close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: start opeens niet meer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2-12v 3cilinder

Ik zit sinds vandaag met een heel vreemd probleem:
Kennis van me belt me op, vorige week had ik de polo uitgelezen en gaf foutmelding op lamdbasonde en stotterde ook.
Eigenaar heeft lambdasonde (bosch) vandaag vervangen, tevens heeft ie de 3 bougies vervangen.
Auto is niet meer aan de gang te krijgen, heb hem diverse keren uitgelezen maar geeft geen enkel foutcode.

Wanneer de bougies eruit gehaald worden zijn deze nat, zet ik ze in de bobines en start dan vonken ze alle 3.
Heb ook al gestart zonder bougies en dan komt benzine uit de bougiegaten.

We weten het niet meer, ook de 3 oude bougies weer erin gedraaid maar hij slaat niet meer aan.
Zien we soms iets over het hoofd ? Er is verder niks los geweest of zo.

Geplaatst door

Audidriver73 (75)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, vreemd verhaal, monteer evt weer de oude lambda sonde en kijk of dat verschil maakt, is de nieuwe een orginele VW sonde ? Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Ja echt heel vreemd.

Heb de sonde al afgekoppeld maar start dan nog niet, zonder lambdasonde moet ie ja op zijn minst aanslaan.

Sonde was van Bosch, deze heb ik ook meestal en nog nooit problemen mee gehad.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Toevallig iets ontdekt tijdens zoeken hier op het forum:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dit ga ik straks eerst maar eens even checken.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Zojuist ontdekt dat inderdaad de nokkenassen versprongen zijn, wel heel erg toevallig.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IUJ6W3AJ-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NEYJ44RV-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3W3JG7B-D....[/img]

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Lambdasonde stuk maakt niets uit, de motor moet dan nog steeds op z'n minst reageren.
Je zegt hij vonkt en hij krijgt brandstof?
Deze heeft een distributieketting en misschien zit daar je probleem, deze kan versprongen zijn, dat gebeurde nog wel eens en voornamelijk na het uitzetten van de motor.
Haal de 2 deksels weg aan de uiteindes van de nokkenassen en dan zie je een gleuf in beide nokkenassen zitten, als de motor op tijd staat dan moeten deze gleuven altijd hetzelfde ten opzichte van elkaar staan. Dus draai aan de krukas totdat de gleuf horizontaal/verticaal staat en ze moeten dan dus beiden hetzelfde staan, zoniet dan ketting versprongen.

ricky 10
badge

12 jaar

Hahaha toevallig, had et linkje niet gelezen.

ricky 10
badge

12 jaar

Richard, ben me aan het afvragen hoe groot de kans is dat er 1 of meerdere kleppen geraakt zijn ?

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Ik heb ze gezien dat de ketting 2 tanden was versprongen en er waren toen geen kleppen geraakt, maar je weet het natuurlijk pas zeker nadat je de ketting hebt verangen. Ik zou gewoon adviseren nieuwe ketting monteren en dan kijken hoe hij loopt of je zet de oude ketting weer op tijd en het deksel handvast erop en dan doe je een lektest of compressietest e.d. daarna weet je of er iets is geraakt en kan je het spulletje vervangen.

P.S. meestal verspringt de uitlaat nokkenas naar vooren en dat komt omdat het gebeurd tijdens uitzetten van de motor, de krukas draait dan even iets terug (door slechte spanner of opgerekte ketting e.d.) en zo verspringt de ketting terug over het nokkenastandwiel (voor diegene die dit boeiend vinden om te weten).

ricky 10
badge

12 jaar

Bedankt, inderdaad vind het wel boeiend om te weten hoe dit kon gebeuren, normaal zegt men dat ketting nooit wat aan komt.
Maar ik heb vorig jaar ook wel anders meegemaakt bij een bmw, hier waren wel meerdere kleppen geraakt.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Dat een ketting oprekt komt vaak door verkeerde olie of niet op tijd olie wisselen.
bij VW, BMW maar ook SAAB al meegemaakt.

Mausx 0

12 jaar

Nee hoor, bij VW/Audi/Seat/Skoda komt het gewoon door materiaal fouten. Zo'n beetje heeft elk blok tegenwoordig van de vag auto's waar een ketting op zit last van problemen.

ricky 10
badge

12 jaar

Tja, en dat niet alleen helaas, zijn de auto's van vroeger niet meer.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Nee patrick dat ben ik met je eens toen was het nog simpel te repareren, maar dat was vroeger en dat komt niet meer terug!!!!

jan5047 0
badge

12 jaar

Het is inmiddels opgelost, geen verder schade aan kleppen gelukkig.

Audidriver73 75
badge

12 jaar

Mooi!

ricky 10
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.