Volvo V70: V70 stationair Co op 5,4%

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5244S

V70 loopt goed, echter bij stationair een Co van 5,4%. Bij het uitlezen zie je dan ook dat de 1ste lambdasonde dan blijft regelen. Bij een verhoogd toerental ca 2000rpm is de Co perfect.
Bougies en Luchtfilter zijn nieuw.
Gasklephuis is gereinigd en van nieuwe pakking voorzien. Omdat hij eerder stationair wat te laag in toeren liep. Uit ervaring weet ik dat deze wagen daar zo ongeveer na één jaar problemen mee heeft. Gasklephuis reinigen en dan is het stationair probleem gelijk over. Voor zover ik kan zien, geen vacuümslangetjes lek.
Dik twee jaar geleden is de voorste lambdasonde ook reeds vernieuwd.
Zit het probleem nu weer in de lambdasonde of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ruud10657

Geplaatst door Ruud10657 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je lekkage aan het inlaatsysteem uit kan sluiten, zou het misschien een lekke brandstofdrukregelaar kunnen zijn die zit op je brandstofrail gemonteerd ( vacuumslang losnemen en controleren of daar brandstof uitkomt )
Is er toen een originele lambdasonde ingekomen? Of is dit een universele en gesoldeerd?

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Herman, de brandstofdruk regelaar onder de brandstofrail heeft géén vacuüm aansluiting. Deze rail heeft alleen een kunstof brandstoftoevoer leiding. Op het eind van de rail zit een ventiel met afschermdopje. De redeldoos zit tussen de 1ste en 2de inspuitventiel in de rail.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Ruud; geef ook de overige waardes die worden gemeten om te laten zien waar de fout zit .

Daarbij ook de lambda waardes bij laag en hoog toerental.

Groet.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Sorry, mijn scanner kan hem niet uitlezen. Ben vanochtend bij een bevriende garage geweest, waar hij op de Bosch testkast is geweest. Wat je daar zag was dat het signaal van de 1ste lambda sonde erg fluctueerde bij stationair. Hij verdacht de sensor, maar ook hun scoop was defect zodat ze dat signaal zelf niet zichtbaar konden maken.
Spuiten met remreiniger langs het inlaat spruitstuk geeft geen enkele reactie. Ik ga er dus van uit dat er geen lekkages zijn.

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

Ok Ruud dan zit je net in de overgang, want naar mijn weten is deze komen te vervallen vanaf bouwjaar 2000.

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

controleer het maar via www.partsbase.nl

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Kan kloppen, deze is sept 1999.

Ramon9285 (0) PRO, 9 jaar geleden

Klepspeling is controleren,denk inlaat kleppen te strak.
Alle modeljaar 2000 5 cil motoren hebben stelbare kleppen gekregen en geen hydraulische meer.
In het begin waren er problemen met slecht sluitende kleppen,wellicht is dat je probleem.
Laat maar weten als je er niet uit komt.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Valt deze dan al onder modeljaar 2000? Nee toch?
Vandaag is de nieuwe lambdasonde er maar eens tussen door inzetten. Kijken of dat het probleem gaat oplossen.

Ramon9285 (0) PRO, 9 jaar geleden

Als de auto van eind 99 is,dan wel,
Simpel te zien ook trouwens.
Als je een afdekdeksel op de motor hebt die met klemmetjes gemonteerd zit boven de distributie tandwielen,dan heb je stelbare kleppen.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

