close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: Volvo S40 start opeens niet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Sinds eergisteren heb ik het volgende probleem:

Ik doe de sleutel in het slot, wil de auto starten, maar starten, ho maar. Alle lampjes branden, alles doet het, maar starten niet. Na 12x de sleutel ronddraaien, draait de startmotor heel langzaam. 2e keer ook langzaam, 3e keer iets sneller en de 4e keer slaat de motor aan.
Gisteren geen last van gehad, vandaag ook niet, tot vanavond. Ik kom terug bij de auto om naar huis te gaan, zelfde probleem... Uiteindelijk na 60x proberen en alle zekeringen losgehaald te hebben de auto maar weggesleept. Eenmaal thuis aangekomen nog even wat gerommeld met de kabels bij de startmotor en opeens deed hij het weer! Dus ik een ritje maken (25km), zet de motor af, wil hem weer starten, draait de startmotor heeel langzaam (alsof de accu leeg is). 2e keer proberen ook, 3e keer iets sneller en uiteindelijk wil de motor starten. toen weer naar huis kunnen rijden.

Nu hij weer thuis staat krijg ik met geen mogelijkheid de motor meer aan de praat (wel met aanduwen, dan start hij direct).

Naast mijn gewone kerstverlichting op het dashboard (lambdalampje en remachterlichtlampje) brand nu ook het lampje van de immobilizer. Dat zou kunnen omdat ik de transponder losgehaald heb omdat ik dacht dat het aan de immobilizer lag... Die brand nu constant

Lambdalampje brand alleen als de motor stationair loopt (ook nog nooit achter gekomen wat dit zou kunnen zijn, gasklep al gereinigd)...

Zou bovenstaande een startmotorprobleem kunnen zijn? Opzich wel logisch, want als het de immobilizer was zou de auto het toch niet doen bij aanduwen?
Kan een startmotor OPEENS niet meer functioneren?

Geplaatst door

farris (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

controleer de plus draad van accu
willen soms wel gecorodeerd zijn
hierdoor breken draden af waardoor te weinig stroom bij de startmotor kan komen
de bedrading wordt dan ook warm

verder immobilizer kan het niet zijn
deze zorgt dat er geen benzine in gespoten kan worden (brandstofpomp uit) hierdoor zal de toerental bij het starten rond de 300moeten liggen zonder aanslaan
maar de startmotor gooit hem moeilijk rond en soms wel goed en dan start hij wel

lambda sonde moet de wagen uitgelezen worden en dan naar kijken

startmotor kan zijn beste tijd hebben gehad (denk eerder de pluskabel het probleem geeft)

Maar het is toch gek dat het van de ene op de andere dag komt? En dat het soms wel, soms niet werkt (hij doet ook echt niks, niet eens wat ronddraaien)? De draden op de startmotor zien er als nieuw uit (bescherm door rubber kapje). Ik kan wel eens gaan meten met een multimeter of de startmotor wel stroom krijgt...

Ik zal morgen nog eens proberen, de accu heb ik binnengezet om te laden, maar laden doet hij niet (accu is vol zegt de lader)...

farris 0

14 jaar

als hij niet wil starten of langzaam draaien van de startmotor voel dan aan de +kabel en of aan de massa kabel. vooral waar de kabel op de klem gefelst zit.
Daar zal hoogswaarschijnlijk de kabel en klem heet zijn en heb je het defect gevonden.

Highway 670
badge

14 jaar

Dit lijkt ook op een probleem met de krukaspositie sensor, die kan of vuil zijn of defect, als ie met aanduwen wel gelijk start zou het dit kunnen zijn, dit komt namelijk meer voor, de sensor zit aan de kant van de versnellingsbak, als je de lucht inlaat van je luchtfilter er tussenuit haalt zie je hem zo zitten, er zit namelijk een opening tussen je bak en motor, en daar zie je de sensor zitten, ook als er wat olielekkage is dan kan er ook wat olie op komen, succes verder, groeten Kees.

Heb de startmotor losgehaald (erg makkelijk te doen trouwens) en aangesloten rechtstreeks op de accu. Zelfs dan werkt het niet. Pas met een paar keer slaan heeft hij 1 seconde een kik gegeven.

Nieuwe startmotor gekocht en gemonteerd en hij loopt weer als een zonnetje!
Bedankt voor de hulp!

Kabels waren het niet, kon ook niet eigenlijk want het zag er nog prima uit, geen enkel spoortje van corrosie. Erg goed voor een auto van bijna 15 jaar oud!

farris 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.