Ik heb een Volvo S60 D5 van 2002 met 160.000km op de teller.
Nu hoor ik sinds kort aan de linker kant van de auto een soort knakkend/tikkend geluid als ik langzaam rijd en gas geef of het gas los laat. Het lijkt dan net of je een relais hoort klikken. Heb al geprobeerd de airco uit te zetten maar het geluid blijft. Daarnaast is het zo dat ik het idee heb dat het ook snel erger wordt.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Aandrijf as wellicht?
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
homokineet is zéér verdacht...
Vandaag bij de Volvo dealer geweest en volgens de monteur niks om zorgen over te maken. Schijnt vaker voor te komen. Hij had het over de vertanding van de aandrijfas.
De dealer kwam met een oplossing als op http://www.miketdi.de/faq/80/aw.htm
Volgens hem wel een tijdelijke oplossing. Wat is hier de definitieve oplossing voor?
Moet a.s. vrijdag naar de dealer (renault) waar ik de auto heb gekocht met garantie en zou natuulijk mooi zijn als het probleem er volledig uit is. Vervanging van de aandrijf as? Of blijft het dan een probleem?
17 jaar
Nu is mijn duits niet goed dus weet eindelijk niet wat er staat maar, de oplossing is om de spiebanen van de aandrijfas met locktide vast te lijmen.
De fotos kloppen wel en dus, de aandrijfas een stukje terug loctide er tussen laten lopen. de as met de bout weer vast zetten en klaar is klara. Je kunt ook een nieuwe type bout bestellen met een rubber.
Beide oplossingen zijn wel defintieve soms wil het verlijmen wel eens mislukken maar dat ligt er meestal aan dat de loctide niet heeft kunnen drogen.
wat veroorzaakt dat "knakken"dan ? speling in de spiebanen ofzo? en stel dat je het verlijmt met locktide krijg je dan geen problemen later als je de steekas los wilt hebben? voor b.v. koppelingsplaat vervanging of wiellager vervanging
17 jaar
Dat is inderdaad een probleem als je niet het juiste gereedschap hiervoor hebt (maar warm maken met een verfstripper/fohn helpt ook een beetje)
Een andere oplossing tegen het knakken is de spiebanen en het aanlegvlak van de homokineet tegen het wiellager insmeren met dik hittebestendig vet (bijv. Sachs spiebanenvet) !!
maar dan snap ik nog niet wat nu precies het knakken veroorzaakt. de spiebanen van de steekas zitten toch opgesloten in de speibanen van het lager dmv de steekasbout en dat is normaal gesproken spelingvrij dus waar komt het knakken dan vandaan?
17 jaar
De spiebanen zijn zeker niet spelingvrij !!
Het knakken/kraken doet hij gedeeltelijk op de spiebanen maar zeker ook op het aanlegvlak van de homokineet tegen het lager.
Dus met vastlijmen is de speling weg (dus ook het verdraaien en dus het knakken/kraken) !!
Met smeren is het geluid ook weg en kan de verbinding bij een reparatie gewoon los gehaald worden !!
oke dank je
17 jaar
Hoi,
Begrijp ik het nu goed, dat het dus niet de homokineet is als je deze geluiden hoort, maar speling op de spiebanen? Afgelopen weekend de homokineet vervangen en zit nu een paar honderd km weer met dat geluid. Overigens een paar maanden geleden de linkerzijde vervangen (homokineet) en geen last meer gehad.
groet Jos
15 jaar
Dat kan bij sommige autos hoor je het alleen aan een kant. Volvo heeft het later opgelost door een bout met een conische rubber. Je trekt dan als het waren door het conische rubber de spiebanen strak.
Zie topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Hierin heb ik een beschrijving geplaatst om dit probleem te verhelpen.
15 jaar
de boutje komt zeer vaak voor
vaster zetten wil dan wel ff helpen
eruit halen goed smeren en goed vast zetten kan ook
volvojohan bij jouw in je topic staat het perfect uitgelegt
Iemadn mss aangeven welke loctite er gebruikt moet worden?
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar