandstofdruk. Zat vroeger gemonteerd bij de tank. Is gemodificeerd naar een plaats onder de achterbank ivm vocht in de module.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar