Volvo S40: Olie in het koelvloeistofreservoir

Bouwjaar: 1998

Hallo allemaal,

ik rijd met een S40 19TD bouwjaar 1998, hij heeft nu bijna 154000 km. Op 149400 km is hij pas op onderhoud geweest (zoals voorgeschreven). Enkele dagen geleden heb ik vastgesteld dat er olie in het koelvloeistofreservoir zit doch is er nergens sprake van " mayonaise ". Bij het starten (koude motor, vrieskoude) heeft hij het moeilijk om zijn toeren te behouden en is er tamelijk veel rook vorming. Misschien is dit normaal voor een achtjaar oude diesel, alleszinds ik maak mij zorgen om de aanwezige olie.
Is de cilinderkoppakking stuk of kan het probleem zich ergens anders situeren?
Heeft iemand enig idee wat de reparatie hiervan mij gaat kosten?

Dank bij voorbaat.

Nicky8095

Geplaatst door Nicky8095 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Warmtewisselaar boven het oliefilter controleren deze willen nog wel eens lekken. Oliedruk is hoger dan koelwaterdruk dus olie gaat het koelwater in.

Wat betreft starten controleer gloeispiralen en klepspeling.

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Controleer ook de koudstartvervroegingsklep.
Als je de auto op contact zet moet er een snel ratelend geluid obij de brandstofpomp vandaan komen is dit kort of langzaam is deze klep kapot. De koppakking kan wat olie gaan lekken en ik zou er niet te lang mee wachten en vervangen anders gaan straks de koelwaterslangen naar de knoppen met alle gevolgen van dien.

Nicky8095 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.
Heb een afspraak gemaakt met de garage, hoop dat er geen scheur in het cilinderblok zit.
Ik hou jullie op de hoogte.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

@ Paul

Wat maakt die olie en koelwater druk uit ?

dan mag je nog GEEN olie bij je koelvloeistof krijgen!dit duid denk ik toch op een kapotte koppaking,of nog erger gescheurde kop.

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

@stefan:

Als de warmtewisselaar / oliekoeler lekt dan komt de olie in het koelsysteem en niet andersom omdat de oliedruk hoger is dan de druk van het koelsysteem. Dit gebeurt regelmatig bij deze motoren. Kappotte koppakking komt minder vaak voor. Daarom eerst oliekoeler controleren en dan pas de kop eraf halen.

Nicky8095 (0), 18 jaar geleden

Ben mijn wagen 5 dagen kwijt geweest.
Volgens de garage was de cilinderkoppakking stuk en was de cilinderkop scheef getrokken, zij hebben hem moeten wegdoen voor te laten vlakken. Heb wel nog geen factuur gehad maar verwacht mij aan het ergste.
Hoop dat ik nu een tijdje kan rijden zonder problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.