De wagen is uitgelezen bij de dealer en die kwam tot de conclusie dat de voorste lambdasonde het probleem veroorzaakte. Nieuwe besteld, erin gezet en wezen keuren.............5,8% Co bij stationair!
Weer terug naar de dealer, weer uitlezen (ik heb er dik twee uur naast gestaan), foutcode lambda signaal voorste lambdasonde te hoog. MAF van een goedlopende wagen erin gezet, geen verandering. Ook de brandstofdruk gemeten, (4) en is ok. Motor loopt verder perfect, geen lekkages. Heeft net 300.000km gelopen (dus net ingereden ;) )
Nu komt het: Gooien we de kabel van de voorste lambdasonde los, dan regelt de achterste de Co zelfs bijna terug naar o%!!!!. Onbegrijpelijk, ook ramelen met de sensorkabels veranderd niets aan de Co meting.
Alles verder doorgemeten en uitgelezen. Probleem blijft bestaan. Op een gegeven moment met de lambdasonde vast en het lampje gereset, begint de Co spontaan te dalen tot een normaal niveau. Wagen gelijk afgemeld via de dealer.So far so good zou je denken.
Rij terug. stop onderweg nog even om iets op te halen, rij weer verder, gaat het enginelampje weer spontaan aan. Bank1 to lean. Om gek van te worden.
Wat me wel op viel is dat de nieuwe lambdasensor in een open plastic zakje zat in het originele volvodoosje. Ik heb echter niet opgelet of het vet onbeschadigd was, sonde zag er verder wel nieuw uit.
Ik zou me eventueel kunnen voorstellen dat hij gebruikt is als "tester", maar dat durf ik niet stellig te beweren. Kijken of ik van de week nog tijd vind tussen de bedrijven door om nogmaals terug te rijden. De chefmonteur en de monteur die de wagen uitlas konden het verschijnsel in ieder geval niet verklaren.
ECU, MAF, temperatuursensor gaven verder geen fouten aan, ook niet in de advanced mode.
Wie nog ideeën?

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoi Ruud,

Gezien de storing van te arm mengsel en dat zal foutcode P0171 waarschijnlijk zijn...
In de meeste gevallen kom je toch uit op een lekkage in het inlaatsysteem.
Kan zijn van luchtinlaatslangen, vacuumslangen ( elleboogjes ), inlaatspruitstukpakking of het carterventilatiesysteem.
Advies demonteer desnoods je inlaatspruitstuk, want daar zit je carterventilatie onder en controleer dit visueel.

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

[url=http://postimg.org/image/bz7uqkurf/][img]http://s1.postimg.org/bz7uqkurf/image.jp...[/img][/url]

Je zal waarschijnlijk zo'n motor bedoelen, slangetje naar MAP sensor controleren en eventueel sensor uitwisselen ( diegene met het slangetje die boven radiateur gaat )

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Motor is de juiste. Aan de slang is niets te zien, ik zal hem wel wisselen. Gisteren na een reset weer da lamp branden. Uitgelezen, Bank1 to lean. Fout P0171 blijft dus wel constant terugkomen.
MAP sensor is nog niet gewisseld, maar gaf ook geen foutmeldingen. Geageerd echter niet op remreiniger wat je in geval van een lekke inlaat zou verwachten. Blijft een raar verhaal.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Ruud ; het blijft voor mij een raar verhaal. Hoog CO gehalte en een "Arm mengsel" !?

We/ ik wil graag lezen wat de overige gaswaardes zijn . Daaruit kan je opmaken waar het Fout gaat.

Veel ECU's gaan bijregelen naar rijk als de EGR klep op een kier blijft staan. b.v.

Je begon je verhaal dat de eerste lambda-sonde een wisselende spanning liet zien ........... hij deed dus zijn werk en je gaat hem evengoed vervangen.

Dat ding meet alleen .en alleen als deze warm genoeg is.

Groet.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Reken maar dat hij goed warm was. Hij heeft ruim meer dan een uur staan draaien bij de dealer. Je zag dat de sonde wel vreemd deed. Bij de "nieuwe" sonde zag je duidelijk een andere spanningsafgave dan bij de oude die ophield bij stationair. Ik twijfel nog steeds aan die nieuwheid van de "nieuwe" sonde omdat deze in een vrij grote open plastic zak zat in het blauwe volvo doosje.

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

Ruud je hebt ook geen lek in het uitlaatsysteem ( lekke uitlaatspruitstukpakking of een scheur voor de voorste lambdasonde )?
Want dan meet jou lambdasonde een arm mengsel, maar ECM gaat nu bijregelen waardoor je CO zo hoog wordt.

320 (0), 9 jaar geleden

injector die niet goed functioneerd?

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

@Herman: voor zo ver ik hoor en voel niet. Ik ben met je eens dat dat de oorzaak zou verklaren. Wat ik dan echter vreemd vind is dat als er een lek is, dan blijft dat lek en zou de Co niet ineens kunnen gaan teruglopen. Afgelopen zaterdag een harde het slangetje naar de MAP sensor vernieuwd (was kei hard) en de fout weer gereset. Na enkele kilometers rijden kwam deze weer terug. Dat gebeurt op het moment dat je gas na laat (bv op een rotonde). Verder wil ik best de inlaat verwijderen om de cartervent te checken, maar hij reageert totaal niet op remreiniger. Bij een lekkage zou ik dat wel verwachten. btw, hoe zit een nieuwe lambdasonde verpakt? Is het een dicht gesaelde plastic verpakking in een blauw volvo doosje, of een open plastic zak in een blauw volvo doosje? Ik zelf blijf de lambdasonde verdenken, zeker omdat de storingslamp ook na een paar dagen niet meer vanzelf uit gaat wat voorheen met de oude sonde wel gebeurde. De storingslamp geen met de oude sonde af en toe voor enkele dagen aan en bleef dan soms weer weken uit.
@320: de wagen loopt als een zonnetje en geeft ook hierbij geen rare afwijkingen op de Vida bij de dealer.

