Volvo V40: Volvo V40 op LPG

Bouwjaar: 1997

Ik heb sinds een week een Volvo V40 1.8 Europe uit 1997.
Deze wagen rijdt op LPG en ik ben er niet zeker van of het G3 of LPI is. Onder de motorkap is geen verdamper te vinden, dus zou je zeggen een LPI, maar op kenteken staat G3.
Wie kan mij iets meer info geven over deze wagen, hoe betrouwbaar is deze Volvo, hoe duur in onderhoud (bij Volvo dealer), gevoelig voor slijtage of juist niet (220.000 op de teller). Ik vind de auto wel wat remoerig (windruis) op de autosnelweg en ik vind dat de motor wel wat luidruchtig is bij 120 km/h. Is dit normaal bij Volvo of moet mijn motorblok beter zijn best doen om deze grote wagen te trekken. Vervolgens heb ik getracht het alarm te testen, ik heb de bestuurders deur open gelaten en dan de afstandbediening gebruikt voor te locken. Nadat de CV de wagen heeft afgesloten en de knipperlichten gebrand hebben, ben ik in de auto gaan zitten en flink bewogen. Het alarm ging niet af.

Tevens is mij opgevallen dat bij het starten van de motor, de led van de brandstof op groen blijft. D.w.z. dat hij niet op benzine maar op LPG start. Of verkijk ik me daarop en is het normaal bij Volvo dat de kleur van de indicatielamp niet veranderd bij het starten. Hij wordt wel rood indien ik overschakel op benzine.

Hayru

Geplaatst door Hayru (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

maas6811 (0), 19 jaar geleden

Tja,
als er op kenteken G3 staat, is het ook G3.
LPi is meestal ook G3.
Het lampje blijft op groen omdat de keuze LPG is, de auto start op benzine maar gaat na een aantal(afhankelijk oa van motor temp) seconden over op LPG.

JoostB (0), 19 jaar geleden

Ik heb een V40 phase II (2000) op gas. Op het kenteken staat G3. Bij de boekjes van de auto zat ook het inbouwcertificaat en een boekje van Volvo speciaal voor de gasinstallatie van Vialle. Daarin staat dat het een LPI installatie is. Wellicht zit er tussen jouw boekjes ook wel zo´n boekje?

De motor IS gewoon wat lawaaierig bij 120, maar zeker daarboven! Dat vind ik zelfs en mijn vorige auto was een Mondeo TD uit 99 (diesel van de oude stempel!)Het windgeruis schijnt normaal te zijn.

Bij een LPI systeem zou je, volgens mijn boekje, geen verlies mogen leiden qua prestaties (PK´s e.d) Ik weer niet hoeveel PK´s je hebt?

Wat betreft het alarm lijkt het mij niet de methode om dat te testen. Beter even laten controleren.

Onderhoud kan heel duur (dealer, met name het uurloon!) en heel goedkoop (zelf, geen uurloon!) Daar tussenin liggen natuurlijk zat mogelijkheden. Het is echt geen bijzonder techniek of zo. Voor sommige (ernstige of ingewikkelde) dingen kun je wel beter naar de dealer gaan. Onderdelen zijn er zat. Van andere forums heb ik begrepen dat het beter is voor sommige onderdelen wel orgineel Volvo te nemen, maar voor andere weer niet. Ligt er ook sterk aan wat het betreft.

Een LPI installatie start op benzine en schakelt automatisch na een aantal km´s over op LPG. De indicatie die daarbij hoort is afhankelijk van het merk installatie (bijv. Vialle o.i.d). Bij mij is dat rechts LPG (Groen) en links Benzine (Rood), bij starten gaat het rechter lampje (LPG groen) knipperen totdat het systeem daadwerkelijk op LPG overschakelt.

Wil je meer weten over de V40 of andere Volvo modellen nodig ik je uit op: http://www.volvo-forum.nl/

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.