Volvo S40: gloeikamers lijmen

Bouwjaar: 1997

(augustus 05)
Bij koude start lijkt het wel of de motor te veel of te weinig brandstof krijgt en rookt hij erg blauw, dat duurt een seconde of 3 a 4 of soms langer als het kouder is en draait ook iets minder toeren dan normaal stationair, enig idee? de auto. choke is al nagekeken.

....Ondertussen alweer ruim 10.000km (256.000) met de auto gereden zonder dat het probleem verergerde (gloeibougies wel vervangen en het een en ander schoongemaakt). 2 weken geleden stond ik ineens zonder koelvloeistof, bleek de hele koppakking rot te zijn. Veel olie in mijn koelvloeistof ook. Koppakking is vervangen maar er bleken 2 a 3 gloeihuizen(?) los te zitten en bij de uitsparing zitten 2 scheurtjes. Er is mij verteld dat daarom het niet mogelijk is om een nieuw gloeihuis erin te zetten, lijmen kan echter ook. Heeft iemand ervaring met het inlijmen daarvan, of het voor langere tijd goed kan gaan?
Verder heb ik me suf gezocht naar een nieuwe kop maar niets gevonden helaas, als u er eentje weet, graag! Het gaat om een 1.9 TD uit 1997. Wat kost een kop nieuw? Is de oude nog te reviseren met dit probleem?

Ook hoorde ik dat olie in de koelslangen en het termostaathuis funest daarvoor zijn?

Mvg,

armand

couldbeme

Geplaatst door couldbeme (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

volvo dealer kan je een ruilkop leveren.
heb je ook geprobeerd bij autorima in druten voor een gebruikte kop? www.autorima.nl

M3GTDRIVER (0), 18 jaar geleden

Armand, bij zo'n KM-stand, kop en koppakking problemen lijkt het er op dat een revisie er aan staat te komen. Vooral met water in de olie, bij zo'n KM-stand, krijgen de drijfstanglagers het zwaar te verduren en als hij ook al te warm is geweest zal de spanning van je zuigerveren ook al niet veel meer zijn.

couldbeme (0), 18 jaar geleden

Ondertussen zijn de gloeikamers erin gelijmd, het is me echter nog steeds niet helemaal duidelijk hoe sterk dat is, en dus hoeveel km ik er mee vooruit kan ongeveer... heeft iemand hier ervaring mee?
En wat zijn de gevolgen van olie in de de koelslangen en het termostaathuis?

Groetjes armand

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Armand, hebben ze toen de kop eraf lag ook meteen de kleppen gesteld?
Dit is vrijwel zeker de oorzaak van jou koudloopprobleem !
Typisch 1.9TD kwaal na +/- 200.000 km

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.