Volvo V50: Volvo V50 Regeneratie / Hoog oliepeil

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Dit probleem is al eens behandeld door jossnijder en Gerard1967, maar ik vind het wel zo belangrijk voor het behoud van de auto om het hier nogmaals te melden.

In het kort:
Mijn V50 2.0D heeft 264.000 km gelopen. Ik rij er voornamelijk snelweg km's mee in Duitsland, met de cruise control op 140.

Het verbruik was sinds vorig jaar gestegen en gek genoeg ook het oliepeil. Ondanks het einde van de winter bleef het verbruik te hoog.

Door dit forum ben ik te weten gekomen dat deze problemen veroorzaakt worden door het teveel inspuiten van brandstof voor het regeneratie proces van het roetfilter. Dit zou moeten stoppen na een bepaalde tijd, maar het lijkt erop dat het niet meer op wil houden. Verder kwam ik op dit forum ook verhalen tegen van mensen die al allerlei onderdelen hadden laten vervangen, maar het probleem van hoog verbruik en hoog oliepeil bleef terugkomen. Soms zelfs met als gevolg dat de motor op hol sloeg.

Ik heb nu het advies van Gerard1967 opgevolgd, die met min of meer dezelfde problemen zat. Bij mijn V50 is door een tuner het regeneratie proces uit de software weggehaald en is ook de egr klep softwarematig dichtgezet.

Resultaat is dat de V50 weer zuinig rijdt, tot op heden het oliepeil niet verhoogd is, en dat de auto nu ook soepel rijdt (niet meer dat gebok bij bijv. 40 km/u).
Enig nadeel is dat de auto wat meer ruikt. Dit schijnt niet veel kwaad te kunnen, zo heb ik me laten vertellen.

Martijn

BlueV50

Geplaatst door BlueV50 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

V50D (0), 10 jaar geleden

Dit houdt nooit vanzelf op - tenzij je de motor finaal opblaast - wordt integendeel steeds erger.


Is ook het roetfilter weggehaald ?
Want wegschrijven uit de software alleen gaat niet.
Dan komt het filter na verloop van tijd vol roet, en wordt deze niet meer verwijderd.
Hoeveel km heb je al sindsdien ?

EGR dicht zetten, betekent dat je de uitlaatnormen niet meer haalt - teveel NOx, wat behoorlijk milieuschadelijk is met als gevolg meer smog , zure regen, NOx maakt icm water salpeter(ig)zuur.
VZVIW wordt daar evenwel niet op gecontroleerd.


Erg eigenlijk dat men dergelijke dingen moet gaan doen, omdat een autobouwer zijn zaken niet op orde krijgt ....

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als het een goede tuner is is er niks aan de hand.

Jaspervk (0), 10 jaar geleden

Ik rij een Volvo V50 2.0D uit 2007. Ook ik heb het probleem gehad dat hier vaker is beschreven:
Voortdurende regeneratie roetfilter, daardoor hoog brandstofverbruik en stijgend oliepeil.

Dit heeft geresulteerd in twee keer een op hol geslagen motor, één keer bleef de motor door draaien, ook nadat ik de sleutel uit het contact heb gehaald. In dit geval was de motor total loss. De andere keer was er veel schade in een van de cilinders. Ook is de turbo kapotgegaan, vermoedelijk doordat de olie door bijmenging van diesel verdund was. De twee averij aan de motor viel gelukkig onder de garantie.

Ik heb veel hulp gehad aan de diagnoses op dit forum, hierdoor gingen mij symptomen opvallen die ik ook bleek te hebben, dus ik wilde even als dank vermelden hoe dit probleem uiteindelijk is opgelost

Mijn in Volvo gespecialiseerde tweedehandsautoboer had geen idee wat het probleem nog kon zijn, dus ik heb hem naar de merkdealer gebracht. Die voerde eerst een software update uit, in lijn met een door Volvo aangegeven recall:
http://www.vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls...

Dit hielp niet, het oliepeil bleef stijgen.

Uiteindelijk heb ik op basis van mijn eigen observaties en de bijdragen hier op het forum het symptoom beschreven en gezegd dat ik hem pas terug wilde als het verbruik normaal was. Ze zijn een aantal dagen bezig geweest, o.a. met de boordcomputer uitlezen op de weg.

De oorzaak leek uiteindelijk te zitten in een druksensor in het roetfilter. Deze geeft aan of het roetfilter vol is en of de regeneratiecyclus dus gestart moet worden. Deze bleek onterecht aan te geven dat het roetfilter vol was. Er ging echter ook geen signaal naar de boordcomputer dat deze sensor niet goed functioneerde, waardoor je op basis van het uitlezen van de boordcomputer het probleem niet detecteert.

De sensor ('druksensor deeltjesfilter') is vervangen, sindsdien nul problemen meer gehad. Dus roetfilter verwijderen en software tunen kan helpen, maar in feite zat het probleem - in ieder geval bij mij - in een onderdeeltje van 84 euro.

Ik ben wel goed pissig dat Volvo dit probleem niet in haar database heeft staan terwijl hier op het forum zoveel mensen er last van hebben gehad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.