Volvo V40: Vaccuumpomp

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D

Op terugreis van mijn vakantie ben ik stil komen te staan met mijn Volvo V40. Het volgende was gebeurd: lampje van lambdasonde ging branden waarna ik vrij direct het vermogen van de motor verloor. Starten erna was onmogelijk, jumpstart heeft ook niets opgeleverd. Inspectie in Duitse garage heeft volgende opgeleverd: geen compressie en missende tanden op distributieriem. Auto is gebracht naar mijn eigen garage waarna de motor geinspecteerd is. Na trekken van de kop bleken 2 kleppen afgeproken te zijn en distributieriem miste 6 a 8 tal tanden. Vaccuumpomp is geinspecteerd en bleek olie aan verkeerde zijde te bevinden. Garage vermoedt dat de vaccuumpomp dichtgeslagen is, waarna de distributieriem over de tandwiel gedraaid is. Nu staat er een flinke reparatie te wachten met erbij behorende kosten.
Distributieriem is 50000 km geleden vervangen en tot die tijd geen problemen ondervonden.
Motor heeft tot nu toe 240000 km gelopen, ook zonder aanmerkelijke problemen.
Mijn vragen zijn dan als volgt: Wat doet de vaccuumpomp nou precies bij een dieselmotor en wordt ie aangedreven door distributieriem? Of loopt ie mee met de riem op het een of andere manier?
Kan kapot gaan van de vacuumpomp, schade aan distibutieriem veroorzakken? Dat de kleppen afgebroken zijn, dat begrijp ik wel door vastlopen van distributieriem. (vermoedelijke oorzaak volgens mijn garage)
Kan het een andere oorzaak zijn geweest voor vastslaan van de distributieriem? (hij is ieg niet geknapt, mist enkel aantal tanden).
Kan ik na reparatie verwachten dat de motor weer als vanouds loopt?

MVG, Dmitry
Alvast bedankt voor elke reactie

Dmitry

Geplaatst door Dmitry (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vacuumpomp wordt aan gedreven door de nokkenas en zit aan de andere kant van de cilinderkop.
Als je voor de auto staat heb je links distr riem en Multi-riem.
Rechts boven de versnellingsbak aan de cin. kop de vacuumpomp.
Dieslemotor heeft geen vacuum of heel weining in het inlaatgedeelte t.o.v. een benzine motor.
De rembekrachting werkt op vacuum van daar de pomp om voor vacuum te zorgen.

Als de vacuumpomp is vastgeslagen kan de nokkenas breken of in jou geval de kleppen.
Doordat de nokkenas stil staat of bijna krijgt de dist. riem ook op zijn donder en is het niet raar dat er een paar tanden af zijn.

Kortom: de uitleg van de garage zal na mijn idee wel kloppen.
Er is nog een andere mogelijke oorzaak alleen vertel je er niets over en verwacht ik het ook niet.
Als je multiriem tussen de distr. riem komt dan kun je dit ook krijgen.
oorzaak hier van kan zijn: multiriem spanner en vrijloop op de dynamo defect of niet aanwezig.
Als dit laatste het geval zou zijn dan was niet alleen je motorstoringslampje aan gegaan maar ook het lampje van de acccu en de auto zwaar gaan sturen.

Als de reparatie verricht is dan loopt de auto weer als een zonnetje.
Ik verwacht geen problemen na de reparatie.
De vraag is alleen wegen de kosten van de reparatie op tegen de waarde van de auto.
Deze laatste vraag kun je allen zelf beantwoorden want ik kan niet in je portomenee kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.