Beste forum bezoekers,
we hebben een uitdaging met 'n volvo, 5 cilinder dieselmotor D3 163pk.
trekt normaal op, bij paar minuten konstante snelheid van 120 km/h geen probleem, echter bij gas bijgeven mist het 'duwtje in de rug', na terug laten vallen tot ong. 70 km/h. schiet hij weer vrolijk weg. daarna heb je er meestal de hele rit geen last meer van. blijft rijden als een raket.
Geen rook, geen stotteren, geen MIL lamp
bij de eerste uitlezing 14 foutcodes van diverse zaken, dus snel gewist. Echter blijven er 5 terug komen, t.w.
P0544-00, P2084-64, P046C-85, P2A00-85, P2A00-36.
Allemaal betrekking op uitlaatgastemperatuursensoren, EGR en O2 sensor (lamdasensor)
Inlaat schoongemaakt. (bijna kilo teer verwijderd). Roetfilterreiniger in de tank. plugjes/kabels gecontroleerd.
In het kader van 'domme vragen bestaan niet, niet vragen is dom', de volgende vraag..
het lijkt me onwaarschijnlijk dat al deze sensoren tegelijk kapot gaan. Ik begrijp dat ze een stuurstroom van 5 volt krijgen. Bij losgetrokken plug van de O2 sensor met kontakt aan, meet ik nergens op de plug 'n spanning. Is dit normaal? En wat zou hier de reden van kunnen zijn? En zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Of heeft iemand een idee hoe we bovenstaande uitdaging op kunnen lossen?
Uitgelezen met Snap-on. Triton D8
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Egr is ook schoon ?
Zo goed en kwaad als het ging wel wat schoon gemaakt, maar niet echt prioriteit aan gegeven omdat het in mijn ogen niet de reden kan zijn. Hij kan toch niet dan wel, en dan niet vervuild zijn? Maar kan me vergissen natuurlijk..
Ik merk uit het aantal reacties dat we toch een vaag probleem hadden. Maar zoals altijd, ben je nooit de enige, vandaar dat ik er even op terug kom.
De foutcodes wezen in de richting van 3 soorten sensoren. Te weten Lambda, uitlaatgastempsensor en EGR. Wat speurwerk op Google leerde dat de lambdasondes ook in de loop der tijd minder goed gaan werken. Er wordt zelfs gezegd dat bij dit type auto om de 250.000km er een nieuwe in moet. Mooi om mee te beginnen, want dit is een kwartiertje werk. En ja hoor! Sinds de montage geen vermogensverlies meer gehad! Gaat al een week goed dus ik sluit het probleem bij deze af.
Doe er je voordeel mee en bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V60 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar