Gegevens:
-940LPT uit 1998
-handgeschakeld
-B230FK motor met LH2.4
-350.000km op de teller
-Vialle G3 LPE systeem met onderbouwtank
-enkel de originele startonderbreker (dikke sleutels) en geen alarm, geen afstandsbedieningen.
Symptomen:
Mijn goed onderhouden 940LPT valt steeds vaker uit, op benzine, met warme motor en is dan lastig weer aan de praat te krijgen. Na eventjes afkoelen loopt hij dan wel weer. Als je blijft rijden op de snelweg gaat het goed. Totdat je gestopt bent. In de stad is het helemaal een drama.
Reeds vervangen:
-witte beruchte benzinepomprelais (vervangen door een nieuwe van merk SCANTECH)
-rotor (nieuw BOSCH)
-verdeler (nieuw BOSCH)
-BDP-sensor (nieuw SCANTECH)
-eindtrap (BOSCH, gebruikt)
-bougiekabels (VOLVO, gebruikt)
-bougies (NKG)
De LPi heb ik afgekoppeld middels het verwijderen van de 4 relais om de auto maar eerst eens goed op benzine te krijgen. Daarna is LPI aan de beurt.
Tot nu toe:
Gisteren vanaf 10 tot 17:30 bijna non-stop bezig geweest de storing te localiseren. Delen uitgewisseld tussen mijn auto en iemand anders identieke exemplaar. Het viel niet mee. Lees maar even mee.
In de eerste plaats hebben we de computers weer eens uitgelezen met het zelf gemaakte kastje van Piet. Enkel pas toen we de lambda stekker lostrokken tijdens stationair lopen. De auto bleef daarop lopen, welliswaar niet zo fraai maar hij sloeg niet af. Dus daar verwacht ik geen probleem mee.
Daarna bobines uitgewisseld. De motor kwam op bedrijfstemperatuur en viel opnieuw uit. Meten aan de +15 van de bobine gaf 12 of 13V dus dat lijkt me goed.
Daarna de EZK's uitgewisseld met de 940LPT van Piet. Gaf geen oplossing. De LH2.4 uitgewisseld met die van Piet; storing trad nog steeds op. Tussendoor de tester er zo nu en dan aangehangen zonder succes.
Alle bedrading goed gechecked op slijtage of iets dergelijks. Nergens iets abnormaals te vinden.
Toen de bougiekabel van cil. 1 gepakt. Daarin de losse bougie gestoken en tussen parafan en motorkap tegen de ruitenwisserbout aangelegd om te kijken of er vonk blijft als de motor uit valt. Leek wel zo. Maar niet mooi constant. Ik heb dat zelfs even gefilmd. Zal het er later even bij zetten. Met de motorkap dicht en stationair leek de storing namelijk te reproduceren. Met kap open minder snel.
Verdeler en rotor vernieuwd met een splinternieuwe van BOSCH. Leek beter te gaan, maar nog steeds viel de motor uit bij bedrijfstemperatuur. Viel ons op dat het vaak gepaard gaat als de elektrische fan aan slaat. Soms ook niet. Dus...alle kerstboomverlichting aan tijdens testen. Stoelverwarming, alles. Maar niet zo dat de accu dus leeg raakt tussendoor. Dan werd alles uiteraard keurig netjes uit geschakeld.
Eindtrap van andere auto ook uitgewisseld. Maar ik ga ook daarvan uit dat dat het niet is. Aangezien ik die al eerder heb uitgewisseld zonder resultaat.
Massa van accu naar chassis losgedraaid en opnieuw vast. Tja, je moet wat.
We maakten eigenlijk maar weinig progressie. Totdat Piet slim opmerkte dat mijn dynamo toch wel erg heet werd. Schat zo'n 70/80 graden en je kunt hem dus bijna niet vastpakken als de auto op bedrijfstemperatuur is.
Dus: dynamo losgekoppeld uit het systeem door de plusdraden (er zijn er hier twee) los te maken en even te isoleren. De auto liep dus even op de batterij maar viel onderweg toch nog weer opnieuw uit. Daarna een draad tussen pluspool van de accu aan de bobine gelegd. Piet wilde checken of dat verschil uitmaakte. Nou dat deed het zeker;
Allerlei lichtjes gingen aan. Het begon met de ABS controlelamp. Daarna de SRS lamp en ineens zag ik de boordverlichting dimmen. (Bas weet je nog dat jij ook twijfelde aan de boorspanning bij het inschakkelen van de el. fan?) De auto proberen te starten. NIKS NADA NOPPES. Nog niet eens een klik van de startmotor. Meten aan de accu gaf 11V. Andere Volvo gehaald. Startkabels er aan...en direct lopen.
Maar de boordspanning leek nog maar matig. Tot ik gas gaf. Alsof iemand een knop omzette en ik had weer voldoende licht in de tellerbak en alles!
Conclusie: dynamo is discutabel te noemen (ooit gereviseerd volgens de vorige eig.) en de accu vertrouw ik ook niet meer....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dynamo vervangen. Probleem is hetzelfde maar nu start de auto makkelijker na afslaan. De dynamo wordt loeiheet. Je kan hem bijna niet vastpakken. Iemand enig idee?
Niet ergens een dikke sluiting zitten, net niet genoeg om de boel door te laten slaan ? Het lijkt er op dat de dynamo gigantisch veel vermogen moet leveren.
13 jaar
Bedankt voor je reactie. Daar lijkt het inderdaad op. Ik ga eerst eens de bedrading naar de trekhaak bestuderen. En daarna alles vanaf de plus kabel.
Het was al zoeken naar een speld in een hooiberg, maar nu wordt het nog lastiger ben ik bang.
13 jaar
Anders probeer het een met het spelletje zekering trekken ;)
13 jaar
inderdaad ook waar ik aan dacht. Zoveel mogelijk eruit trekken en dan stuk voor stuk natrekken ja.
Heb de schema's al liggen. Zal ze printen en een overzicht maken om te gaan meten en testen. Dan stap voor stap de lijst doorakkeren...zucht!
13 jaar
Zoek het maar in de dikkere draden, de dunnetjes zouden naar mijn inziens zo doorbranden bij zoveel vermogen.
13 jaar
Dank voor de tip. Ik zal er voor moeten gaan zitten. Er zat bij aankoop ook al een extra pluskabel van accu naar dynamo, dat gaf bij mij al vermoeddens dat er iets niet goed zit en er al eerder problemen zijn geweest.
13 jaar
Iemand op een ander forum van Volvo enthousiasten stelt dat het misschien aan de klemmen van de accu en de eerste 5cm van de koperkabels daarnaartoe kan liggen. Koperrot??
13 jaar
Bij sommige modellen zijn de kabels aangeklemd. Doorsolderen wil dan wel eens helpen....
Je kunt het makkelijk voelen, als de polen (die op je accu, niet op de bouw) warm worden (lees pool/klem), dan heb je een slechte verbinding
Het lijkt me niet, want dan zou de dynamo ook niet zo kokend heet mogen worden...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar