Volvo V50: Volvo V50 2.0D roetfilter verwijderen en EGR Klep uitschakelen z

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Beste heren en dames ,

Ik rij zelf een volvo v50 2.0D uit 2004 , heeft nou rond de 250.000km gelopen .

Hij rijdt voor de rest perfect geen problemen mee , maar hij loopt ongeveer 1 op 16 als je heel heel heel rustig rijdt , dus meestal zit ik rond de 1 op 14/15

Had wel verwacht dat de iets zuiniger waren maar had gehoord van iemand dat als je de Roetfilter leeghaald en softwarematig aanpast , en de EGR Klep uitschakeld dat hij dan ook wel wat zuiniger zou lopen en dat je zelfs meer vermogen zou hebben , wat is daar van waar ? , want zoiets kost nog wel een paar honderd euro .

En zou hij dan 1 op 20 kunnen lopen ? . ik rij bijna 30.000km per jaar dus als hij dan wat minder zou verbruiken zou het mooi mee genomen zijn .

En ik meen dat de roetfilter bij deze auto's om de 140.000 km vervangen moet worden dus zit ik daar ook bijna aan .

Groetjes

Grens1991

Geplaatst door Grens1991 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

De eerste V50 hadden nog geen roetfilter of er moet een aftermarket onder gezet zijn. Was toen een actie bij Volvo. Ik dacht dat ze rond 2006 af fabriek met een roetfilter kwamen. De eerste V50 hadden problemen met de EGR en bij sommige was de stekker gewoon los die hadden wel foutcode maar geen brandend lampje. Later is met een nieuwe klep en software aanpassing de klep aangepast.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

Oke dus moet ik even checken of ik een roetfilter heb , en de EGR Klep uitschakelen . Door de stekker er uit te trekken en ik moet hem neem ik aan afsluiten met een plaatje ?

En hoe kun je het beste checken of je een roetfilter hebt ?

groetjes

ps . weet je toevallig waar die stekker zo zit

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

roetfilter heeft 2 sensoren voor en na het filter. Aftermarket heeft meldcode in gegraveerd staan.

Egr klep zit rechts boven in de hoek van de motor.

Ik geloof er niet in dat hij zuiniger wordt. Je rechtervoet is vaak de grootste boos doener en met een verbruik van 1 op 14/15 en een redelijke zware auto. Geloof niet dat je dan mag klagen.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

Ja heb even op internet gekeken en idd orgineel heeft mij volvo geen roetfilter , volgens mij chassis nummer .
Daarom ga ik dat zaterdag even controleren op de brug , of hij ook niet later is ingebouwd . bedankt voor de info .

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Als je het netjes wilt doen kun je de performance laten tunen.
Ook ben je dan van je EGR klep af.
Ook geen stekkers eraf gaan halen,krijg je alleen maar foutmeldingen van.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

Je bedoels gewoon laten chiptune of ? .
En ik heb idd net de stekker er af getrokken , loopt er gewoon mooi op (geen foutmelding of niks ) . Ik wou de EGR Klep nou eigenlijk gaan afstoppen . Dat is toch alleen maar beter voor de motor ?
Zoals ik hier een beetje lees .

Groetjes

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ga nou niet voor zo'n halfbakken oplossing,stekkertje los trekken.
Uiteindelijk leid dit wel tot een storing.
Chiptunen is niet alleen maar pk's erbij goochelen.
Chiptuning is veel meer dan dat.
Ook voor het wegschrijven van de EGR kun je tegenwoordig software krijgen.
ik heb je een mail gestuurd waar je je licht eens op kunt steken.
Ook kun je de performance van de motor aan laten passen waardoor er verbetering optreed in het rijden en verbruik.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

En waar had je de mail na toe gestuurd . Naar mij eigen mail adres , want heb nog niks binnen gekregen .
Of heb je op deze site ook en mail adres ?

Ps . Ben benieuwd na de info van de mail

Groetjes

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

Hou er rekening mee, dat als je ooit bij een dealer komt die om wat voor reden dan ook een SW update doet is de chiptuning weg.
Dan is het wat een pech geld weg.

