close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: V70 ECT sensor wijkt af?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: T5

sinds een hele lange tijd heb ik een probleem met het koelwater. Het niveau in het koelvloeistof reservoir stijgt zo hoog dat de koelvloeistof er uit spuit. Als de ventilator aanspringt stijgt het niveau weer naar een normaal niveau. Dus het lijkt me dat wanneer de ventilator eerder zou aanspringen het probleem opgelost is.

Wordt dit probleem door de ECT sensor veroorzaakt?

Volgens mij is dit een NTC, kan ik deze doormeten en waar kan ik deze vinden. Heb wel verstand van elektrische zaken, maar ken geen auto-mechanische details.

dank u

Geplaatst door

GeertS (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de koelwater genoeg beveiligd met ORGINELE Volvo-koelvloeistof (-40 a -45 graden) ??
Het kookpunt van dit mengsel is namelijk RUIM boven de 100 graden !!

Is de dop van het expansievat in orde ??

ALTIJD de dop op het expansie-vat laten zitten bij lopende motor !!!

Een tijdje geleden is nog het hele koelwater vervangen, aangevuld in de garage. Ik ken het type koelvloeistof niet (ziet er roze/rood uit).

Dop van het expensievat is in orde

GeertS 0

15 jaar

Volvo koelvloeistof is donkergroen !!!

Als je de waarde van de koelvloeistofsensor aanpast word ook het motormanagementsysteem ontregeld en komen er diverse vage storingen in !!!

Valt mee. Ik heb zelf de volvo vloeistof vervangen door de hoogwaardige G12 (rood) van Audi en er is geen probleem. Ook in de hitte van Z Frankrijk met caravan loopt het allemaal als een trein en blijft de temp meter keurig in het midden staan.

volvare 0

15 jaar

Nou ik ben ook niet van plan de sensor aan te passen. Ik wil deze alleen maar doormeten om te bepalen of de ventilator bij de juiste temperatuur inschakelt (87 of 90 C als ik me niet vergis).

GeertS 0

15 jaar

[quote=GeertS]Nou ik ben ook niet van plan de sensor aan te passen. Ik wil deze alleen maar doormeten om te bepalen of de ventilator bij de juiste temperatuur inschakelt (87 of 90 C als ik me niet vergis).[/quote]
Als de ventilator bij deze "lage" temperatuur inschakelt dan zou hij (bijna) altijd draaien. volgens mij is de inschakeltemperatuur ongeveer 103 graden en de uitschakeltemperatuur 98 graden !!
De ventilator word door de motorregeleenheid in en uitgeschakeld.

Vandaar ook de noodzaak van goede (Volvo) koelvloeistof !!
Deze is normaal gesproken ook beveiligd tot -35 a -50 graden !!

Originele koelvloeistof toegepast en thermostaat vervangen: probleem is niet opgelost!

GeertS 0

15 jaar

Worden de radiateurslangen ook hard wanneer het KV niveau stijgt ?
Ofwel, is de dop van het KV reservoir wel in orde ?
En heb je de temp. sensor al een keer vervangen, of laten controleren (uitlezen) of hij niet toevallig een paar graden afwijkt ?

De radiateurslangen worden "harder", maar of deze te hard worden kan ik je niet zeggen.
Dop van KV reservoir vervangen: geen oplossing.

Het lijkt nu de buitentemperatuur lager is, dat het probleem minder of zelfs verdwenen is. De laatste dagen blijft het vloeistofniveau keurig in orde bij vergelijkbare ritten.

Ik heb in mijn ontwetendheid ook de luchtstroom van de ventilator richting motor afgeschermd door er een stuk karton tussen te plaatsen (als test).

GeertS 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.