Mijn auto heeft circa 1 keer per maand het probleem dat het brandstofverbruik sterk omhoog gaat na zo'n 50 km rijden. Daarbij stottert de auto bij het loslaten en weer indrukken van het gaspedaal. Soms verdwijnt het probleem na een kwartier, soms niet en dan pas nadat de motor weer is afgekoeld. Nu is het zelfs zo, dat er rook onder de motorkap vandaan komt. Ik heb gelijk de auto stilgezet en onder de motorkap gekeken. Op het eerste gezicht alleen rook, maar soms hoorde ik ook een sissend geluid. Ik denk dat er olie lekt op een heet gedeelte van de motor.
Ik heb inmiddels op deze site meerdere berichten van een soortgelijk probleem gezien. Daarbij een bericht over motorolie in het carter. Ik heb gelijk het peil nagekeken en dat staat boven het maximum. Lijkt op hetzelfde probleem dus.
Morgen (maandag) wil ik naar de Volvogarage. Kan iemand mij nog tips geven om aan de garage door te geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als het regenereren van het Diesel Partikel Filter. Daar heb je inderdaad flink wat extra diesel voor nodig.
En heet wordt dat filter dan ook, anders verbrandt het roet niet.
Voor het stijgende oliepeil is (of komt er binnenkort) een software update. Dat is een behoorlijk grote ontwerpfout in de software.
Blijft over het zoeken naar een probleem in de buurt van het roetfilter dat het te hoge verbruik en stijgen van het oliepeil veroorzaakt.
Daarnaast zoeken naar een lek waar de olie uit komt. Misschien klepdekselpakking?
En uiteraard olie verversen.
Het stijgende oliepeil word (mede) veroorzaakt doordat de oliemaatschappijen verplicht zijn om BIODIESEL bij de gewone diesel te mengen !!!
Deze biodiesel heeft de vervelende eigenschap dat (als het in het oliecarter terecht gekomen is) bijna niet meer verdampt !!
De "gewone" diesel doet dit WEL.
En met het regenereren van het roetfilter word er wat extra diesel ingespoten maar ook op een ander tijdstip om het roetfilter op temperatuur te brengen en zo het aanwezige roet te verbranden.
Maar niet alleen Volvo heeft hier last van, ook andere merken kennen dit verschijnsel.
Ook andere machines (vrachtwagens, wegenbouwmachines, kranen, enz.) hebben last van de biodiesel, deze moeten vaak meerdere brandstoffilters EXTRA monteren om te proberen de biodiesel (of de reactie hiervan) er uit te filteren voor het de brandstofpomp bereikt !!
Ik heb mijn auto eindelijk weer terug. Het bleek een lekkage in de turbo te zijn.
Er is inmiddels een ruil-turbo geplaatst. Al met al een aardige kostenpost. Zeker als je kijkt naar de kilometerstand (92.000)
Dat is toch eigenlijk niet normaal.
Het stijgende oliepeil komt inderdaad door een softwarefout. Daarvoor is nu een update geïnstalleerd.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar