Volvo V70: Volvo V70 gaspedaal weigert af en toe

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Hallo,

Wij hebben een vervelend probleem met onze Volvo V70.

Volgende probleem treedt om de zoveel dagen op;
bij normaal rijden (ik heb het nu al op de snelweg gehad en bij rustig rijden) blijft soms het gas hangen. Hij heeft dan bijna geen vermogen meer (trekt niet meer op) en bijft lopen op bepaald toerental. Als je hem dan aan de kant zet loopt hij heel onregelmatig stationair. Motor trilt erg en uit de uitlaat komt een roffelend geluid alsof hij op 4 of 3 cilinders loopt (is een 5 cilinder). Als je dan gas geeft stijgt het toerental wel en blijft hij hangen.

Dit probleem hadden we voor het eerst toen we net de bergen uit kwamen, dus na veel remmen op de motor. Misschen dat dit slecht is voor een motor vanwege het 'vacuum zuigen'?

Als je hem dan aan en uit zet blijft de storing aanwezig. Maar als je de luchtslang even los gehaald en de gasklep met de hand wat op en neer beweegt dan doet hij het weer goed. Storing op het dashboard geeft aan 'Servce motormanagement spoed'. Ik heb de auto nog niet uitgelezen. Wel heb ik de gasklep proberen te reinigen, deze ziet er schoon uit en beweegt soepel.

Kan het zijn dat de ECU ergens wat gegevens mist in een bepaald kenveld of zo. Dat hij in een specifiek punt van toerental, belasting enz in noodloop gaat o.i.d.? Of zal de storing eerder in de elektronische gasklep zitten?

Alvast bedankt!

sander mooij

Geplaatst door sander mooij (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ik het zo lees lijkt je gasklepeenheid de boosdoener te zijn.
Advies laat de auto uitlezen.
Je gasklep heeft 2 TPS sensoren die je stand van je klep doorgeeft aan je ECM als 1 van deze sensoren kapot is gaat je auto in noodloop waardoor hij heel raar kan gaan doen.

sander mooij (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt Herman voor de uitleg.

ik zal kijken of ik de auto ergens kan uit laten lezen.

Ik heb zelf wel een simpel diagnose connector voor de laptop maar denk niet dat hier veel bruikbare informatie uit komt.
Zal toch eerder bij de dealer moeten of niet?

Chris en Pat (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem zal hem inderdaad wel in het gasklephuis zitten. Dit komt veel voor bij dze motoren. Het bedrijf AC-tronics in Almelo kan deze gasklephuizen maken wat een stuk goedkoper is als de oplossingen van de dealer..

Succes

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Advies laat het bij de dealer doen die kan eventueel een ETM test uitvoeren.

sander mooij (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb toch besloten het gasklephuis op te sturen naar AC Tronics (de dealer rekent al snel 600 euro voor een nieuwe gasklep).

We moeten afwachten of straks het probleem is opgelost.

sander mooij (0) PRO, 13 jaar geleden

Gasklephuis is voorzien van nieuwe sensoren door ACtronics.

Helaas werkt het gasklephuis nog niet goed en zal waarschijnlijk opnieuw moeten worden ingeleerd bij de dealer.

A.s. week kijken of het probleem hiermee is opgelost.

Chris en Pat (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik hoor graag of het inleren geholpen heeft.... Wel vreemd want ik heb AC-Tronics al verschillende malen Volvo gasklephuizen laten herstellen en deze hoefde nooit ingeleerd te worden...

Wellicht dat er nog iets anders aan de hand is... Uitlezen/inleren zal uitkomst bieden.[quote=sander mooij]Gasklephuis is voorzien van nieuwe sensoren door ACtronics.

Helaas werkt het gasklephuis nog niet goed en zal waarschijnlijk opnieuw moeten worden ingeleerd bij de dealer.

A.s. week kijken of het probleem hiermee is opgelost.[/quote]

sander mooij (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja ik had ook gehoopt dat de gasklep gelijk herkent werd en gewoon 'meedeed'.
De auto liep wel maar onregelmatig stationair en schokkend.

Maar vanmorgen bij de Volvo dealer geweest om de gasklep in te leren (geen nieuwe software maar ETM reload).

Nu loopt hij weer als een nieuwe!

Hij blijft af en toe nog wel enkele seconden een beetje op een verhoogd stationair toerental hangen (rond de 1100 a 1200), voordat hij op normaal toerental zakt. Misschien dat dit zich nog vanzelf oplost maar is in principe niet echt storend.

Storing is in ieder geval verholpen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.