Herman BMW (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja als de inlaat niet op remmenreiniger reageert dan zou je denken dat er geen lek is.
Je zegt dat het bij gas los laten gebeurt dwz dus dat je gasklep sluit en je een hoog vacuüm krijgt achter je gasklep in je inlaat.
Ik hoor veel verhalen over een rooktest dan kun je een lek goed opsporen.
Tevens is er bij de dealer gereedschap om het je inlaat op druk te zetten...
Het is een lastig probleem tot nu toe.
Eigenlijk moet je vanaf 0 beginnen en honderd procent zeker weten dat er geen lekkages in inlaat en uitlaat aanwezig zijn
Eventueel ook een ETM test uitvoeren met testkast. Zo nodig ervoor zorgen dat ECM de nieuwste software bevat.
Parameterwaarden controleren, draaistabiliteitswaarden controleren en eventueel compressie meten.
Signalen meten met breakoutbox die naar ECM gaan, vooral die van de lambdasonde
Thermostaat werkt goed?, waarde koelvloeistoftemperatuursensor uitlezen en vergelijken met werkelijke waarde.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

@Herman: Thermostaat is goed, koelvloeistof sensor heb ik ook na laten kijken, was volgens de dealer ook goed. Kun je me iets meer vertellen over de originele verpakking van de Lambdasonde. Misschien is het wel een "tester" geweest (dit vanwege de gewone ongesealde vrij grote plastic zak in het volvodoosje).
Ik had al gevraagd of het verstandig was om een firmwareupdate te doen, dat werd afgeraden van wege de hogere spanning op het gasklephuis. De monteur meende dat ik dan een groot risico loop dat die het dan na een paar dagen gaat begeven. Heb ik dan inderdaad geen trek in.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Vandaag effe tijd gemaakt om langs de dealer te rijden. Met hun afgesproken dat ik de oude lambdasonde er inzet en er een week mee rijd om te kijken of de storingslamp nu wel weer uitgaat na enkele dagen (als hij eenmaal op komt).
Oude sensor weer gemonteerd. Foutcode uitgelezen op vincode.
Één foutcode aanwezig: Fault ECM-250A Long term fuel trim exceeds upper limit.
Fout gereset, gereden, diverse malen gestopt en herstart enz. Storingslamp blijft tot nu toe weer uit.
We gaan effe afwachten.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Onverklaarbaar, maar tot nu toe blijft de storingslamp uit met de oude sensor.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

Regelmatig kwam de storing ook met de oude lamba sensor terug.
De "nieuwe" sensor terug gebracht naar de dealer en er een nieuw exemplaar voor gekregen. Deze 14 dagen geleden er eindelijk maar eens ingezet. Tot nu toe géén storingsmeldingen meer gezien.

Ruud10657 (0) PRO, 9 jaar geleden

En jawel hoor, bij tijd en wijlen is de storing weer terug.
Inmiddels ook de carterontluchting (olieafscheider) en natuurlijk ook de inlaatpakking vernieuwd. De motor begon nl ineens olie te lekken. Na het verwijderen van de carterontluchting bleek de aansluiting naar het blok dicht te zitten. Alles schoon gemaakt en er een nieuwe olieafscheider op gezet. Spruitstuk inlaat gelijk gecontroleerd op scheuren en de inlaatpakking vernieuwd. In de ijdele hoop dat daarmee misschien gelijk het probleem weg blijft, is hij inmiddels na twee weken weer twee maal gaan branden. Één maal reset en één maal na een dag of twee weer vanzelf uit gegaan. Foutcode P0171, Bank1 to lean blijft met enige regelmaat terug komen. De enige foutcode die verder nog voorkomt heeft te maken met de antennering die schijnbaar niet helemaal lekker is maar tot nu tot nog nooit problemen heeft gegeven bij het starten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.