Ik ben het er mee eens dat de stekker los geen goede oplossing is, maar een auto die goed loopt zou ik niet mee rommelen.
De auto is al 10 jaar auto en je zult er best nog wel een tijd mee willen rijden, maar ik geloof niet dat je straks doordat hij zuiniger is geworden zoveel geld overhoud dat je minder uit je knip hoeft te halen voor een andere!!!!
Maar goed dat is mijn mening.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

Nee dat klopt , veel zuiniger kan ik hem.denk ik niet maken .
Maar heb de leiding van de egr die naar de inlaat loopt er even af gehaald
Als je ziet hoeveel rommel.daar in zit . Daar schrok ik wel enorm van ,dat gooit hij weer allemaal opnieuw naar binnen .
Ga toch goed overwegen om de klep gewoon af te stoppen met een plaatje ..... dat kan nooit gezond zijn voor de motor .
Beter dat hij het niet doet als wel

Dat is mij mening nou , nou ik dit heb gezien .

Het was gewoon een grote zwarte drek

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

Klopt helemaal, EGR is terug brengen van de uitlaat gassen en nogmaals verbranden. Er zijn inderdaad veel problemen mee vooral bij diesels.

De Milieu wet wil steeds schoner auto's.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Chiptuning word er naderhand weer gratis opgezet.
Pas nog iemand er naar toe gestuurd,had niks als gezeik met roetfilter,noodloop,niet fatsoenlijk doortrekken,inhouden,bakken met geld bij de dealer kwijt.
Roetfilter dicht,eolys bijvullen,hoop gezeik,nog noodloop,niet doortrekken.
Continue inhouden bij vermogen vragen.
Het ging hier om een V70 met een 1.6D motor van peugeot,weliswaar geen krachtpatser,maar er blijft helemaal niks over als dat kreng niet wil trekken of geen vermogen levert.
Hij kende zijn auto niet meer terug naderhand,had hij veel eerder moeten doen,auto trok weer lineair vanaf 1000 omwentelingen tot in de begrenzer.
De motor liep ook gewoon veel beter,niet meer nagelen,ontzettend roken,allemaal over.

Grens1991 (0), 9 jaar geleden

Ja daarom wou ik ook de 2.0L hebben . Zijn volgensmij ook ford blokken , en geen peugeot . Heb het niet zo op franse auto's haha.

Maar is het trouwens niet te laat op hem te chippen , hij heeft al 250.000km gelopen , want uiteindelijk belast je de motor wel meer na de tuning toch . Heb hier niet zoveel ervaring mee daarom al die vragen

Groeten

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

De 1.6 en 2.0 zijn beide PSA motoren. Volvo was gekocht door Ford en had in eerste instantie alleen de 1.6 benzine motor in de V50 liggen de grote benzine motoren waren de 5 cilinder van Volvo. Later is de D5 motor (van Volvo) ook in de V50 gemonteerd. Af- fabriek is pas bij modeljaar 2006 het roetfilter gekomen, dus de kans is groot dat je geen roetfilter hebt en geen bij vullen van eolys.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Een misverstand omtrent tuning is dat mensen alleen aan de pk's denken,tuning is zoveel meer.
Je kunt ook alleen de performance van de motor aanpassen.
Maar of dit allemaal nog lonend is bij een motor met 250.000km op de teller is aan jouw.
Een diesel met 250.000km zit zo'n beetje op de helft van zijn levensduur.
Het ligt er ook aan wat de staat van de motor is.
Maar steek je licht eens op zou ik zeggen.
Eerlijk gezegd stond ik ook altijd sceptische tegenover tuning.
Maar heb nu een paar voorbeelden gezien waaronder een Volvo en een VW passat.
De passat die getuned is loopt echt heel erg mooi,het is alsof er een deken over de motor ligt,zo rustig en stil loopt de motor.
Ook de trekkracht is heel mooi lineair i.p.v. het nooit echt lekker aan het gas hangen voor de tuning.
Ook de Volvo waarvan het roetfilter verwijderd is en de EGR is een wereld van verschil.
De eigenaar zei dat het een einde heeft gemaakt aan het continu terugkerende noodloop verhaal,de ergernis van het niet vloeiend optrekken en hij is ook nog zuiniger geworden.
Omdat je om snelheid te maken niet meer tot de bodem hoeft te trappen teneinde een beetje gang erin te krijgen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.