auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vivaro 2010: EGR ?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: G9U B6, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 84

Ik ben lange tijd aan het zoeken geweest wat het volgende probleem kan / kon zijn. Start koud en warm als een nieuwe, sleutel om en lopen. Alleen houd de motor bij op en doortrekken soms serieus in, tot aan de 2000 toeren. Het is alsof de turbo dan pas inkomt. Geen storingsmeldingen.
Beide luchtklepjes als vervangen, de ene van de uitlaat omloopklep en degene die de turbodruk aanstuurt. Geen verbetering. Vervolgens de egr gedemonteerd, en die zag er erg netjes uit. Bij deze motor (G9U) tussen de egr koeler en de uitlaat een gietijzeren behuizin met daarin gemonteerd 2 vlinderklepjes die via een vacuumklep / ecu worden aangestuurd. Bij koudstart zouden de uitlaatgassen buiten de koeler om naar de egr klep gestuurd worden, en als de motor op temperatuur is via de koeler. Deze 2 vlinderkleppen zitten dus muurvast gerot in het gietijzer gedeelte. In de praktijk komt het er op neer dat de egr in koude én in warme toestand hete uitlaatgassen voor zijn klep kreeg, wat volgens mij bij vooral een warme motor resulteerde in te weinig zuurstof en daardoor te weinig vermogen. De turbo moet dan eerst opspoelen om een correctie te kunnen doen aan de hand van meting die de ecu van de inlaatdruk opnemer krijgt. Na een zwempartij van een week in de wd40 en diverse pogingen met verhittingen om de klepjes gangbaar te krijgen is het helaas niet gelukt. Andere unit via een sloper in laten vliegen, maar ook daarbij hetzelfde probleem. Nu heb ik heel het gietijzer gebeuren er tussenuit gelaten en de uitlaatkoppeling en de ingang van de egr koeler met blindplaten afgesloten. Probleem van inhouden is helemaal weg, en de motor klinkt erg gezond. Is dit een bekend probleem bij deze egr configuratie, en kan ik met deze actie problemen kunnen krijgen met de apk? Ik kan dat gietijzer gedeelte nergens nieuw of gebruikt vinden namelijk. Is de mijn beredenering juist, of zit ik er helemaal naast?

Geplaatst door

John5711 +60
badge

al 21 jaar lid

Reacties

Hieronder wat foto's van de afgesloten aansluitingen en de vast gerotte vlinderklepjes.

John5711 +60
badge

3 uur

De brander er al op gehad , beetje warmte en kruipolie doet wonderen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.