Hallo allemaal,
het volgende is het probleem:
ik dacht sinds kort een kleine waterlekkage te ontdekken op de vloermat van de bijrijdersstoel. bij dealer geweest, zij hebben het onderzocht en de conclusie:
1.afvoerkanalen onder paravan (buiten) voeren goed af.
2.afvoerkanaal kachelhuis(binnen) is niet verstopt, dus moet het bij de ruit vandaan komen. Een andere mogelijkheid zou er niet zijn.
4 maanden geleden is er een nieuwe voorruit ingezet, dus dat zou kunnen. Bij de voorruit plaatser is de ruit gecheckt en goed bevonden, dus van het kastje naar de muur.
Nu heb ik vandaag de bijrijdersstoel verwijderd en de bekleding/dachboardkast etc. Helaas blijkt de kleine lekkage erger te zijn.... 5 cm water op de bodemplaat. Tevens is de (geluid)isolatie (zwart) wat onder het dashboard zit ter plaatse van het verticale "voetenschutboard", geheel doorweekt! help,help, help! wat nu? Ik dacht eraan opm zelf het dashboard te verwijderen( ik heb thuis een vadis dvd), maar moet dan ook de airbags, klok etc verwijderen. dat is geen probleem, maar weet iemand of ik zonder dash, maar met teruggeplaatste airbags en klok gewoon kan rijden( naar de dealer en de ruitenboer) of moet eerst alles weer aan de computer? Ik wil het graag echt goed in beeld hebben en helaas kan ik onder het dash te weinig in beeld krijgen door het nkachelhuis etc.
hoop echt dat iemand er ervaring mee heeft en me kan adviseren want ik ben redelijk radeloos!
alvast grote dank!!!!
bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom dashboard er uit halen?
Eerst lek zoeken ik ben bang dat het toch de ruit is. Maak het maar eens nat en sluit met een luchtpistool tegen de kit laag als je bellen ziet of je hoort het sissen.
Het kan ook nog zijn dat hij lekt via de Centrale module maar dat is afhankelijk van het bouwjaar.
De centrale module zit links onder het dashboard en bij de nieuwere types zit die door de parvan en wil soms eens lekken.
Ik zou de voormat er uit halen om te drogen, parvan verwijderen en maar met een slang op de ruit en kijken waar het water binnen komt.
De kit laag nat maken en spuiten met lucht is al gebeurd, geen lekkage te zien. bouwjaar is 2004. Ik ben intussen weer wat verder: nadat ik zojuist de regenkap heb verwijderd, zie ik een schuim seal tussen bovenkant ventilatorhuis en onderkant regenkap/chassis. Deze is doorweekt! Kan het hierdoor niet langs de kachel naar binnen slaan? Ik krijg het bovendeel van de ventilator niet verwijderd, dus kan het moeilijk in beeld krijgen.
14 jaar
oke, bouwjaar had ik wel gelezen, maar weet niet meer welk bouwjaar de CEM veranderd is. Ik dacht een jaar later 2005 of 2006. Ik zou die parvanbak mooi vol water laten lopen en vooral rond het kachelinlaat.
Ik ken het probleem niet maar het zou kunnen. Mocht het daar lekken zou ik het met kit afkitten en dan nogmaals testen. Zeker niet gaan spuiten met water, want dat geeft een verkeerd beeld. Het water wordt nooit in de parvan bak gespoten maar loopt over de auto.
dank je, ik ga morgen ermee aan de slag, ik laat het resultaat weten
groet
14 jaar
heeft de auto een schuifdak?
zo ja dan kan de afvoerslang in de a-stijl zijn los geschoten en vol zitten.
controleer dan gelijk beide afvoerslangen in de a-stijlen
hi herman,
auto heeft geen schuifdak, dus daar zit het probleem niet. bedankt voor de tip.
De auto is nu bij mijn dealer( ik heb bijna alles gedemonteerd) en wacht hun oordeel af. Ik hou jullie op de hoogte.
groet!
14 jaar
De CEM zit bij de XC90 aan de linkerkant !!
Ik denk zelf aan de voorruit of aan de afwatering van de airco (slangetje verstopt of losgeschoten)
[quote=Volvo-Specialist]of aan de afwatering van de airco (slangetje verstopt of losgeschoten)[/quote]
Daar had ik niet aan gedacht en dan komt er ook een berg water naar binnen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar