Volvo XC60 2010: xc60 oliepeil 267%

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4driveE

Beste collega's, auto wil soms niet trekken (zoals zovele nieuwe auto's).
Ik heb een paar onbekende MEM foutcodes : P160868 - P252F00 en de P042800 (deze valt niet te wissen).

Display zegt motorservice nodig en als ik via de TEXA inlog op het oliepeil geeft hij een oliepeil van 267% aan bij stilstaande motor en 211% bij draaiende motor.
En toch via de peilstok blijkt het niveau goed te zitten.

Iets bekends voor ons Volvo-techneuten?

jhl

Geplaatst door jhl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

R_Bakker (0) PRO, 11 jaar geleden

Volgens mij zijn er problemen met het olieniveau sensor, informeer anders bij de dealer.

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Met welke pijl stok moet jij meten ? Een klein plastic ding , of een lange metalen ? Bij de metalen stok moet je olie pijl net boven min staan . En moet je misschien ook nog het niveau aanpassen in de Ecm . Er zijn ook software updates voor het olie niveau .

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is het minieme peilstokje beneden in plastic. En die staat juist onder het maximum.

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan heb je het nieuwe type . Dan kan de niveau voeler stuk zijn . Wat wij doen is olie verversen en het niveau aanpassen met vida . Anders gaat het bij ons ook niet goed , en komt de klant weer terug . ( er zijn ook software updates voor het olie pijl ) Maar de waarde die jij gezien hebt zijn wel appart en erg hoog . En omdat je olie pijl echt minimaal is . zou het best kunnen dat de meter stuk is . Wat onbekend is nu , kan de niveau meter een waarde doorsturen van 267 % als deze stuk is ? of maakt de computer deze waarde ook bij een goede sensor . Ik zou kijken wat een update kost of een nieuwe sensor . En die update kan nooit kwaad , als het toch de niveau zal zijn .

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Volgens onze Texa moet de motor drie minuten draaien en dan zakt het peil naar 211%, maar blijft toch te hoog.
Klant klaagt dat de auto niet trekt bij koude motor.........

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

haaa . dat komt door een hoog olie pijl , wel geresset na de beurt en aan gepast .

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Let op het stangetje van de wervelklep in de kop .

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe kan er nu olie teveel in zijn als het peilstokje onder het maximum staat?

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

De motor computer houd bij hoeveel olie er in zat bij de laatste verversing . Het olie pijl is gedaald tijdens gebruik over de km dat de auto gereden heeft . Nu doe je bij een beurt het maximum aan olie er in . de ECM snapt dit niet . die denk dat het pijl plots gestegen is . ( je moet bij dit type ook altijd het niveau aanpassen in de ECM na een beurt). Dit heeft te maken met na genereren van het roet filter . Bij elke uitlaatslag spuiten de injectoren brandstof in , dit om de roetkat te reinigen . Bij korte ritten waarbij dit proces gestart is en weer afgebroken werd is er een beveiliging ingebouwd . Door extra brandstof intspuiten gaat het olie niveau stijgen door brandstof olie vermenging . Vandaar dat het olie pijl nu een probleem is . (denk ik)

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Heel plausibele uitleg. Want terzijde heb ik hier een buur met een V70 die om de "zoveel" km binnen moet bij Volvo (leasing) daar de auto aangeeft dat het oliepeil te hoog is. Ze zeggen hem dat ze er ongeveer een halve liter uithalen en dan is alles terug ok.

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Wel vervelend voor zo'n motor . de olie word alleen maar dunner . En dat loopt meestal niet goed af .

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat ik ga beginnen met die XC60 terug een oliewissel te geven. Ga wel effe moeten kijken eerst in mijn TEXA hoe je het oliepeil kan aanpassen.

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Probleem opgelost. Sensor van de roetfilter was defekt en daardoor trok de wagen niet meer.
Er was ook een halve liter olie teveel op volgens dealer. Blijkbaar moet je bij het onderhoud een halve liter olie minder op doen dan de max.
Dank voor de hulp.

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

En ja nog dit. Blijkbaar begint dit probleem zich te stellen bij meerdere merken. Als de regeneratie voortijdig gestopt wordt loopt er brandstof via de zuigers in de olie, wat idd een verhoogt oliepeil geeft. Dus auto's die korte ritten doen......................... problemen in wording voor de eigenaars en voor ons. Maar dat is voer voor andere topics.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC60 of stel zelf een nieuwe vraag.